driva eget logo
  • Nyheter
    Alla de senaste nyheterna inom egenföretagande.
    • Ekonomi
    • Företagande
    • Politik
    • Inspiration
    • Klimat & Hållbarhet
    • Pengar
  • Starta Eget
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Starta Eget
    • Affärsidé & Affärsplan
    • Bolagsformer
    • Patent, Varumärke & Design
    • Skatter & Avgifter
    • Ekonomi & Bokföring
  • Driva
    För dig som driver bolag idag och vill fylla på med kunskap och inspiration.
    • Affärsjuridik & Avtal
    • Ekonomi & Bokföring
    • Försäljning & Lönsamhet
    • Sociala Medier
    • Marknadsföring & PR
    • Skatter & Avgifter
    • E-handel
    • Fakturaskojarna
    • Hållbarhet
    • Digitalisering
    • Personlig utveckling
    • Privatekonomi
  • Växa
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Finansiering & Riskkapital
    • Internationalisering
    • Rekrytering & Personal
    • Ledarskap & Styrelse
    • Patent, Varumärke & Design
  • Kalkyler
    Här har vi samlat verktygen som underlättar för dig och ditt företag.
  • Mallar & Avtal
    Här hittar du mallar och avtal för allt möjligt du kan behöva som företagare.
  • StartUp-resan
    Följ ett bolag från idé till succé!
  • Poddar
    Här hittar du våra senaste podcast avsnitt, lyssna hur mycket du vill!
    • Starta Eget-Podden
    • Business Hacks
    • Ordinary People who do Badass Things
  • Events
    Kolla in våra event för entreprenörer och företagare.
  • Annonsera
    Annonsera hos oss och nå 200 000 entreprenörer och företagare
Logga in
Aktuellt
  • 8 juni
    Oroliga tider – men småföretag får inte låna lika mycket som hushållen
  • 7 juni
    Veckans snackis – öl i Värmland och friheten i att följa sitt hjärta?
  • 7 juni
    Shori Zands resa från Iran till 1 400 anställda – en gripande historia
  • 5 juni
    Här är sex heta forskningsområden som kan bli framtidens företag
  • 1 juni
    Checklista: Så optimerar du företaget under sommarledigheten
  • 31 maj
    Veckans snackisar: Obekvämt nu – avkastning senare
  • 29 maj
    Så svarar AI på 5 frågor om att nå framgång med företaget – och tjäna cash!
  • 24 maj
    Äga ingenting men omsätta miljarder – här är hur
  • 24 maj
    E-handelssuccé, föräldraskap och smarta hacks – med Postures Emma Pihl
  • 24 maj
    Pensionsspara – smarta avdrag + så kommer du i gång på 5 minuter
  • 22 maj
    Starta eget i sommar? 30 heta tips!
  • 19 maj
    Entreprenörer mindre risk att bränna ut sig – här är anledningen
  • 17 maj
    Så får du pengarna från elstödet – och Lykos framgångstips
  • 15 maj
    Superguide: 20 sätt att spara pengar i ditt företag + AI:s hemliga tips!
  • 10 maj
    Veckans senaste – vikten av berättelsen, trätrosorna och veckans podd
  • 10 maj
    Rickard Lykos resa från frisörsalong till e-handelsjätte – här är hans story och hacks
  • 8 maj
    EU godkänner företagens elstöd – då kommer pengarna och så ansöker du
  • 8 maj
    Dags att starta eget? Det här ska du absolut inte göra…
  • 8 maj
    Superguide: Sommarjobb 2023
  • 3 maj
    Veckans! Räntan höjs – så påverkar det företaget + gratis guide för hållbarhetsarbetet
driva eget logo
Aktuellt
  • 8 juni
    Oroliga tider – men småföretag får inte låna lika mycket som hushållen
  • 7 juni
    Veckans snackis – öl i Värmland och friheten i att följa sitt hjärta?
  • 7 juni
    Shori Zands resa från Iran till 1 400 anställda – en gripande historia
  • 5 juni
    Här är sex heta forskningsområden som kan bli framtidens företag
  • 1 juni
    Checklista: Så optimerar du företaget under sommarledigheten
  • 31 maj
    Veckans snackisar: Obekvämt nu – avkastning senare
  • 29 maj
    Så svarar AI på 5 frågor om att nå framgång med företaget – och tjäna cash!
  • 24 maj
    Äga ingenting men omsätta miljarder – här är hur
  • 24 maj
    E-handelssuccé, föräldraskap och smarta hacks – med Postures Emma Pihl
  • 24 maj
    Pensionsspara – smarta avdrag + så kommer du i gång på 5 minuter
  • 22 maj
    Starta eget i sommar? 30 heta tips!
  • 19 maj
    Entreprenörer mindre risk att bränna ut sig – här är anledningen
  • 17 maj
    Så får du pengarna från elstödet – och Lykos framgångstips
  • 15 maj
    Superguide: 20 sätt att spara pengar i ditt företag + AI:s hemliga tips!
  • 10 maj
    Veckans senaste – vikten av berättelsen, trätrosorna och veckans podd
  • 10 maj
    Rickard Lykos resa från frisörsalong till e-handelsjätte – här är hans story och hacks
  • 8 maj
    EU godkänner företagens elstöd – då kommer pengarna och så ansöker du
  • 8 maj
    Dags att starta eget? Det här ska du absolut inte göra…
  • 8 maj
    Superguide: Sommarjobb 2023
  • 3 maj
    Veckans! Räntan höjs – så påverkar det företaget + gratis guide för hållbarhetsarbetet
Logga in
  • Nyheter
    Alla de senaste nyheterna inom egenföretagande.
    • Ekonomi
    • Företagande
    • Politik
    • Inspiration
    • Klimat & Hållbarhet
    • Pengar
  • Starta Eget
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Starta Eget
    • Affärsidé & Affärsplan
    • Bolagsformer
    • Patent, Varumärke & Design
    • Skatter & Avgifter
    • Ekonomi & Bokföring
  • Driva
    För dig som driver bolag idag och vill fylla på med kunskap och inspiration.
    • Affärsjuridik & Avtal
    • Ekonomi & Bokföring
    • Försäljning & Lönsamhet
    • Sociala Medier
    • Marknadsföring & PR
    • Skatter & Avgifter
    • E-handel
    • Fakturaskojarna
    • Hållbarhet
    • Digitalisering
    • Personlig utveckling
    • Privatekonomi
  • Växa
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Finansiering & Riskkapital
    • Internationalisering
    • Rekrytering & Personal
    • Ledarskap & Styrelse
    • Patent, Varumärke & Design
  • Kalkyler
    Här har vi samlat verktygen som underlättar för dig och ditt företag.
  • Mallar & Avtal
    Här hittar du mallar och avtal för allt möjligt du kan behöva som företagare.
  • StartUp-resan
    Följ ett bolag från idé till succé!
  • Poddar
    Här hittar du våra senaste podcast avsnitt, lyssna hur mycket du vill!
    • Starta Eget-Podden
    • Business Hacks
    • Ordinary People who do Badass Things
  • Events
    Kolla in våra event för entreprenörer och företagare.
  • Annonsera
    Annonsera hos oss och nå 200 000 entreprenörer och företagare

