Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Det här retar sig dina kunder på

Yasemin Bayramoglu 23 maj, 2017 2 minuters läsning

Foto: Vad gör du som dina kunder kan störa sig på? Kolla listan! FOTO GETTY IMAGES

Har du dåliga vanor som stör dina kunder? Räkna inte med att någon kommer att säga till dig. Dina kontakter kommer att tiga – men fortsätta irritera sig. Inte bra för businessen.

Man får aldrig en andra chans att göra om sitt första intryck, brukar man säga. Självklart gäller det i dina affärsrelationer också. Vilket intryck vi gör som personer spelar större roll än du kanske tror.

[caption id="attachment_23785" align="alignright" width="150"]Annmarie Palm. Annmarie Palm.[/caption]

Det menar i alla fall Annmarie Palm, kommunikationsstrateg på Relationista och författare till boken Business behavior – Uppför dig eller tappa affären.

Eller rätt och slätt sunt förnuft för företagare, som Annmarie också beskriver det.

Genom massor av intervjuer har hon sållat fram några saker som retar oss lite extra mycket – och vad som gör precis tvärtom – överraskar så att man faktiskt vill göra affärer. Det kan handla om små gester menar hon. Som att anställda lämnar företräde i kön till kaffemaskinen när man kommer som gäst till ett företag.

– Din kund kommer inte att ta upp saker som hon eller han retar sig på. Det ställer en själv i dålig dager. Men man kommer fortsätta att reta sig på det, säger Annmarie.

Och tja, då tappar man affärer. Inte konstigare än så.

 

No-no!

  1. Återkopplar inte. En person som plötsligt gör sig oanträffbar. Eller någon som inte tar emot samtal utan bara mejl – för att sedan inte svara på mejlen heller. Man tänker bara på sig själv och förstår inte konsekvenserna av att inte svara på tilltal. Affärer handlar om trygghet. Håll det du lovar.
  2. Kommer för sent. Att inte respektera tider är att som att säga att man inte respekterar den andres tid heller.
  3. Dålig mötesdisciplin. Sitter och pysslar med annat under möten, är inte förberedd, kallar till ostrukturerade möten utan agenda och syfte.
  4. Pratar vid mun. Att prata öppet i det offentliga rummet om affärsbekanta, priser, uppgörelser, medarbetares löner och så vidare. Detta handlar om affärsetik. Kanske har du helt glömt av sekretessavtal när du pratar. Du vet aldrig vem som hör.
  5. Feghet. Att inte stå för något om saker går fel.

 

[caption id="attachment_23784" align="alignright" width="133"]Business behavior. Business behavior.[/caption]

Yes-yes!

  1. Hanterar fel rätt. Det kommer alltid bli fel ibland. Men det är ok – så länge man hanterar det på ett bra sätt. Det skapar trygghet, som man kan bygga affärsrelationer på.
  2. Har integritet. Man ska inte komma med mössan i hand till sina tilltänkta kunder. Agera med integritet. Att visa att du tror på det man säger skapar trygghet hos andra.
  3. Kan säga förlåt. Är du sen? Säg förlåt. Kom inte med ursäkter.
  4. Är påläst. Det är en skyldighet att hålla sig uppdaterad om vad marknaden erbjuder.
  5. Tydlig med tillgänglighet. Att inte svara på telefon eller mejl direkt kan vara helt ok – förutsatt att man är tydlig med att svar kan dröja. Allt handlar om kommunikation.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.