Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ledarskap & Styrelse

Så byggde Ashkan Pouya och Saeid Esmaeilzadeh miljardimperiet Serendipity Group

Yasemin Bayramoglu 22 november, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 10 minuters läsning

Foto: Man ska inte starta företag med sina vänner, brukar det heta. För Ashkan och Saeid är det rena lyckoträffen! FOTO HANS ALM

Trots att det gått drygt trettio år sedan flykten från Iran präglas Ashkan Pouya och Saeid Esmaeilzadehs än av den tuffa resan. Den har lärt dem att ta vara på friheten – och göra det mesta av sina liv. Det gör de. Nu värderas bolagen de byggt inom Serendipity Group till fyra miljarder.

”Vad tänker du på min son”, säger pappa Ali.

”Jag vill köpa ett bolag som kostar 725 miljoner kronor”, säger Ashkan.

”Hur mycket pengar har du då?” frågar Ali.

”Inga”, svarar Ashkan.

Ordväxlingen är hämtad ur nya boken Miljardmakarna, som handlar om Ashkan Pouya och Saeid Esmaelizadeh. Samtalet beskriver det som blev en smått osannolik affär 2012, då ett litet okänt svenskt företag, Diamorph, på bara tre månader köpte ett jämförelsevis jättestort företag i England, Tenmat.

Osannolik eller inte. Den känns symbolisk för Ashkan och Saeid.

Sedan dess har mycket hänt. Nu har de ett stort kontor på Stureplan. Nio företag samlas under namnet Serendipity Group. Förutom fabriken i England har de en annan i Tjeckien. Och massor av anställda.

Företagsgruppen värderas i dag till fyra miljarder. De siktar på att ha nått tio om fyra år.

Vi går över de persiska mattorna genom kontoret. En påminnelse om var resan faktiskt tog sin start, i början av 80-talet, efter revolutionen i Iran 1979. Bådas föräldrar var regimkritiker. Flykten blev ett sätt att överleva.

Saeid var åtta år när de 1982 gav sig iväg över bergen med sikte på Turkiet. En vandring som skulle ta tre veckor, i trettio minusgrader. De gick under nätterna i skydd av mörkret. Saeid fick sitta upp på en häst. Han var så nedkyld att han inte klarade att stå på benen efter timmar på hästryggen.

Vid ett tillfälle blev det panik. Mamman var så utmattad att hon tappat taget om Saeids lillasyster. När de väl lyckades hitta systern i mörkret var hon livlös. I nästa by försökte de få liv i den blånade lilla flickan. Just som allas hopp började rinna ut drog hon så ett andetag. Resan kunde fortsätta.

Ashkans flykt var annorlunda. Hans pappa hade fängslats och torterats. Efter frisläppandet flydde han landet, fick såsmåningom flyktingstatus från FN och hjälp att komma till Sverige där familjen kunde återförenas 1986. I Iran hade barnen tvingats låtsas att pappa inte alls var deras pappa. De visste att minsta felsägning kunde leda till hans död.

Saeids familj hamnade såsmåningom i Husby i Stockholm, Ashkans utanför Gävle.

Som barn vill man passa in. Vara som alla andra. Det blev svårt för Ashkan och Saeid. Men när familjerna av en slump fick kontakt fann pojkarna  varandra. Familjerna kom att fira lov och semestrar ihop. Där fanns en samhörighet. Gemensamma erfarenheter.

Ashkan berättar i boken om hur han blev retad i skolan för att han var så duktig. En plugghäst. Han som kom från en kultur där det var coolt att vara duktig! I Sverige var det tvärtom. Inte heller lärarna var ett självklart stöd. I stället för att uppmuntra eleven som räknat fortare än någon annan, suckade matteläraren ”den boken skulle ju räcka hela året”.

Läs också:Från Vällingby till miljardbolag

Men har man lyckan att leva i en demokrati ska man ta tillvara på sin chans. Det fick både Saeid och Ashkan med sig hemifrån. Att utbilda sig var självklart.

