2018 års David mot Goliat-vinnare Lisa Perby på MonthlyCup.

Grattis till årets David mot Goliat-vinnare!

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 12 december, 2018

Det blev en utklassningsseger för Årets David 2018. Lisa Perbys MonthlyCup plockade hem mer än hälften av rösterna.
– Det här betyder jättemycket, säger en glad Lisa när Driva Eget kommer på besök.

Lisa möter på stationen i Halmstad och kör till företagets lokaler. Här är stort och rymligt. Med plats för att växa. Och det kan behövas. Det är bara ett år sedan företaget ”bodde” hemma hos Lisa och maken Martin och varorna packades i vardagsrummet medan alla – såväl anställda som familjemedlemmar – fick hjälpas åt att ta hand Lisas och Martins nyfödda bebis Emilia och hennes storebror David.

LÄS OCKSÅ: Slipp bli chefen det snackas skit om

Visserligen har de haft andra en annan lokal sedan dess också, men den blev snabbt för liten. Lisas MonthlyCup växer explosionsartat och det finns ingenting som talar för att man börjar närma sig en peak än.

Kunderna skickar kärlek

På väggen vid matbordet i köket är en del av förklaring. Här har man satt upp citat från några av sina kunder.
– När vi skulle fylla tre år bad vi våra följare på sociala medier säga grattis till oss i en giveaway och vi fick de mest fantastiska svar. Jag blev tårögd, säger Lisa.
Kunderna och följarna är företagets bästa ambassadörer som hjälpt till att sprida budskapet om det smarta mensskyddet.

Förra räkenskapsåret (som slutade i halvårsskiftet) omsatte MonthlyCup åtta miljoner. Under första kvartalet sedan dess har man redan omsatt fyra. Det lär med andra ord bli ännu ett rekordår. Och personalstyrkan har vuxit i takt med försäljningen.
– Det kostar att växa så här snabbt, så vi har en crowdfundingkampanj igång just nu och där har vi redan fått in över fem miljoner kronor. Samtidigt har vi fått nästan 1 500 nya aktieägare och ambassadörer!

Drömmarna går i uppfyllelse

Lisa nyper sig i armen. Hon säger att hon gör det då och då för att fatta att det är på riktigt.
– När jag hör andra få frågan om deras drömmar gått i uppfyllelse tänker jag att för mig går drömmar i uppfyllelse, varje dag!

Driva Egets pris David mot Goliat är just en sådan dröm.
– Äntligen! Det känns verkligen så. Ser du den där siffran, frågar hon och pekar på 1:an på diplomet som står på bordet.
– Vi har varit nära att få andra priser, men det här är första gången vi vinner. Det betyder jättemycket. Det är ett kvitto på att vi gör bra saker.

Medan vi fotograferar kommer Margareta Jepson som är försäljningsansvarig och berättar att hon just fått veta att man fått klartecken för att komma in på ytterligare en stor butikskedja.
– Skojar du?!? Lisa slår ut med armarna.
Vad betyder det? Lisa skakar på huvudet.
– Jag vet inte. Massor!

Siktar på USA

Beställningarna från Coop och Ica kommer allt tätare. För inte så länge sedan kom produkten in på Gekås i Ullared och därifrån hörs bara nöjda tillrop. Försäljningen går strålande för att vara en ny produkt i det jättelika sortimentet.
Med crowdfundingkampanjen i ryggen är tanken att man ska slå sig in på den amerikanska marknaden på riktigt. Menskoppen är godkänd av FDA (US Food and Drug Administration).

Redan nu säljer man direkt till privatpersoner där, men en av de senast anställda, Christian Erlandsson, har som ansvar att försöka komma in på några av de ledande kedjorna.
– I Sverige görs 15 000 sökningar på menskopp varje vecka. I USA görs 100 000 sökningar. Då är sökordet menstrual cup – och vi har registrerat sajten menstrualcup.com, säger Lisa och myser. Nu ska den bara uppdateras och sökordsoptimeras…

Parallellt har Lisa ett stort engagemang för kvinnor i utvecklingsländer. Det är där som hennes produkt skulle kunna göra störst skillnad. Där kvinnor har dålig tillgång till mensskydd och som resultat begränsas kraftigt i sin vardag.
– Där är menskoppen en lifechanger, det är helt otroligt. Hittills har vi subventionerat 3600 menskoppar till kvinnor i fattiga länder, för att hjälpa flickor att stanna i skolan, säger hon.

2:a pris

Bright Energy AB
”När privatkunderna känner att de är utlämnade till de stora elbolagen hjälper Bright Energy AB dem att få tillbaka en gnutta makt över elräkningen. Nu är vi nyfikna på att se Brights utveckling framöver!”

3:e pris

IGO-R
”Många små bolag vågar inte ens ta strid om de stora upphandlingarna. Det är svårt och kräver mycket jobb. Men Igo-R har visat att även små aktörer kan få tunga uppdrag – och att det kan vara väl värt mödan att kämpa.
Fortsätt så, säger vi!”