Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Familjen Thomaeus italienska vindröm

De har alltid tyckt om att resa i Italien och de älskar landets mat och vin. För tre år sedan bestämde sig Ewa och Bengt Thomaeus för att ta intresset på allvar och köpte en egen vingård i Toscana.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 9 mars, 2017 Uppdaterades 21 mars, 2025 4 minuters läsning

Foto: Pär, Ewa och Bengt Thomaeus förverkligade drömmen om en vingård i Toscana. Foto: Annik Rådlund

Mitt i Toscana på 600 meters höjd i den lilla byn Volterra ligger familjen Thomaeus vingård Tenuta Monte Rosola. Utsikten från gården är fantastisk och de böljande kullarna är täckta med vindruvsstockar och olivträd.

– Vi besökte 32 olika vingårdar innan vi hittade den här som kändes rätt för oss, berättar Bengt Thomaeus.

Han har varit en entreprenör i många år och kände att han ville satsa på något som kunde flätas samman med deras liv, intresse och livsstil. Trots att de inte hade några tidigare erfarenheter av vinproduktion så blomstrar affärerna idag och de storsatsar på en ny byggnation av landets modernaste produktionsanläggning.

Druvor

Från nybörjare till vinproducenter

När Thomaeus tog över vingården så var det nästan skördetid. De hade inte några tidigare erfarenheter av vinproduktion men som tur var så valde de som arbetat på gården att vara kvar.

– Så det var liksom bara att hänga på, säger Bengt med ett skratt.

De hade inte så mycket praktisk kunskap i skörd och beredning innan de köpte gården och fick lära sig allt eftersom. Den prisbelönte vinmakaren Alberto Antonini och agronomen och vinmakaren Michele Senesi som arbetat för Monte Rosola sedan 2008 har varit till en ovärderlig hjälp för dem.

Gårdens viner har fått många utmärkelser från bland annat Catavinum, Decanter och Concours Mondial de Bruxelles. Det är i huvudsak blå druvor som odlas och halva odlingen består av Sangiovese och resterade av Cabernet sauvignon, Merlot och Shiraz. De arbetar för att göra riktigt högkvalitativa viner, något som kallas för ”Super-Tuscan”, det vill säga den bästa kvalitén från Toscana.

Vinprovningw

Familjen har väldigt många projekt på gång tillsammans med barnen Åsa, Pär och Erik Thomaeus som är engagerade i både framställning, marknadsföring och försäljning. I framtiden kommer de att sälja picknickkorgar med vin från Monte Rosola och andra godsaker från lokala producenter till dem som vill se vinodlingar på nära håll, cykla eller promenera på sluttningarna och njuta av landskapet.

vintappw

Familjen har fått ett helt annat liv efter att de köpte gården och de är nöjda att de vågade ta steget. På gården får de ständigt besök från både när och fjärran, många är nyfikna på det nya bygget.

Barnen pendlar mellan Sverige och Italien och deras familjer kommer med till gården under loven. Ewa och Bengt har kvar sin villa i Sverige så de pendlar också mellan de två hemmen beroende på säsong. Ewa tycker att de har blivit väl mottagna i den italienska byn.

– Man får vara lite open minded om man bor utomlands, man kan inte gå och reta sig på folk. Om man lär sig grunderna i ett land, hur man bemöter folk och genom att försöka prata italienska då klarar vi oss bra.

– Det är också tillräckligt litet för att folk ska känna igen en här, förklarar Pär. Han berättar att stadens borgmästare är väldigt glad för deras engagemang i området.

– Det här ger både arbetstillfällen till lokalborna och stärker Volterrra som vindestination.

Text och foto: Annika Rådlund

www.hotellorestaurang.se

Vanliga frågor om att starta vingård i Italien (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad krävs för att köpa en vingård i Italien?

För att köpa en vingård i Italien krävs noggrann research och tålamod. Som exemplet med familjen Thomaeus visar är det viktigt att besöka många olika gårdar för att hitta rätt - de besökte hela 32 vingårdar innan de hittade den perfekta. Du behöver också ha en tydlig affärsplan och säkerställa att det finns kunnig personal på plats som kan hjälpa till med produktionen, särskilt om du saknar tidigare erfarenhet.

Hur kan man driva en framgångsrik vingård utan tidigare erfarenhet?

Nyckeln till framgång ligger i att behålla och samarbeta med erfaren personal samt att ta hjälp av experter. I Thomaeus fall var det avgörande att vingårdens tidigare personal stannade kvar, plus att de fick stöd från en prisbelönt vinmakare och en erfaren agronom. Det är också viktigt att fokusera på kvalitet - som i fallet med deras satsning på 'Super-Tuscan' viner.

Vilka affärsmöjligheter finns det inom vinturism i Toscana?

Det finns många möjligheter att utveckla sidoverksamheter kring en vingård. Som exempel planerar Monte Rosola att erbjuda picknickkorgar med lokala delikatesser för turister som vill cykla mellan vingårdar i Toscana. Andra möjligheter inkluderar vinprovningar, gårdsbesök och samarbeten med lokala producenter för att skapa unika upplevelser.

Hur hanterar man kulturskillnader som svensk företagare i Italien?

Framgångsrikt företagande i Italien handlar mycket om att vara 'open minded' och visa respekt för den lokala kulturen. Det är viktigt att lära sig grundläggande italienska och förstå hur man bemöter människor. Genom att engagera sig i lokalsamhället, som familjen Thomaeus gjort i Volterra, kan man bygga värdefulla relationer och skapa arbetstillfällen som uppskattas av lokalbefolkningen.

Hur kan man kombinera vindrift med annat företagande?

En vingård kan fungera som bas för flera olika verksamheter. Monte Rosola har till exempel utökat med olivoljeproduktion och planerar att utveckla turistverksamhet. Genom att involvera hela familjen i olika delar av verksamheten - från produktion till marknadsföring och försäljning - kan man skapa en hållbar och diversifierad företagsmodell.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.