Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Att bygga ett team

29 september, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
[caption id="attachment_12760" align="alignnone" width="470"]Visiba Group Mike Blixt[/caption]

Att ha en bra idé till ett företag är en fantastiskt bra början. Att sedan paketera och sjösätta idén är inte alltid helt enkelt. Jag tror att det vanligaste sättet att göra det på, är att göra allt själv, oavsett om man har kompetens till det eller inte. Jag har provat det tidigare i livet och det gick inte speciellt bra någon gång. Man drunknar i sysslor och ger sig på saker man inte har någon erfarenhet av eller kunskap i. Självklart är det oerhört lärorikt att testa nya saker och lära sig medan man utför dem. Det har dock inte varit hållbart i längden för mig. Till slut brister det på en eller flera punkter, dels på grund av bristande kompetens och dels på grund av att man helt enkelt inte orkar driva allt ensam.

 I mina nuvarande projekt hade jag en annorlunda plan inledande. Jag ville skapa något enormt stort och samtidigt lära mig nya saker varje dag kring bolagsbyggande och allt vad det innebär. Det var dags att sätta ihop ett team med knivskarp kompetens som samtidigt skulle agera som någon form av mentorer. Jag ville ha de bästa av de bästa. För min ambition i allt detta är att själv vara en av de vassaste knivarna i lådan om några år.

När processen att leta efter dessa kompetenser inleddes, var jag inte helt säker på vad det var vi behövde. Jag och min vän och medgrundare Andreas bestämde oss för att ta ett möte med Johan Gustafsson (ex. Telia, Kyäni, Xtravaganza och Dale Carnegie) för att berätta om våra tankar och visioner. Vi hade kommit i kontakt med Johan via hans dåvarande tjänst som försäljningschef på ett Amerikansk företag som var innovativa när det kommer till paketering och försäljning digitalt. Det var grunden i det vi behövde skapa, ansåg vi. Johan delade även våra grundtankar kring hur man bygger bolag och bidrog även med en hel del nya tankar.

Johan Blogg

Efter ett par längre möten och en hel del begrundande från Johans sida, kliver han på som delägare och tilltänkt VD för Visiba Group. Tack vare detta börjar en fantastisk process. Med Johans hjälp ringar vi in de kompetenser vi behöver samtidigt som han lär mig och Andreas nya saker varje dag. Precis som vi tänkt oss. Vartefter vi head-huntar personer till våra företag, växer även banken med kompetens och vi har plötsligt ett helt team med personer som direkt eller indirekt fungerar som mentorer och vi får ta del av deras kunskaper dagligen. Alla är delägare i Visiba Group.


Jag tror starkt på medarbetarägda företag. Det skapar en helt ny dimension av vilja och engagemang. Det ligger till exempel i en delägares intresse att kliva ur sängen 03:40 när en server rasat eftersom han är just delägare i företaget. Det gör sällan en anställd (om den inte har någon form av jour). Denne löser det förmodligen nästa vardag då hen kliver in på kontoret. Det finns många flera positiva effekter av att äga bolaget tillsammans.

I skrivande stund är vi 13 personer i vårt team, varav sex är heltidsanställda, och vi har för avsikt att växa fort de kommande åren. Vi har byggt upp företaget kring personer med mycket erfarenhet och kompetens och är mycket väl förberedda för att driva ett bolag med förankring i flertalet stora länder.


 


ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Viktiga skattenyheter inför 2026 – detta måste företagare veta

Nästa år väntar flera nya regler som påverkar både hur du tar utdelning och hur ditt företag ska redovisa. Det kan innebära nya krav, fler beslut – och stora möjligheter för dig som är förberedd. Här får du en gratis guide som hjälper dig att få koll på nyheterna.

Talenom 5 november, 2025 Uppdaterades 5 november, 2025 3 minuters läsning
Nya skatteregler 2026

Foto: Talenom

Bråttom? Här kan du ladda ned guiden med skattenyheterna inför 2026 – helt kostnadsfritt hos Talenom. I guiden får du en tydlig överblick över de viktigaste förändringarna och praktiska råd på vad du kan göra redan under 2025.

Okej, då kör vi igång. Genom att ha koll på alla nyheter och förändringar redan nu får du tid att planera och kan undvika obehagliga överraskningar i både ekonomi och administration.

