Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Så blev deras 70 idéer ett guldkorn

11 september, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: De spånade sig fram till sin succé. Foto: Privat

Att utvärdera sin affärsidé är viktigt. Sammy Pergament och Amir Adlouni tog testandet några steg längre. Av deras 70 idéer sållade de ut en produkt, vars teknik var så bra att den redan köpts upp av en teknikjätte!

Vad ska man göra om man vill bli egenföretagare, men inte vet om inom vad? Ta tjänstledigt? Flytta ut i skogen? Spåna ett halvår?

Så gjorde Sammy Pergament och Amir Adlouni. De var kolleger och visste att de ville starta företag tillsammans. Båda var dock anställda inom Volvo Cars, där Sammy jobbade med marknadsföring och Amir med inköp. Hösten 2013 tog de tjänstledigt och bestämde sig för att flytta ut till Amirs föräldrars enkla sommarstuga utanför Värnamo. Väl på plats i stugan med sjöutsikt började de systematiskt spåna potentiella affärsidéer.

LÄS OCKSÅ: Missa inte att söka stöd hos Almi

– Vi hade dels egna idéer, men vi bad också vänner och bekanta att dela med sig av sina vardagsproblem. Vissa dagar hade vi teman, typ träning eller resor, då fokuserade vi bara på affärsidéer kopplade till respektive tema. Vi sökte också aktivt på bloggar, forum och tidningar efter de senaste trenderna och affärsidéerna från alla delar av världen, säger Sammy.

I fyra veckor spånade de tänkbara affärsidéer, nästan dygnet runt. Totalt resulterade deras intensiva idékläckningsveckor i 70 idéer.

– Några av dem var bland annat en sittmöbel med inspiration från en resa som vi gjorde till Maldiverna, refill av mejeriprodukter och juicer i livsmedelsbutiker för att därigenom minska förpackningskonsumtionen och en crowdfunding-plattform för design av kläder, säger Sammy.

Dessa förslag blev sedan 30, när Sammy och Amir själva utvärderat sina tankar i en första tuff omgång. Dessa 30 idéer tog de med till egenarrangerade mingelevent i Göteborg, Värnamo och Stockholm.

– Till eventen bjöd vi in nära och kära. Vi hängde upp våra idéer på väggarna och sedan fick deltagarna gå runt med post-it-lappar och pennor för att dela med sig av sin input, samtidigt som vi bjöd på dryck, tilltugg och skön musik, säger Sammy.

LÄS OCKSÅ: Hennes succébubbel ska erövra världenMingeleventen handlade i första hand om att samla in feedback på idéerna från deltagarna, men Sammy och Amir hade också i åtanke att alla som kom skulle känna sig delaktiga i produktutvecklingen och därmed kunna bli ambassadörer för den tjänst eller produkt som de slutligen skulle gå vidare med.

– Av urvalsprocessen fick vi feedback att vår produkt skulle lösa ett reellt problem och att konsumenterna var beredda att betala att premiumpris för vår tekniska lösning, säger Sammy.

30 idéer blev fyra, som därefter blev föremål för en grundligare undersökning, då de undersökte bland annat av marknadspotential och rådande konkurrens.

– Vi ville vara öppna med våra idéer. Vi utgick ifrån att vi hade mer att vinna på att få feedback från vår omgivning än att riskera att någon skulle sno vår idé, säger Sammy.

I början av 2014 landade de i sitt val. De skulle skapa världens första smarta hörlurar som kunde styras av signaler från användarens kropp. Hörlurarna skulle känna av när bäraren höll på att somna, för att på så sätt gradvis kunna sänka volymen på musiken eller pausa ljudboken. Hörlursbolaget Melaud var fött.

LÄS OCKSÅ: "Jag fick inte en spänn - snacka om revansch"Men eftersom Amir och Sammy är ekonomer var de tvungna att outsourca produktutveckling, design och juridik, vilket i sin tur krävde mycket kapital. De anslöt sig tidigt till Jönköpings Science Park, som bland annat hjälpte dem att komma i kontakt med Almi och Vinnova.

– Det gjorde att vi kunde bygga upp ett värde i bolaget som gjorde oss mer aktuella för en såddfinansiering. Vi deltog också i Venture Cup och Connects språngbräda, som öppnade många kontaktvägar, säger Sammy.

Under hösten förra året såldes tekniken till ett av världens största elektronikbolag, som i sin tur får ta fram de faktiska hörlurarna.

– Det känns fantastiskt kul att ha genomfört den här otroligt lärorika entreprenörsresan. Att starta eget bolag är ett effektivt sätt att investera i sin egen utveckling och jag ångrar inte för en sekund de val som vi gjorde. Försäljningen av vår teknik känns bara som grädde på moset.

LÄS OCKSÅ: Hennes tyger säljer slut på minuterOm ni skulle spåna fram någon ny idé nu, skulle ni göra likadant då? Sammy ler och säger att allt har sin tid.

– Jag är glad och stolt över den väg vi valde att gå. Idag har vi dock båda familj och det känns inte lika aktuellt att isolera sig i en stuga i skogen. Men jag är övertygad om att man hade kunnat styra upp ett liknande upplägg i en urban miljö. Det viktiga var egentligen inte att isolera sig, utan att ha ett tydligt mål och att vara lyhörd gentemot mot marknaden och samla in så mycket input som möjligt.

Samy och Amir tipsar
  • Var öppen. Ingen kommer att sno din idé, alla andra har redan tillräckligt mycket att tänka på.
  • Be om input. Att testa en affärsidé är ingen engångsföreteelse, utan bör vara en kärnaktivitet i bolaget. Be om input kontinuerligt.
  • Ta hjälp. De flesta älskar att hjälpa till och bli involverade i en spännande affärsutvecklingsprocess.
Webb Allmi


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.