Annons: I SAMARBETE MED VISMA SPCS

Boo Gunnarson företagarexpert på Visma SPCS

5 vanliga starta eget-frågor – här är svaren

Sponsrad artikel

Uppdaterades: 7 juni, 2022
Publicerades: 26 oktober, 2020
Foto av: Martina Wärenfäldt

Hur svårt är det att starta eget företag? Hur får jag enklast nya kunder? Hur får jag ordning på företagets ekonomi? Det och mycket mer får du veta när vi går igenom 5 vanliga starta eget-frågor.

När du ska starta eget företag har du massor med frågor. Allt i från själva registreringen till försäljning och ekonomi blir ny lärdomar, och det finns många fallgropar. Därför är det smart att titta på hur andra har gjort, och lära sig av dem som redan byggt företag.

Boo Gunnarson är Visma SPCS företagarexpert och har under decennier hjälpt tusentals företagare att starta eget. Här svarar han på fem vanliga starta eget-frågor med konkreta och enkla råd.

1. Hur svårt är det att starta eget företag?

En vanlig starta eget-fråga är när företaget egentligen startas. Är det när du är godkänd för F-skatt eller när du får din första kund?

– Jag föreslår att du sonderar marknaden tidigt i planeringen och pratar med möjliga kunder.

– Jag träffade en företagare som inledde sin verksamhet med att knacka dörr i närliggande samhällen. Lite av en levande marknadsundersökning, den enkla frågan som ställdes var – vilka tjänster saknar du och vad skulle du vilja ha hjälp med? Efter ett par dagar fanns det ett kundunderlag och företaget startade, berättar Boo.

