Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Den bästa säljaren jag träffat!

9 juni, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Det kräver sin man eller kvinna att bli en riktig stjärnsäljare.


Nu tänker jag berätta om en stjärnsäljare som jag träffat.


Vi var utomlands och gick in i en affär i jakt på en julklapp till en kär vän. En assistent förstod att vi var intresserade och hämtade chefen, Steve.


Deras säljkoncept var just så. Fånga in den som är intresserad och låt Steve sköta resten.


Eftersom jag är säljexpert och förstod vad som pågick blev jag lite fundersam och tänkte:


- Det här går jag inte på. Av Steve tänker jag inte köpa.


Det visade sig att Steve var en äldre, mycket trevlig man som gjort affärer i hela sitt liv.


Och han tog oss med i den absolut bästa säljpresentation jag någonsin hört.


Ingenting han gjorde eller sa var en slump. Han visste ju att eftersom vi hade gått med på att träffa honom var vi möjliga att sälja till.


Han lyssnade på vad vi sa. Förklarade när han tyckte att vi tänkte fel.


Steve var artig och kunnig, både om sina produkter och hur man fick folk att bli ännu mer intresserade.


Till slut handlade det inte om vi skulle köpa eller inte. Det handlade vilka varianter vi skulle ha.


Allt blev ett enda stort alternativavslut. Där alla alternativen var bra.


Jag lade särskilt märke till fyra egenskaper som gjorde Steve till den bästa säljare jag någonsin mött:


  • Han var erfaren och hade sålt hela sitt liv. Det var tryggt att köpa av honom.
  • Han älskade att sälja och att göra sina kunder nöjda.
  • Han var tränad. I varje situation visste Steve EXAKT vad han skulle säga. Ingenting var en slump.
  • Han var trevlig, artig och rolig. Jag njöt av att göra affärer med Steve.

Om vi köpte?


Såklart vi gjorde. Och det var roligt att göra det!


Han vände mig från ett stensäkert nej till ett klockrent JA.


Efteråt berättade jag för Steve att jag var författare inom sälj och virtuell säljcoach. Då log han med hela ansiktet och frågade mig:


- Ok, Max. Vad får jag för ett betyg på en skala 1 till 10?


- Grattis Steve. Du är den första 10:a jag någonsin delat ut.


Vill du också bli som Steve?


Ta då ditt jobb på allvar och träna hela tiden. Fast på roligt allvar.


Lägg till humordimensionen när du säljer så blir det mycket roligare på jobbet.


Lycka till!


Max


PS. Jag har roligt på jobbet just nu. Min bok Det är i backarna man rycker har blivit utsedd till Månadens Säljbok i juni. Yes!

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.