Båda hade en stark tävlingsinstinkt. Saeid läste in kemiutbildningen på rekordtid. Han blev så småningom Sveriges yngste docent i kemi, vid 28 års ålder. Ashkan bestämde sig i stället för att bli världsmästare i jujutsu. Han lyckades – och lärde sig samtidigt hur man fixar smart sponsring. Året var 2000.

Hur mycket lever ni med flykten i dag?
– Jag tror den har påverkat oss väldigt mycket och präglar oss fortfarande. Ashkan har alltid en viss känsla av osäkerhet och paranoia, säger Saeid.
– Ja, allt kan hända! Jag planerar för alla eventualiteter, bekräftar Ashkan.

Är det bra för företaget?
– Vi har gått igenom olika typer av trauman och jag tror att det har lett till positiva saker i företagsbyggandet. Vi vågar göra saker. Jag brukar tänka ”det här kommer inte att döda oss i alla fall, fast det kanske gör lite ont”, säger Saeid.

– Jag tror att man vågar mer när man förstår vad friheten är värd. När man inte tar den för given vill man ta vara på sina möjligheter mycket mer, säger Ashkan.

– Vi vågar mer, men vi är inte mer riskbenägna än andra. Vi är däremot väldigt beräknande och noga med vad som är reell risk och upplevd risk. Många gånger upplevs saker som riskabla, men när man bryter ner dem rationellt ser man att det inte är riskfyllt och då kan man göra bra grejer. Människor drivs väldigt mycket av känslor ändå, säger Saeid.

Med insikten om att det kanske kommer att göra ont, men inte döda, tillåter de sig att testa och misslyckas. Så länge det är hanterbara misslyckanden.

Är svenskar för trygga rentav?

Ashkan och Saeid nickar och ler. Så är det helt klart.

Ändå beskriver Saeids närmsta kompis på universitetet honom i boken som att han var så dålig på att vara invandrare, för han var så bra på att vara svensk. Och han berättade aldrig om sin bakgrund när de var yngre.

Med nya boken blir deras historia allmängods.

Har det hänt något längs vägen?
– Det har nog det. När jag gick på universitetet var min bild av min framtid att jag ville bygga en Svensson-familj, säger Saeid och skrattar.

Det skulle inte bli så. En misslyckad kylningsprocess i labbet på universitetet gjorde att han uppfann världens hårdaste glas.

Tack vare det sitter de i dag i det där stora kontoret på Stureplan. För vad gör man med världens hårdaste glas? Saeid började diskutera med Ashkan, som vid det laget läst till ekonom. Tillsammans bestämde de sig för att starta företag. Det som sedan hände låter lite som en saga. Professor Sven Lidin på Stockholms universitet tog Saeid under sina vingar och gick dessutom med på att bli ledamot i företagets styrelse. Diamorph hade då kontoret på universitetet.

Andra forskare flockades runt dem. Kunde de också få hjälp med att få ut sina upptäckter på marknaden? Det fanns ett stort glapp mellan forskare och slutkunder. Få visste hur man skulle göra för att omsätta ett forskningsresultat i en aha-upplevelse i kundledet.

Sven Lidin blev den förste i en rad oerhört viktiga mentorer, som kom att öppna sina kontaktnät som gjorde att två iranska killar fick in var sin fot bland Sveriges mäktigaste affärsmän och -kvinnor.

Men Ashkan och Saeid fick inte bara in var sin fot. De fick även sina nya kontakter att anstränga sig enormt hårt.
– Det är många som stuckit ut hakan för vår skull, säger Saeid.

– Visst är det otroligt att det finns sådana människor! Det finns många sådana, säger Ashkan.

Varför kan man undra. En faktor är Djingis Khan ska det visa sig …

Som härförare ska man kriga längst fram i ledet som Djingis gjorde, menar Saeid. Engagemang smittar. Har man inte drivet själv tröttnar andra också. Därför krigar han och Ashkan tillsammans längst fram och får andra trupper att ansluta.

Jätteaffären om Tenmat är ett praktexempel på just det. De var många som slet för att få ihop de där 725 miljonerna.