Rent formellt är det enkelt att starta företag i Sverige. Vanligtvis väljer du mellan en enskild firma eller ett aktiebolag. Men vill du starta i mindre skala för att testa din affärsidé så är det enda du behöver en F-skattsedel och en momsregistrering.

Tips: Här kan du gå en kostnadsfri starta eget-kurs.

Aktiebolag behöver en stiftelseurkund

För att bli godkänd för F-skatt behöver du göra en preliminärdeklaration. Ett aktiebolag behöver en stiftelseurkund, det formella dokumentet som ligger till grund för registreringen. Du behöver också ett bankintyg som visar att aktiekapitalet är insatt på kontot. 

– Vill du ha råd och hjälp med detta och samtidigt få ett bollplank kring din affärsidé föreslår jag att du tar kontakt med NyföretagarCentrum på din ort, tipsar Boo.

Vad ska finnas med i stiftelseurkunden?

Stiftelseurkunden ska innehålla:

  • datum för stiftandet.
  • hur mycket som ska betalas för varje aktie.
  • hur många aktier varje stiftare tecknar sig för.
  • vilka som ska sitta i styrelsen, dvs. namn, adress och personnummer för styrelseledamöter och i förekommande fall styrelsesuppleanter, revisorer, revisorssuppleanter och lekmannarevisorer.
  • det först föreslagna företagsnamnet.
  • att aktierna kan betalas med apportegendom – om det är aktuellt (apportegendom innebär att en stiftare betalar sina aktier med egendom i stället för pengar).
  • Stiftelseurkunden ska vara i original eller bestyrkt kopia.

Tips: Starta aktiebolag? Läs denna checklistan.

Tips: Starta eget företag? Här finns en smart starta eget-checklista.

2. Hur får jag enklast nya kunder – en vanlig starta eget-fråga

– Jag brukar säga att du får inte kunder, du förtjänar dem, menar Boo.

Att skaffa kunder är en grundpelare i ditt företagande. Var därför öppen och berätta om ditt blivande företag redan innan du startar. Det är här du kommer att knyta kontakt med dina första kunder. Personer i din omgivning kan vara utmärkta första kunder.

– Titta dig omkring, har du några vänner eller bekanta som kan tänkas vilja köpa av dig? Se till att du får ärlig feedback och att även de du känner betalar, tipsar Boo. 

Läs mer: Så här får du dina första kunder – snabbt!

Samarbeta med liknande verksamheter

Ett annat sätt är att börja samarbeta med företagare som kompletterar din verksamhet. En snickare kan exempelvis samarbeta med en målare eller VVS-montör. Arbetar du på det sättet kan ni förmedla kunder till varandra samtidigt som du ger det lilla extra till din kund som slipper leta entreprenörer.

Se också till att snabbt komma igång med din webbplats och kommunikationen i sociala medier. På samma sätt som du själv söker efter produkter och tjänster söker dina blivande kunder efter det du kan göra för dem. Merparten av inköpen idag börjar med en sökning på Google. Se till att visa på din kunskap och formulera svar på vanliga frågor kopplat till din verksamhet. Google gillar relevanta svar!

Använd Google Trender

– Ett bra och gratis hjälpmedel är Google trender. Här kan du få en bra överblick över sökvolymen för olika ordval. Skriv dina tänkta tjänster eller produkter i Google trenders sökfält. Du ser direkt sökvolymerna och får en känsla över vad blivande kunder googlar, tipsar Boo.

Är du snickare och märker att fler googlar efter en elektriker? Berätta på din webbplats att du samarbetar med de bästa elektrikerna.

3. Hur får jag ordning och reda på företagets ekonomi och administration?

Att ha koll på företagets ekonomi från start är viktigt och här finns det många vanliga starta eget-frågor. Redan när du ansöker om din F-skattsedel gör du en preliminärdeklaration, där du uppskattar intäkter och kostnader. Detta ligger till grund för den F-skatt som du betalar varje månad. 

Märker du att utfallet skiljer sig från din preliminärdeklaration är det bra att göra en ny preliminärdeklaration så att du betalar rätt F-skatt. Det som från början var en uppskattning (eller gissning) kommer med tiden allt närmare sanningen. Men håll koll på din ekonomi så att du betalar rätt F-skatt.

