driva eget logo
  • Nyheter
    Alla de senaste nyheterna inom egenföretagande.
    • Ekonomi
    • Företagande
    • Politik
    • Inspiration
    • Klimat & Hållbarhet
    • Pengar
  • Starta
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Starta Eget
    • Affärsidé & Affärsplan
    • Bolagsformer
    • Patent, Varumärke & Design
    • Skatter & Avgifter
    • Ekonomi & Bokföring
  • Driva
    För dig som driver bolag idag och vill fylla på med kunskap och inspiration.
    • Affärsjuridik
    • Ekonomi & Bokföring
    • Försäljning & Lönsamhet
    • Sociala Medier
    • Marknadsföring & PR
    • Skatter & Avgifter
    • E-handel
    • Fakturaskojarna
    • Hållbarhet
    • Digitalisering
    • Personlig utveckling
    • Privatekonomi
  • Växa
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Finansiering & Riskkapital
    • Internationalisering
    • Rekrytering & Personal
    • Ledarskap & Styrelse
    • Patent, Varumärke & Design
  • Kalkyler
    Här har vi samlat verktygen som underlättar för dig och ditt företag.
  • Mallar & Avtal
    Här hittar du mallar och avtal för allt möjligt du kan behöva som företagare.
  • Poddar
    Här hittar du våra senaste podcast avsnitt, lyssna hur mycket du vill!
    • Starta Eget-Podden
    • Business Hacks
    • Ordinary People who do Badass Things
  • Video
    Här har vi samlat våra podcast som video och annan inspiration.
    • Starta Eget-podden
    • Business Hacks
    • Ordinary People who do Badass Things
  • Events
    Kolla in våra event för entreprenörer och företagare.
  • Annonsera
    Annonsera hos oss och nå 200 000 entreprenörer och företagare
Bli Premiummedlem Logga in
Aktuellt
  • 25 februari
    Sveriges 10 mest lönsamma e-handlare – här är listan
  • 25 februari
    Digitalisering, AI och framtidens e-handel – med Mikael Ahlström
  • 24 februari
    Nyheter i omsättningsstödet till enskild firma
  • 24 februari
    Nyheter i nedstängningsstödet – upp till 100% och även lönekostnader
  • 23 februari
    Nya tjänster och dubblad omsättningen – här är Yodabees coronastory
  • 23 februari
    Hur väljer man rätt elbolag? Så här tänkte Gulddraken-nominerade restaurangen.
  • 22 februari
    Detta gäller för nya omställningsstödet för mars och april 2021
  • 22 februari
    Driva Eget bjuder dig på Business Hacks Digital + Framtids-kit (värde 1 290 kr)
  • 19 februari
    534 nya miljoner till företag under corona – kan du ta del?
  • 18 februari
    Webshop och lokal prägel blev Fridas succéfaktorer under corona
  • 16 februari
    Från 90% avbokningar till digital succé – så gjorde Gustaf Josefsson Tadaa
  • 15 februari
    Småföretagare – här är önskelistan från dina kunder under corona
  • 11 februari
    Verktygen för en starkare vardag som företagare – med Johannes Hansen
  • 10 februari
    Våra bästa rutiner för maximal produktivitet
  • 9 februari
    Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE
  • 5 februari
    Rätt munskydd för dig och företaget – detta behöver du veta
  • 3 februari
    Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona
  • 2 februari
    Starta e-handel – så här gör du i 3 steg
  • 29 januari
    4 smarta tips för att öka din försäljning online
  • 27 januari
    Så använde Astrid Wild Instagram för att starta företaget
driva eget logo
Aktuellt
  • 25 februari
    Sveriges 10 mest lönsamma e-handlare – här är listan
  • 25 februari
    Digitalisering, AI och framtidens e-handel – med Mikael Ahlström
  • 24 februari
    Nyheter i omsättningsstödet till enskild firma
  • 24 februari
    Nyheter i nedstängningsstödet – upp till 100% och även lönekostnader
  • 23 februari
    Nya tjänster och dubblad omsättningen – här är Yodabees coronastory
  • 23 februari
    Hur väljer man rätt elbolag? Så här tänkte Gulddraken-nominerade restaurangen.
  • 22 februari
    Detta gäller för nya omställningsstödet för mars och april 2021
  • 22 februari
    Driva Eget bjuder dig på Business Hacks Digital + Framtids-kit (värde 1 290 kr)
  • 19 februari
    534 nya miljoner till företag under corona – kan du ta del?
  • 18 februari
    Webshop och lokal prägel blev Fridas succéfaktorer under corona
  • 16 februari
    Från 90% avbokningar till digital succé – så gjorde Gustaf Josefsson Tadaa
  • 15 februari
    Småföretagare – här är önskelistan från dina kunder under corona
  • 11 februari
    Verktygen för en starkare vardag som företagare – med Johannes Hansen
  • 10 februari
    Våra bästa rutiner för maximal produktivitet
  • 9 februari
    Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE
  • 5 februari
    Rätt munskydd för dig och företaget – detta behöver du veta
  • 3 februari
    Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona
  • 2 februari
    Starta e-handel – så här gör du i 3 steg
  • 29 januari
    4 smarta tips för att öka din försäljning online
  • 27 januari
    Så använde Astrid Wild Instagram för att starta företaget
  • Nyheter
    Alla de senaste nyheterna inom egenföretagande.
    • Ekonomi
    • Företagande
    • Politik
    • Inspiration
    • Klimat & Hållbarhet
    • Pengar
  • Starta
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Starta Eget
    • Affärsidé & Affärsplan
    • Bolagsformer
    • Patent, Varumärke & Design
    • Skatter & Avgifter
    • Ekonomi & Bokföring
  • Driva
    För dig som driver bolag idag och vill fylla på med kunskap och inspiration.
    • Affärsjuridik
    • Ekonomi & Bokföring
    • Försäljning & Lönsamhet
    • Sociala Medier
    • Marknadsföring & PR
    • Skatter & Avgifter
    • E-handel
    • Fakturaskojarna
    • Hållbarhet
    • Digitalisering
    • Personlig utveckling
    • Privatekonomi
  • Växa
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Finansiering & Riskkapital
    • Internationalisering
    • Rekrytering & Personal
    • Ledarskap & Styrelse
    • Patent, Varumärke & Design
  • Kalkyler
    Här har vi samlat verktygen som underlättar för dig och ditt företag.
  • Mallar & Avtal
    Här hittar du mallar och avtal för allt möjligt du kan behöva som företagare.
  • Poddar
    Här hittar du våra senaste podcast avsnitt, lyssna hur mycket du vill!
    • Starta Eget-Podden
    • Business Hacks
    • Ordinary People who do Badass Things
  • Video
    Här har vi samlat våra podcast som video och annan inspiration.
    • Starta Eget-podden
    • Business Hacks
    • Ordinary People who do Badass Things
  • Events
    Kolla in våra event för entreprenörer och företagare.
  • Annonsera
    Annonsera hos oss och nå 200 000 entreprenörer och företagare
Bli Premiummedlem Logga in

