Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Bygg en digital tjänst – med Maria Norberg

Josefin Wallin 26 oktober, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Maria Norberg är en av grundarna bakom Hidden Dreams. Hon brinner för att ersätta kostsamma eller krångliga manuella processer med en digital lösning (som kan generera pengar) – och här berättar hon hur för dig.

Nyfiken på att bygga en digital tjänst?

Att bygga en digital tjänst, som ersätter någonting som idag är krångligt eller kostsamt att göra manuellt, är någonting många entreprenörer drömmer om att göra. För att skapa en bra digital tjänst så behöver man först identifiera ett problem som den digitala tjänsten skulle kunna tänkas lösa. I den lösningen ligger möjligheten att skapa en digital produkt att tjäna pengar på.

Vi har tagit ett snack med digitaliseringsexperten Maria – och här delar hon med sig av sina bästa tips till dig.

Experten Maria Norbergs bästa tips

  • Lär dig mer om problemet och se till att du pratar med relevanta människor inom branschen där problemet du vill lösa finns.
  • Utveckla alltid lösningen med en betalande kund. Då ser du till att det finns betalningsvilja och du skapar en digital lösning där du får input av den som ska använda den.
  • Våga be om hjälp!
  • Det är viktigt att få experimentera sig framåt och att lära sig av sina misslyckanden är en naturlig del av resan!
  • Boktips – ’The Mom Test’

Vem är Maria Norberg?

Maria Norberg är en av de tre grundarna till bolaget Hidden Dreams. För drygt fyra år sedan startade hon bolaget under radarn tillsammans med Fabian Assarsson och Johan Lindblad. Därmed så vet hon har en ultimat process bör se ut för dig som vill identifiera ett problem – och därefter skapa en digital tjänst som lösning.

– Vi är alla civilingenjörer så det är en väldigt vetenskaplig och empirisk organisation, vilket jag älskar. Och från ett halvår tillbaka är jag vd! De senaste tio åren har jag arbetat inom innovation, strategi, chefskap, teknik och IT-tunga organisationer, från storbolag som Apple till mindre men snabbväxande organisationer. Jag är helt övertygad om att det är teknisk innovation som kommer utgöra grunden för samhällets fortsatta utveckling och för att tackla de utmaningar vi har och står inför och därför betyder Hidden Dreams extra mycket för mig, berättar hon.

Jag är helt övertygad om att det är teknisk innovation som kommer utgöra grunden för samhällets fortsatta utveckling och för att tackla de utmaningar vi har och står inför.

Maria Norberg till Driva Eget

Skapa en digital tjänst – hur gör jag?

Om jag är en entreprenör som drömmer om att skapa en digital tjänst som löser ett problem jag upplever själv – eller kanske i den bransch jag är verksam. Hur ska jag då gå tillväga?

– Mina bästa tips är att verkligen förstå problemet du ska lösa och marknadsdynamiken du ska in i genom att prata med relevanta människor inom den branschen. Utveckla dessutom alltid lösningen med en betalande kund, så sett har du säkrat att det faktiskt finns en betalningsvilja för produkten samtidigt som du får ovärderlig input av slutanvändaren under utvecklingsfasen. Våga be om hjälp och glöm inte att det är viktigt att experimentera sig framåt. Att lära sig av sina misslyckanden är en naturlig del av resan! Slutligen skulle jag varmt rekommendera boken ’The Mom Test’ som är vår husbok.

Digital tjänst som ersätter krånglig process?

Kan du bjuda oss på ett exempel på ett problem där en ny digital tjänst blivit en effektiv ersättare, eller lösning, på ett problem i en organisation?

– Finns så många bra exempel men för att nämna ett så vill jag rikta strålkastarljuset på FoodTech-bolag tendmill. Om exempelvis en kommun, region eller skola ska göra en upphandling av matvaror skickas underlag i form av ett excelark från upphandlaren med tusentals artiklar och listor som sedan prickas manuellt. I snitt tar en sådan upphandling 8 veckor. Väldigt tidskrävande och ineffektivt som dessutom gör det svårare för mindre aktörer att delta i upphandlingar p.g.a. resursbrist. Därför drog Carl Hultberg (vd) och vi igång tendmill med en lösning där samma upphandling tar ca 1–2 dagar och där bara ett litet antal artiklar måste kollas manuellt. En smart lösning som idag används av bland annat Findus, Svensk Cater, Fontana m.fl!

Nischat till en specifik bransch eller kundtyp? Går det att föreställa en digital lösning som är tillräckligt enkel? Finns det en tydlig målgrupp för lösningen? Kommer lösningen effektivisera och skapa värde? Finns det en lucka på marknaden? Om svaret är ja på dessa frågor så har du en bra början och möjligtvis ett problem värt att lösa! 

Maria Norberg, Hidden Dreams

"Stresstesta" ditt problem så här

Vilka problem skulle du säga är problem som är värda att stanna vid och analysera. För att därefter eventuellt ta det vidare för att hitta en digital lösning på. Finns det någonting som du tycker kännetecknar dessa typer av kommersiella problem?

– Vi riktar oss B2B, vilket vi anser är en enklare nisch än konsumentprodukter då konsumenter är mer oförutsägbara än företag. Så utifrån det perspektivet finns det tusentals om inte miljontals grejer som kan förbättras inom olika branscher och industrier. För att avgöra om det faktiskt är värt att försöka så kan du undersöka om problemet är: nischat till en specifik bransch eller kundtyp? Går det att föreställa en digital lösning som är tillräckligt enkel? Finns det en tydlig målgrupp för lösningen? Kommer lösningen effektivisera och skapa värde? Finns det en lucka på marknaden? Om svaret är ja på dessa frågor så har du en bra början och möjligtvis ett problem värt att lösa! 

Finns det problem som kan kännetecknas av att inte vara enkla eller möjliga att hitta en kommersiell och digital lösning för?

– Problem som kretsar kring projektledning, ledarskap eller organisationsstruktur. Dessa problem är otroligt vanliga och svåra att hantera. För både organisationen och de som jobbar där, det tror jag alla kan känna igen sig i. Däremot så måste man bena ut vad det faktiska grundproblemet är. Om det exempelvis grundar sig i knackigt ledarskap så skulle en digital smart produkt tyvärr inte kunna rädda det.

Läs mer:6 digitala trender 2022 – så får ditt företag försprång

Har du erfarenhet av en krånglig arbetsprocess som du tror det kan finnas en digital lösning på? Dela med dig av den till Maria och Hidden Dreams här för chansen att vara med på en spännande startupresa. Vilket du gör här –stänger 31 okt 2022.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.