Digitalisera ekonomi och administration

Det finns en rad olika områden som går att digitalisera för att få bättre kontroll. Det ger dig också smarta och smidiga rutiner. Börja med att skaffa dig ett bokföringsprogram, gärna ett som du kan sköta online. På så sätt har du koll på dina siffror var du än är. 

– Se också till att du har en bankkoppling till ditt företagskonto. Då förs uppgifterna från din bank automatiskt över till ditt bokföringsprogram. Så fungerar det om du exempelvis använder Visma eEkonomi och det här är så nära automatisk bokföring du kan komma, tipsar Boo.

Läs mer: Så här jobbar du smart, digitalt och effektivt i sju steg.

Fakturera snabbt och smidigt

När det gäller fakturering ska du först och främst se till att fakturera direkt efter leverans, för att slippa ligga ute med pengar. Har du längre uppdrag är det smart att fakturera varje månad. Det kallas att fakturera a conto. Efter utfört uppdrag görs en slutreglering. Se till att du fakturerar digital och alltså skickar e-fakturor.

– Med fakturor som skickas helt elektroniskt får inte bara dina kunder fakturorna snabbare, du kan dessutom vara säker på att det du skickar är det som faktiskt kommer fram.

– Du kopplar faktureringsprocessen till ditt bokföringsprogram och minimerar alla manuella moment, berättar Boo.

Läs mer: Så här kommer du igång med att digitalisera företaget.

Skaffa ett program för tidredovisning

Säljer du tid är det smidigt att ta hjälp av ett program för tidredovisning. Det gör det enklare att snabbt fakturera och du ser hur många timmar du lagt ner på uppdraget. Det ger dig samtidigt viktig kunskap inför kommande offerter. Självklart kopplar du även ihop ett tidredovisningsprogram med ditt bokföringsrogram.

Läs mer: Så här kommer du igång med tidrapportering.

Koppla webbshopen till bokföringsprogrammet

Säljer du produkter i webbshopen (till exempel med Visma Webshop) är det smart att koppla ihop även denna med programmet. Då bokförs allt automatiskt. Sätt igång alla genvägar direkt från start. Du kommer snart att tacka dig själv när du har koll på verksamheten och företagets ekonomi. Digital direkt lönar sig snabbt!

Att välja rätt bokföringsprogram

Bygger du din ekonomifunktion med Visma eEkonomi får du bra koll på företagets ekonomi. Lägg till de verktyg du behöver för din verksamhet. Du gör det på samma sätt som när du fyller verksamhetens verktygslåda. Rätt verktyg ger dig en smidigare arbetsdag och du kan lägga fokus på dina kunder istället för pappersarbete. 
Med Visma eEkonomi får du ett digitalt verktyg och med det som grund fokuserar du på rätt saker. Säljer du tid använder du ett verktyg för tidredovisning, säljer du varor är verktyget en webbshop. Titta på vilka branschsystem du kan koppla ihop med ditt ekonomiprogram. Det finns många smarta lösningar som ger dina kunder en kundupplevelse samtidigt som du får en bättre arbetsmiljö.

Läs också: Så här digitaliserar du företaget efter Corona.

4. Hur finansierar jag bäst mitt företag?

Var inte rädd för att prata med din bank. De flesta uppdaterade affärsbanker har fått upp ögonen för Sveriges många småföretagare. Det är värt att lägga ner lite tid på att hitta rätt bank och rätt kontaktperson. En bra kontakt kan ge dig goda råd både inför starten och följa med när ditt företag utvecklas.

Läs mer: Lån för att starta eget företag.

Fundera över checkkredit

Checkkredit är en av de klassiska finansieringsformerna för små företag. Checkkrediten kostar bara när den används (plus en lägre avgift för att ha den tillgänglig) och är ett kortsiktigt sätt att låna pengar. Den används ofta för att finansiera rörelsekapital. Sedan finns något som kallas för dynamisk checkkredit. Det innebär att du får låneförutsättningar baserade på din aktuella bokföring i företaget. Låneutrymmet växer med faktureringen.

Utöver de traditionella affärsbankerna finns det många nischbanker som har upptäckt denna målgrupp. Sedan har vi statliga Almi. Det är en annan lösning. De erbjuder i dagsläget fyra olika lån; företagslån, mikrolån, innovationslån och exportfinansiering. Tanken med dessa lån är att komplettera företagets befintliga lån.