Annons: I SAMARBETE MED VISMA SPCS

5 sätt att skapa ett värdefullt företag

Sponsrad artikel

Uppdaterades: 22 december, 2020
Publicerades: 11 november, 2020

Hur skapar jag ett värdefullt företag? Hur ökar jag omsättningen och får igång försäljningen? Och behöver jag skydda företagets varumärken? I den här guiden går vi igenom hur du skapar värden och ökar omsättningen i ditt företag – i fem steg.

Psst! Innan vi kör igång vill vi tipsa dig om två saker du kan göra innan du läser den här guiden.

  1. Få svaren på de 5 vanligaste starta eget-frågorna. Här lär du dig att komma igång med ditt företag.
  2. Gå Visma Spcs Starta eget-kurs som är helt kostnadsfri.
Boo Gunnarson företagarexpert på Visma SPCS

Alright, tillbaka till den här guiden. Boo Gunnarson är Visma SPCS företagarexpert och har under decennier hjälpt tusentals företagare att starta eget och få fart på företaget. Här är några av Boos viktigaste råd för att skapa värden i ditt företag.

Och allt börjar med försäljning.

Steg 1: Så säljer ditt företag mer på nätet

Om du vill skapa ett värdefullt företag behöver du börja i rätt ände – och det är att öka företagets försäljning. Idag sker stora delar av köpprocessen och ofta också köpet på nätet. Så börja med att skapa närvaro och relevans digitalt.

