Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bidöden ska stoppas med AI

14 september, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Beescanning

Foto: Smart app frun Beescanning ska rädda våra bin. Foto: Getty Images

Hans app ska rädda världens bin. Nu har Björn Lagerman och hans Beescanning vunnit första pris i den stora startuptävlingen Venture Cup.

Inkludera-bolaget Beescanning vann första pris på Venture Cup Startup 2018 i kategorin "Impact Maker". Priset går till det bolag som gör störst skillnad för en bättre värld.
– Jag skapade Beescanning för att jag tyckte så synd om mina bin, säger grundaren Björn Lagerman. Att vinna Venture Cup är ännu ett bevis på att det här mycket större.

Utan bin skulle 1/3 av den mat vi äter inte finnas. Utan binas pollinering – inget kött eller mjölk från korna, inga bär i skogen, inga ärtor eller bönor på tallriken, ingen juice eller vin i glaset. Men bisamhällena världen över är under attack av dödliga parasiter och virus. Bara i USA har närmare 5 miljoner bisamhällen försvunnit på tre år. Läget är alarmerande, men nu finns hopp tack vare Björn, en biodlare från Lindesberg.

Dränka bin i rödsprit


Björn Lagerman har varit biodlare i 45 år. 2005 upptäckte han att den fruktade Varraoparasiten hade tagit sig in i hans bisamhällen. Tre parasiter per 100 bin i juli är tillräckligt för att hela bisamhället skall vara utslaget i november.

Den konventionella metoden för hitta varroaparasiter är att plocka ut 300 bin, dränka dem i rödsprit och vänta på att de små krabbliknade parasiterna ska sjunka ner till botten.
– Metoden är både omständlig och grym mot bina, menar Björn. För ett par år sedan började jag på allvar fundera på om det gick att hitta en bättre metod. Tänk om parasiten skulle kunna hittas med samma teknologi som används för ansiktsigenkänning?

Björn kontaktade app-utvecklare runt hela jordklotet. Han fick i stort sett samma svar från samtliga. En lysande idé, menade utvecklarna – men omöjlig att genomföra. Datamängden är för stor och parasiterna för små för att de ska kunna identifieras i bilder från fotograferade bisamhällena. Men när Björn nästan gett upp fick han napp. Och det på nära håll.
– Jag fick jag kontakt med Teorem, ett företag i Sala, berättar Björn. De trodde att de skulle kunna klara utmaningen, även om en hel del utvecklingsarbete krävdes.

[caption id="attachment_28222" align="aligncenter" width="478"]Beescanning Beescanning tar en bild av bina.[/caption]

AI-baserad programvara


Björn satte samman ett team bestående av biodlare och ledande forskare. Eftersom alla insåg hur värdefull en lösning för den hotade bistammen skulle vara, var det lätt att få med sig personer på hög nivå. Exempelvis gick forskare från både KTH och Cornell University i New York med i teamet.
– Kompetensen i gruppen bidrog i sin tur till att Jordbruksverket beviljande en finansieringsansökan som gjorde att vi kunde sätt igång arbetet med att utveckla en AI-baserad programvara.

Efter ett drygts års intensiv forskning och utveckling finns nu appen Beescanning. Med hjälp av appen fotograferar biodlare sina bin och skickar bilderna till en databas. Bilderna analyseras på några sekunder med AI-teknologi. I retur får biodlaren information om antalet bin, hur många som är friska och hur många som är smittade av parasiter, eller visar andra tecken på sjukdom. Sedan kan biodlaren sätta in de åtgärder som krävs för att rädda sina bin.
– Vår app har fått stort intresse både från biodlare och från forskare. Utan marknadsföring är vi nu uppe i 2 000 användare. Inom kort börjar vi ta betalt för tjänsterna och sätter samtidigt igång med de första marknadsföringsinsatserna.

Internationellt intresse för Bescanning


Beescanning väcker även intresse på internationell nivå. Organisationen Spinnoff har studerat 5 000 vetenskapsbaserade startups och utsett Beescanning till ett av de 100 mest intressanta bolagen. Idén får toppbetyg för unicitet, nyttan bolaget kan göra för mänskligheten samt kommersiell potential.
– En analys med Beescanning kommer att kosta 20 kr. Två analyser om året räcker för att rädda ett bisamhälle. Det finns 100 miljoner bisamhällen i världen. Når vi en procent av dessa innebär det en omsättning på 40 mkr, säger Björn.

[caption id="attachment_28223" align="aligncenter" width="478"]Beescanning Beescanning vann första pris i Venture Cup, kategorin Impact Maker. Foto: Victor Ackerheim.[/caption]

Venture Cup är den årliga nationella tävlingen för morgondagens entreprenörer. Vid prisutdelning i Stockholm utsågs tre förstapristagare. Beescanning kammade hem prestigefulla "Impact Maker" till det bolag som kan göra störst nytta för en bättre värld.
– Beescanning löser ett oerhört viktigt miljöproblem som vi människor ofta förbiser. Bina är navet i vårt ekosystem och utan dem hotas vår miljö av förödande konsekvenser inom bland annat jordbruk och djurhållning, säger jurymedlemmen Anette Nordvall om valet av Beescanning.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.