– Undvik att låna pengar från vänner och bekanta, det kan bli fantastiskt bra men det kan också sluta i moll.

Boo Gunnarson

Läs mer: Så här får du en checkkredit.

Förhandla med dina leverantörer

Ett annat smart sätt är att göra en plan med dina leverantörer och försöka få till längre betaltid – i alla fall i uppstarten. Det påverkar din likviditet när du startar upp din verksamhet. Samma sak om du ska hyra lokal. Idag är förhandlingsläget hyfsat bra efter en tuff vår för många fastighetsägare. Ett kvartal med reducerad hyra betyder mycket.

– Redan från start är det också viktigt att du håller korta betalningstider på de fakturor du ställer ut, menar Boo.

Är det ett bra alternativ att sälja sina fakturor?

För att säkerställa likviditeten kan du överväga att sälja dina fakturor redan från start. Du får pengarna på kontot snabbt istället för att vänta på att din kund ska betala fakturan, och du slipper oroa dig för att på egen hand behöva driva in fakturor. Det finns en smart funktion i exempelvis Visma eEkonomi där du gör det med en knapptryckning, om du har ett aktiebolag.

– Det finns ett värde i att ha pengarna på kontot direkt, menar Boo.

Läs mer: Så här fungerar factoring.

Gör en likviditetsbudget

För att lyckas med att finansiera ditt företag bör du tidigt göra en likviditetsbudget. Här uppskattar du in- och utbetalningar på bankkontot månad för månad. Första likviditetsbudgeten är ju ett antagande samtidigt som du lär dig mycket om hur ditt kassaflöde ser ut. 

Det skiljer sig mellan tjänste- och handelsföretag. Genom att arbeta med en likviditetsbudget kan du förutsäga lånebehov vid större inköp. Och banken älskar en förberedd kund!

Glöm inte heller din privatekonomi i uppstarten. Du ska ju betala mat, hyra och andra saker. Se till att du har en buffert till dina levnadsomkostnader under de månader du befinner dig i uppstartsfasen.

RUTA: Läs mer om olika typer av företagslån.

5. Hur marknadsför jag företaget i digitala kanaler?

Hur gör du själv när du ska köpa något? Oavsett om du säljer tjänster eller produkter så inleds snudd på alla inköpsresor med en sökning på Google. Tänk på att det första steget för dig som vill komma igång med digital marknadsföring är att skaffa en hemsida och att sökmotoroptimera den. Då kan Google enkelt hittar relevanta sökningar kopplade mot din verksamhet.

Läs mer: Så här gör du en plan för företagets marknadsföring.

– Dela din kunskap, praktiska tips och filmsnuttar så kan ditt företag bli svaret när någon gör en sökning på Google, tipsar Boo.

Läs mer: Så här skapar du företagets hemsida.

Börja med att direkt inventera vilka kanaler/medier du själv behärskar och var din målgrupp befinner sig. Fråga samtidigt ”alla” du möter hur de gör när de ska köpa något. Ju fler du frågar, desto närmare sanningen kommer du. Men tänk på att denna kunskap är färskvara. Undersökningen Svenskarna och internet visar att fler än 80 % använder sociala medier och 65 % gör det dagligen.

Facebook är populäraste sociala mediet

  1. I topp ligger Facebook med 74 % användare och av dem är det 50 % som använder det dagligen. 
  2. Instagram och Snapchat kommer tvåa och trea. 
  3. Men det finns ju många fler, som LinkedIn till exempel.

Gör en plan för marknadsföring i sociala medier

Om vi fortsätter med just sociala medier så är det viktigt att göra en plan för kommunikationen. Dina blivande kunder kommer att uppskatta att du bjuder på tips och kunskap. Lyft bra kundcase och visa upp nöjda kunder – de är bra referenskunder. 

Sociala medier är framför allt kommunikationskanaler, inte säljkanaler, men ur marknadsföringssynpunkt finns det en skillnad mellan de så kallade organiska och sponsrade inläggen på sociala medier. 

– Organiska inlägg är kostnadsfria och sprids genom att besökare gillar, delar och kommenterar inlägget. Sponsrade inlägg sprids istället genom att du betalar för att nå ut, berättar Boo.

Läs mer: Så här lyckas du i sociala medier.