Kommunicera i sociala medier, skaffa en hemsida och sälj i din webbshop (exempelvis Visma Webshop). Det är av stor vikt att lära känna målgruppen och hur de använder webben. När du etablerat en närvaro på nätet måste dina texter och ordval motsvara det dina kunder söker på.

Tips: Så här gör du för att starta en webbshop.

Vad söker dina kunder efter på Google?

Google gillar när du har tydliga svar. Men hur kommer du fram till vad som är relevant innehåll på din webbplats eller i din webbshop? Det viktiga är att få Google att gilla ditt innehåll så att du hamnar högt upp i sökresultatet och det kan du göra på flera sätt.

– Det finns många verktyg att ta hjälp av. Jag väljer att lyfta Google Trender som ger en bra fingervisning kring populära sökningar, alltså sökvolymerna, samtidigt som det är enkelt att använda, tipsar Boo.

Här kan du jämföra ordval; är det ekologiskt eller hållbart som är rätt ordval utifrån de sökvolymer Google Trender visar? Med Google Trender får du en bra känsla för ordval när du skriver texter på din webbplats, samtidigt som du kan hitta synonymer för en bredare ordpalett.

Tips: Så lyckas du med företagets sökmotoroptimering.

Använd referenser från nöjda kunder

I alla kanaler du använder kan du låta nöjda kunder berätta vad de fått ut av dina tjänster och/eller produkter. Nöjda kunder är trovärdiga säljare. Se därför till att fråga kunderna om du får lyfta dem som referenser och be dem berätta om hela resan från kontakt till leverans. Om du har en omtyckt produkt eller en populär tjänst, se också till att införa ett ratingsystem eller omdömessystem på din hemsida.

– Våga visa och dela din kunskap, speciellt när du säljer tjänster. Jag har genom åren mött företagare som vill behålla kunskapen för dig själv. Eftersom jag och familjen bor i ett gammalt hus googlar jag lite då och då fönsterrenovering, fasadmålning och liknande. Det första Google visar mig är tips och filmklipp. När jag ser ett filmklipp om renovering – steg för steg – av gamla fönster förstår jag varför det kostar så mycket, berättar Boo.

Hur kan du visa din kunskap och yrkesskicklighet? När du delar din kunskap ökar värdet av din tjänst – och din trovärdighet! Ett gott rykte och en bevisad yrkesskicklighet ökar värdet av ditt erbjudande, och hjälper dig att skapa ett värdefullt företag.

Läs mer: Så här annonserar du på Google.

Steg 2: En bra kundupplevelse skapar värde

Dina kunder väljer dig för att du hjälper dem genom din kunskap och dina produkter. Så fastna inte bara i tekniken. Sätt fokus på kundupplevelse – inte produkt eller tjänst. 

– Detta är en vanlig synd som både stora och små företag begår. Många säljare har genom åren satt stort fokus på teknik och fullständigt obegripliga säljargument. Men det handlar om att ge kunden en trygg och intressant upplevelse. Fokusera på den nytta din kund får istället, hur du kan hjälpa dem och vad resultatet kan bli, tipsar Boo.

Om du gillar att prata teknik, tänk på att en teknikintresserad kund kommer att kontra med överkursfrågor för att testa din kunskap. Låt kundnyttan vara i ditt blickfång; vilket utbyte har din kund av din produkt eller tjänst? Att sälja är att ta med kunden på en resa från nuläge till idealläge.

Fokusera på kundnyttan

Så istället för att fastna på fakta och teknik, sätt fokus på vad din kund kommer att uppnå tack vare din leverans. Säljer du städtjänster kan du fundera på om din kund antingen tycker att städning är något att undvika eller om de köper dina tjänster för att komma hem till ett rent hem en fredagseftermiddag? Vanligtvis handlar dina kunder av dig för att uppnå eller för att undgå.

– Därför är det viktigt att i kommunikation och säljsamtal snabbt förstå vad som driver din kund. Du träffar rätt snabbare när dina första frågor ger dig kunskap, och du därefter kan välja agenda för samtalet, menar Boo.

Detta bygger också trovärdighet. Det fortsatta samtalet går sedan vidare utifrån om kunden vill uppnå ett idealläge eller bara vill slippa göra det själv.

