Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

10 sätt att få fler nöjda kunder

17 januari, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Hur behandlar du dina kunder – egentligen? Själv tycker du naturligtvis att du ger en bra kundservice, men vad tycker dina kunder? Här får du hjälp att hitta fler nöjda kunder och få dessa att köpa mer.

Horst Böhnke är managementkonsult, föredragshållare och kursledare för företag i förändring. Och han vet vad han talar om. I sjutton år drev han en grossiströrelse inom dagligvaror, han har haft chefsjobb på Dagab, Ikea och NK. Sedan sjutton år är han konsult och föreläsare med eget företag.

Sina tankar om hur rätt kundbemötande ger högre vinst  sammanfattar han här i tio punkter:

1. Ha rätt mental inställning
Vill du vara en vinnare eller en förlorare? Att ha rätt attityd och se möjligheter i stället för problem är A och O för ett lyckat företagande. Den som gräver ner sig i problemen eller automatiskt säger nej till förändringar kommer inte långt.

2. Var vänlig
Här handlar det verkligen om elementa - ändå är det så lätt att glömma hur viktigt det är att alltid hälsa artigt, visa intresse när andra talar och själv bemöda sig om att tala tydligt och inte för fort. När man själv har kört exempelvis en presentation flera gånger är det lätt att hasta iväg utan en tanke på att det faktiskt är första gången den här kunden hör dig och måste få en chans att smälta ditt budskap.

3. Lyssna, lyssna, lyssna
I dag är det fler som pratar än som lyssnar, hävdar Horst Böhnke. Därför kommer den som verkligen lyssnar på sina kunder att uppfattas som en mycket trevlig affärskontakt. När du pratar ska du inte bara prata om dig själv, utan försök leda in samtalet på den du talar med.
Alla frågor en kund ställer är egentligen köpsignaler. Genom att lyssna rätt kan du hitta fler affärsmöjligheter.

4. Håll löften
Ring alltid tillbaka när du har lovat att ringa. Har du inget besked att komma med - ring och säg det. Skicka offerter till kunder som har bett om det - eller säg ifrån direkt om du inte har möjlighet att ta jobbet. Hantverkare som uteblir är en visa på stan. Men en målare som talar om för kunden att "jag har tid hos tandläkaren" eller "jag har ett jobb att slutföra hos en annan kund i dag"  kommer att stå högt i kurs.

5. Fråga, fråga, fråga
Ställ frågor och var vaksam på signaler som visar vad som intresserar kunden. Ta reda på vad som är kundens problem - där har du köpsignalen. Ställ också konkreta följdfrågor, hellre en fråga för mycket än en för lite om det kan undvika missförstånd.

6. Sälj, sälj, sälj
Alltför många företagare vill inte sälja, de tycker att kunden ska köpa. Horst Böhnke tvekar att tala om nationella särdrag, men i det här fallet gör han ett undantag. Det kan hänga ihop med att Sverige har haft en gynnad ställning på världsmarknaden med vår stora tillgång på råvaror som varit efterfrågad. Det har helt enkelt inte bildats en naturlig säljkultur. Men det måste ändras, för i dagens företagsklimat måste man kunna sälja.
Glöm heller inte att knyta ihop säcken genom att sammanfatta uppgörelsen i termer av egenskaper hos produkten, fördelar för kunden och vilken betydelse affären har. Avsluta med att konstatera att kunden har gjort ett bra köp - det vill alla höra.

7. Prisargumentera
Förklara för kunden varför priset ser ut som det gör. Berätta om dina styrkor och var konkret. Säg inte bara "vi ger bra service", utan tala om vad kunden får för service "snabb leverans, bra support, osv".
Men pruta inte. Ta till jordgubbstricket - se rutan här intill. Rätt använt kan det få dina kunder att välja en dyrare vara eller tjänst än vad man först sökte.

8. Ha roligt
Fokusera på det som är positivt, även när det går snett. Horst Böhnke tar ett exempel: Ett gäng arbetskamrater som dricker morgonfika. En har varit på en mycket lyckad semester - god mat, trevliga människor, fantastiskt hotell. Men hemresan blev försenad på grund av flygbolaget. Vad tror ni samtalet handlar om vid kaffebordet - den lyckade semestern eller den trista hemresan?
En god atmosfär i företaget smittar av sig på kunderna - tänk om flygbolagets representanter hade lyckats avväpna sina ilskna passagerare, vilken skillnad hade inte det gjort.

9. Var nyfiken
Vad vet du egentligen om dina kunder? Om dina konkurrenters priser? Om hur andra branscher löser likartade problem? Genom att vara nyfiken och ta reda på hur andra gör kan du dra viktiga lärdomar för ditt eget företags räkning. Okej, det kan vara svårt att ringa upp en konkurrent och fråga hur det kommer sig att de har så nöjda kunder ? men varför inte kontakta någon på en annan ort, som inte direkt konkurrerar med ditt företag?
Då och då kan det även löna sig att lyfta blicken. Hur kommer det sig att bransch A är så mycket lönsammare än vår bransch B? Knyt kontakter över gränserna, det kommer ni båda att ha nytta av.

10. Följ upp och fakturera snabbt

Det bästa sättet att ta reda på om kunden är nöjd är att fråga. Antingen genom att du själv kontaktar dem och hör efter, eller genom att du snabbt fakturerar. En missnöjd kund som får fakturan kommer snabbt att höra av sig till dig. Och då hinner du snabbt rätta till det som gick fel, innan han hinner gå runt och sprida sitt missnöje. Nu kan ni i stället skiljas som vänner - och kunden uppskattar hur snabbt du åtgärdade hans klagomål.

Uppdaterad 2015-07-10


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 15 december, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.