Jobba med sökmotoroptimering

Ett annat sätt att nå ut på den digitala marknaden är att använda sig av SEM (Search Engine Marketing,) som vi på svenska kallar för sökmotormarknadsföring, och så kallad sökmotoroptimering (SEO). Sedan finns ju också den klassiska display- eller bannermarknadsföringen. Det är kanske den typ av digital marknadsföring som varit med längst och går ut på att visa upp annonser på särskilda ytor på webbsidor. Ett exempel är Google Adsense. 

– Långsiktighet i arbetet lönar sig. Gör en plan för kommunikationen och håll den levande! En kommunikationsplan hjälper dig att hålla den röda tråden, menar Boo.

Du får bättre timing i tiden och håller kunderna uppdaterade om du har en plan. Utifrån din kunskap om kundernas mediavanor använder du relevanta kanaler till dina kunder. Det ökar träffsäkerheten.

Läs mer: Så här kommer du igång med sökmotoroptimering.

I orostider är det extra viktigt att stötta varandra och vi är starkare tillsammans! Varje dag hjälper Visma Spcs Sveriges företagare och blivande entreprenörer att starta, driva och utveckla sina företag. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.





Från idé till succé på 365 dagar Se StartUp-resan här!
Så blir du ekonomiskt oberoende (få miljonärernas hemligheter här)
Privatekonomi

Så blir du ekonomiskt oberoende (få miljonärernas hemligheter här)

Vill du också skapa ett liv med frihet att kunna göra vad du vill, när du vill, med vem du...

Så här kan du sänka företagets skatt – se expertens bästa tips
Skatter & Avgifter

Så här kan du sänka företagets skatt – se expertens bästa tips

Hur sänker jag skatten som företagare? Vilka avdrag borde jag göra i mitt företag? Hur undviker jag att bli granskad...

Hitta finansiering till en StartUp – 7 bästa sätten att få in kapital
Finansiering & Riskkapital

Hitta finansiering till en StartUp – 7 bästa sätten att få in kapital

Vilka är de bästa sätten att finansiera en Startup? Stina berättar hur SmakShare har gjort för att få in kapital...

Lyckas med Influencer Marketing – expertens 9 steg till framgång
Sociala Medier

Lyckas med Influencer Marketing – expertens 9 steg till framgång

Hur lyckas jag med Influencer Marketing? Vad kostar en influencer-kampanj? Och ska man satsa på stora namn som Therese Lindgren...

Spara 126 arbetsdagar per år – 10 superknepen för att bli mer effektiv
Personlig utveckling

Spara 126 arbetsdagar per år – 10 superknepen för att bli mer effektiv

Du kan spara 126 arbetsdagar per år och bli dubbelt så effektiv – genom att använda superknepen från världens främsta entreprenörer....

Topp 5 - Andra läser även

  • Rikaste personerna 2023 – listan över svenskarna som är snuskigt rika
  • 25 superheta affärsidéer att starta i år
  • Köpa bil på företaget eller privat – vad är egentligen bäst?
  • Sveriges 100 rikaste personer 2022 – se hela listan här
  • Sveriges 10 största influencers – vilka följer du på Instagram?
Dags att starta eget? Det här ska du absolut inte göra…
Ska du starta eget? Undvik dessa 5 misstag!
Hur startar jag företag? Kom igång redan idag
Så här kan du sänka företagets skatt – se expertens bästa tips
Våga starta eget eller fortsätta vara anställd?
Hitta finansiering till en StartUp – 7 bästa sätten att få in kapital
Bästa affärsidéerna 2022 – de här branscherna är stekheta
Företagets viktigaste budgetar och nyckeltal – så vet du hur det går!
5 sätt att lyckas med din pitch + vanligaste misstagen
driva eget logo

Avdelningar

  • Nyheter
  • Driva Eget
  • Växa
  • Kalkyler
  • Poddar
  • Events

Kalkyler

  • Snabbaste sättet att räkna ut momsen
  • Vad kostar en anställd?
  • Sätt rätt pris på dina tjänster – och höj det
  • Se din lönsamhet och marginal
  • Se alla våra smarta kalkyler

Kontakt

  • Driva Eget (We are Business Nordic AB)
  • Box 1086, 101 39 Stockholm
  • Kontakta & om oss
  • E-post: support@driva-eget.se

Våra populära poddar

  • Business Hacks
  • Starta Eget-Podden
  • Ordinary People who do Badass Things
Copyright © 2005-2022 We are Business Nordic AB (publ). All rights reserved. Org nr: 559180-0742.