Läs mer: Så här lär du dig försäljningsteknik

Steg 3: Lär dig sälja fast det känns obekvämt

Gillar du att sälja? Grattis, då är det bara att sätta igång. Eller tillhör du de 80 procent som känner sig obekväma när det är dags för försäljning? 

Det är hög tid att ändra nidbilden av en säljare. För i tiden var främsta kännetecknet på en säljare en person som pratade – mycket. Men ju mer du pratar desto lättare blir det för din kund att tappa intresse och förtroende. Den gamla hederliga monologen är idag nedtonad.

– Försäljning idag handlar om att ställa frågor, ringa in och säkerställa att kunden har behov av ditt erbjudande, berättar Boo.

Genom att ställa rätt frågor låter du din blivande kund berätta om vilken hjälp den behöver. Samtidigt känner kunden att du är uppriktigt intresserad av att flytta fram din kund genom din kunskap och/eller dina produkter. Det är ju inte alltid så att din kund vet vad det finns för lösningar på deras behov.

Så bygger du upp ett säljsamtal

Fundera på vilka frågor som är relevanta i ett samtal. Summera det ni pratat om och ge exempel på det idealläge kunden vill uppnå. Ser du skillnaden i gammalt säljtänk och det som är mer vanligt idag? Det är rätt initiala frågor som lägger grunden till ett bra samtal. 

– När du börjar bli klar över kundens behov är det dags att utbilda kunden så att de förstår nyttan av ditt erbjudande. Det är först då det får ett värde. Sedan visar du lösningarna, tipsar Boo.

Det är egentligen enkelt. För att du ska lyckas bygga ett värdefullt företag krävs kunder. Och för att få kunder, krävs att du eller någon annan säljer.

Läs också: Så lyckas du med företagets marknadsföring.

Steg 4: Viktigaste sättet att bygga ett värdefullt företag? Förstå kunden!

Hur många gånger har du fått enkäter och frågeformulär från dina leverantörer? Lär av dem, syftet med genomtänkta frågor är att du ska få rätt information och rätt erbjudande. Ju mer relevant du blir i din kommunikation desto fler kommer att ta del av den och i förlängningen också handla av dig. 

Det är bra att involvera kunder både i startprocessen och när din verksamhet är igång. Delaktighet skapar ett engagemang hos kunderna. Ta efter dina egna förebilder. Varför handlar du hellre i vissa affärer/webbshoppar? Är det bara priset eller finns det fler faktorer? Priset skiljer ju sällan så mycket.

– Var frågvis och gör enkäter. Ring upp en kund varje vecka och fråga hur din tjänst eller produkt funkar hos dem. Om du inte frågar får du inte veta, menar Boo.

– Jag glömmer aldrig slipsnålen med bokstäverna YCDBSOYA. Minns jag rätt var det en försäljningschef på ett stort amerikanskt företag som delade ut dessa till alla säljare som bar slips. Fritt översatt betyder det ”fastna inte i kontorsstolen”. Vi måste alla vara framåtlutade, hela tiden, annars når vi aldrig fram till våra kunder.

Boo Gunnarson

Steg 5: Skydda företagets varumärken för att skapa ett värdefullt företag

– Du ska vara stolt över ditt företag och skydda ditt varumärke. Det är speciellt viktigt om du startar som enskild firma som bara har namnskydd i länet och kan vara bra att tänka på om du senare planerar att växla till aktiebolag, menar Boo.

Att skydda sitt varumärke stärker din relation till marknaden. Det minskar också risken att förväxlas med andra som väljer ett snarlikt namn. Du vill ju vara så unik som möjligt för att inte tappa kunder. Rent praktiskt registrerar du ditt företag på Bolagsverket och ditt varumärke på PRV. Tänk igenom om du behöver skydda varumärket i mer än en klass (typ varu- eller tjänstegrupp).

Du hittar mycket bra information på prv.se. Dessutom har PRV en riktigt bra kundtjänst som hjälper dig rätt bland varumärkesklasser och utökat skydd i Europa eller hela världen. Ta reda på vilka skydd du behöver för din verksamhet.

