3 sätt att bli mer kreativ

Foto: Foto: Istock
Som småföretagare är det viktigt att jobba upp sin kreativitet.
– Omvärlden ändras hela tiden, så för att överleva på lång sikt som företag så måste man ständigt hitta nya lösningar. Genom att vara kreativ kan man sticka ut och skapa mervärden. Dessutom kan man behöva vara kreativ i försäljning och marknadsföring, hur man kommunicerar och når ut. Och lär man sig stimulera kreativiteten kan man se en massa möjligheter, säger Ewa Svensson.
[caption id="attachment_21021" align="alignright" width="235"]

Hon driver tillsammans med Kristina Swenningsson företaget Crearum i Linköping där de fokuserar på att öka kreativiteten och innovationsförmågan i företag. Tillsammans har de skrivit boken Kreativ på jobbet – roligare och smartare möten. De menar att kreativitet släpper lös energi, ger bättre resultat och hjälper dig hitta nya lösningar på problem i verksamheten, samtidigt som arbetet blir roligare.
Men, menar de, det kommer inte av sig självt eftersom vi är vanemänniskor som söker trygghet:
– Vi kanske inte tänker på det, men våra hjärnor har faktiskt en mängd sätt att begränsa kreativiteten. Det kräver därför ansträngning att tänka nytt, göra annorlunda och ifrågasätta vanor. För att hjälpa hjärnan behöver vi ha fokus för kreativiteten, det är viktigt att veta vad man ska vara kreativ kring, säger Ewa.
Läs mer: Så lär du dig tänka utanför boxen

1. Gräv där du står själv
Fråga tre personer vad de uppfattar att du är bra på, gärna någon inom familjen, någon på jobbet och någon du umgås med på fritiden. Ta vara på vad de anser att du har för naturliga talanger och utveckla din kreativitet utifrån det och utifrån vad du tycker är roligt. Där går idéskapandet ofta ”av sig självt”. Försök sedan plocka in det som inspirerar dig i de processer där du behöver vara kreativ.
2. Inspireras av andra
Tänk på någon du känner som du tycker är väldigt kreativ. Skriv sedan ner mer konkret vad den personen gör som är kopplat till att vara kreativ. Har den till exempel många idéer? Hittar den alternativa lösningar? Driver processer framåt? Fundera sedan på om det är några av de beteenden du har formulerat som du själv kan ta till dig och skulle ha nytta av att utveckla.
Läs mer: Granit-grundarens framgångstips3. Ta itu med hindren
Du kan också tänka tvärtom: Vad motverkar din kreativitet? När är du INTE kreativ? Med vissa personer, i vissa situationer, på vissa tidpunkter eller med vissa frågeställningar? Försök att själv ta ansvar för att skapa de förutsättningar du behöver när du behöver dem. Ska du ta fram en ny utbildning eller förslag till marknadsföringsmaterial kanske du behöver diskutera med andra, hitta inspirationsmaterial, benchmarka, eller sitta själv och fundera och skissa lite. Kreativiteten är så pass individuell att det är viktigt att förstå att olika människor behöver olika förutsättningar för att vara kreativa.