Låt oss börja med att övergripande gå igenom de planerade förändringarna.

6 nya regler som kan påverka dig och ditt företag 2026H3: Förändringar i 3:12-reglerna – ny modell för fåmansföretag

Den största nyheten är att huvudregeln och förenklingsregeln slås ihop till en gemensam modell. I den nedladdningsbara guiden berättar vi hur det påverkar ditt företag. 

Ändringar i K2 och K3 – nytt regelverk för många företag

Flera företag som tidigare fått använda K2 måste nu övergå till K3. För de företag som får fortsätta använda K2 sker vissa förändringar. Och för dig som behöver gå över till K3 väntar ytterligare krav.

K10 och ägaravkastning – anpassa dig till nya utdelningsregler

När 3:12-reglerna förändras påverkas även hur du som företagare ska fylla i K10-blanketten, där utdelning och kapitalvinst i fåmansföretag redovisas. Eftersom gränsbeloppen beräknas på nya sätt behöver både ägarfördelning, tidigare utdelningar och sparat utdelningsutrymme ses över.

Nya regler för ränteavdrag och finansiering

De generella reglerna för ränteavdrag föreslås också ändras från 2026. Den så kallade förenklingsregeln höjs från 5 miljoner till 25 miljoner kronor, vilket gör att fler företag kan dra nytta av ett enklare avdragsförfarande.

Prisbasbelopp och socialförsäkringsnivåer ändras

Dessa belopp påverkar en rad gränser inom lön, pension, ersättningar och avgifter. Därför behöver du som företagare ha koll på de nya beloppen, som vi går igenom i guiden.

Fler skatteförslag i budgeten – lättnader för unga, enklare regler och grön teknik

Utöver de föreslagna förändringarna innehåller budgetpropositionen för 2026 flera skatteåtgärder som kan påverka ditt företag, b la:

  • Tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifter för unga.
  • Gröna skatteåtgärder.

Vill du få full koll på vad förändringarna betyder för dig?

Bästa sättet att få en heltäckande bild av de föreslagna skattereglerna är att ladda ned Talenoms guide som sammanfattar de nya reglerna, visar konkreta exempel och hjälper dig att förbereda dig redan nu.

Ladda ner den kostnadsfria guiden med alla skattenyheter här och få full koll inför 2026.

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

3. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

4.Och här hittar du en kostnadsfri guide om de föreslagna 3:12-reglerna. Ett måste om du vill få stenkoll på läget och få konkreta exempel.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag

Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis:
Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag. 

Personlig service:
Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.



Nyheter

Nya SNI-koder lanseras i slutet av året – en halv miljon företagare berörs

I slutet av året lanseras nya SNI-koder som påverkar en halv miljon svenska företagare. Om du driver företag och vill säkerställa att du använder rätt kod behöver du kontrollera och eventuellt uppdatera dina branschkoder innan den 21 november 2025.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 14 november, 2025 Uppdaterades 13 november, 2025 1 minuts läsning
2026 (9)

Foto: Driva Eget

Innan årets slut lanseras SNI 2025, en uppdaterad version av de branschkoder som anger vilket verksamhetsområde ditt företag är verksamt inom. De nya koderna ersätter SNI 2007 och ska vara bättre anpassade till dagens samhälle och näringsliv, samt matchade mot EU:s gemensamma branschklassificering NACE.

Förändringen påverkar omkring en halv miljon svenska företagare. Vissa koder modifieras genom att delar av deras innehåll flyttas till andra eller helt nya koder. Därför behöver du själv kontrollera och vid behov uppdatera dina registrerade SNI-koder.

Verksamt har öppnat en digital tjänst där du kan logga in och få besked om dina koder behöver ändras. Tjänsten ger konkreta förslag på nya koder som bäst motsvarar din verksamhet. Du kan också få beskedet att ingen ändring behövs. 

OBS! Tjänsten är tillgänglig till och med den 21 november 2025.

Eftersom bara du själv vet exakt vad din verksamhet omfattar är det viktigt att du tar dig tid att göra en korrekt bedömning av vilken kod som passar bäst.

Läs mer och uppdatera dina SNI-koder på verksamt.se/sni2025



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.