Lev ditt varumärke

Viktigast är att leva sitt varumärke. Trovärdighet, bemötande och relevans är viktiga komponenter i ett starkt varumärke. Det är lätt att fastna i en snygg logga men varumärket är faktiskt inte det du säger, det är hur du upplevs, vilka känslor du skapar och värde du ger. En snygg logga med koppling till verksamheten får ett värde när dina kunder berättar för andra om dig. Det är då du bygger ett starkt varumärke.

Bonus: 3 andra sätt att bygga ett värdefullt företag

Det viktigaste för att bygga ett värdefullt företag är alltså att lyckas med försäljningen och att skydda det som är värdefullt i företaget. Men det finns även andra saker som bygger värde i ditt företag. En viktig del är ordning och reda.

  • Se till att ha en fungerande ekonomiprocess, som hjälper företaget att undvika fel och som skapar en smidig ekonomihantering. För att lyckas med det kan du exempelvis använda Visma eEkonomi.
  • Oavsett vilken typ av bolag du driver och vilken bransch du är i så hanterar du fakturor. Och det kan lätt bli väldigt tidskrävande att hantera alla fakturor manuellt. Se till att skapa en smidig och snabb fakturahantering. Det kan du göra antingen via en lösning i ditt bokföringsprogram eller genom ett rent faktureringsprogram, som exempelvis Visma eEkonomi Fakturering.
  • Se till att ha koll på all fakturerbar tid med ett smart tidrapporteringsprogram. Med exempelvis Visma Tid, kan ni inte bara rapportera all tid via datorn, direkt i mobilen eller surfplattan. Ni kan också hantera utlägg eller registrera bilresor på stående fot.

I orostider är det extra viktigt att stötta varandra och vi är starkare tillsammans! Varje dag hjälper Visma Spcs Sveriges företagare och blivande entreprenörer att starta, driva och utveckla sina företag. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.





Guiderna du behöver för att Digitalisera ditt företag
Starta e-handel – så här gör du i 3 steg
Annons

Starta e-handel – så här gör du i 3 steg

Dags att starta e-handel? Med hjälp av betalningsnätverket Visa ger vi dig en enkel guide om hur du i 3...

4 smarta tips för att öka din försäljning online
Annons

4 smarta tips för att öka din försäljning online

Vill du öka företagets försäljning online? I den här artikeln delar Visa med sig av fyra vassa tips för att...

Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE
Digitalisering

Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE

Hur skulle du reagera om hela din verksamhet plötsligt behövde pausas? Det var precis vad som hände Joyvoice, som i...

Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona
Digitalisering

Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona

Sofie Källström och hennes team på We Do Promotion har använt coronapandemin till att transformera företagets affärsmodeller, tjänster och struktur....

Topp 5 - Andra läser även

  • Nyheter i omsättningsstödet till enskild firma
  • Driva Eget bjuder dig på Business Hacks Digital + Framtids-kit (värde 1 290 kr)
  • Detta gäller för nya omställningsstödet för mars och april 2021
  • Nya tjänster och dubblad omsättningen – här är Yodabees coronastory
  • 25 superheta affärsidéer att starta i år
Nya tjänster och dubblad omsättningen – här är Yodabees coronastory
6 sätt att växla upp ditt företag efter corona
Är detta tidernas bästa Black Friday-kampanj?
Amazon.se har öppnat i Sverige – detta måste du veta
Starta eget utan pengar – så här gör du
5 sätt att skaffa nya kunder under Coronakrisen
Så skapar du en optimal marknadsplan (funnel)
7 nycklar för dig som vill lyckas i Coronakrisen
driva eget logo

Avdelningar

  • Nyheter
  • Driva Eget
  • Växa
  • Kalkyler
  • Poddar
  • Events

Kalkyler

  • Snabbaste sättet att räkna ut momsen
  • Vad kostar en anställd?
  • Sätt rätt pris på dina tjänster – och höj det
  • Se din lönsamhet och marginal
  • Se alla våra smarta kalkyler

Kontakt

  • Driva Eget (We are Business Nordic AB)
  • Box 1086, 101 39 Stockholm
  • Kontakta & om oss
  • E-post: support@driva-eget.se

Våra populära poddar

  • Business Hacks
  • Starta Eget-Podden
  • Ordinary People who do Badass Things
Copyright © 2005-2020 We are Business Nordic AB (publ). All rights reserved. Org nr: 559180-0742.