Säljaren i England, Tony Moore, trodde knappast att det skulle bli någon affär när han såg den unge killen från Sverige. Men nyfikenheten växte snabbt. Ashkan var inte riktigt den vanliga typen av affärskontakter som Tony brukat ha att göra med.
– Bolag tenderar att vara ganska fyrkantiga. Men när man som vi kommit från en värld till en annan har man fördelen att man förstår olikheter. Man kan överbrygga skillnader på ett bättre sätt eftersom vi fått automatisk träning i det, säger Ashkan.

Allt handlar om att bygga relationer och förtroende. Och det gjorde de bra.

I motsats till den mångåriga erfarenheten hos styrelsemedlemmarna i Serendipity, har Ashkan och Saeid en helt annan strategi när de rekryterar vd:ar. Då är de snarare ute efter motsatsen. Huvudsaken är att de är välutbildade och med rätt inställning. Gärna två utbildningar. Gärna från olika delar av världen.
– Det är verkligen ett värde i oerfarenhet eller om man kan kalla det naivitet. När man parar ihop det driv, som en person har som inte känner av några ramar utan tycker att allt är möjligt, med erfarenheten från en mentor, då blir det väldigt bra, säger Ashkan.

Olikheter berikar. Fast tror man att Ashkan och Saeid själva är lika så bedrar man sig också. För även om de har många gemensamma referenspunkter i livet, är personligheterna olika. När de började jobba ihop var det delade meningar om mycket. Forskaren och ekonomen pratade inte samma språk. Hade inte samma drivkrafter.
– Ojojoj, hade det inte varit för att vi var så nära vänner från början så hade det aldrig blivit något, säger Saeid och skakar på huvudet:

– Men vi hade tillräckligt stort förtroendekapital för varandra för att klara att det käkades på.

Kompromissa har de däremot aldrig gjort. Och det är en styrka, menar de.
– Ashkan har alltid sista ordet när det gäller investeringar, för han är bättre på det. Men när det gäller andra frågor i bolaget är principen att vi bestämmer oss för att testa en väg om vi inte är överens. Det är otroligt viktigt att den som leder ett projekt verkligen tror på det man ska göra.

I Sverige högaktar man ju annars konsensustänkandet. Alla ska vara överens. Detta gillar de inte.
– Det är viktigt att en stor del av beslutet sitter hos den som ska leva med genomförandet. Men själva beslutsfattandet är överskattat. Det finns ganska få irreversibla beslut. Det viktigaste är att komma igång, så får man justera längs vägen, säger Ashkan.

I dag är det alltså nio företag som ingår i Serendipity Group. Här forskas om allt från vad som orsakar pälsallergi, till miljövänligt impregneringsmedel och alternativa metoder för att behandla artros.

Världens hårdaste glas blev till slut keramiska slitkomponenter, efter att ha utvecklat produkten med kunderna. Inget konstigt i det. Man ska inte fästa sig för mycket vid sin grundidé, det är nästan alltid något annat som man kommer att göra att man lyckas, menar de.

Nästan 15 år har gått sedan det där misslyckade experimentet. 15 år av intensivt jobb. Men roligt jobb. Semester verkar inte någon av dem gilla.
– Enda funktionen med semester är att komma bort från det svenska vintervädret. Jag är så fokuserad på det jag gör för tillfället, jag vill inte åka bort, säger Ashkan och Saeid fyller i:

– Ja, semestrar är faktiskt väldigt stressfyllda. Jag återhämtar mig inte då. Min bästa återhämtning är när vi får ett projekt i hamn. Då blir jag avslappnad på ett särskilt sätt. Det är så mycket spänningar innan, men just det ögonblicket …

Fler projekt på gång? Återhämtning i sikte?
– Det är alltid saker på gång. Men när det gäller noterade bolag får man ju inte säga något. Fast jag tror att det kommer att ha hänt saker före nyår, säger Ashkan och passar på att hylla startupscenen:

– Det är helt annorlunda nu mot för tio år sedan. På många sätt är dagens startups som 70-talets aktivister – det är så här man förändrar världen. Det är en stor kraft som Sverige har nu – många som håller på och bygger framtiden.

Läs också:Alexander Pärleros tips för framgång

Artikeln är uppdaterad 2019-11-22. Original från 2017.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.