Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Fel analys av marknaden är på väg att bli centerns fall

9 februari, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Jag är fascinerad av centern. Partiet är på väg att radera ut sig själva med en sanslös ompositionering. Men det finns en del att lära för oss småföretagare.



Den svenska valmanskåren är väl beforskad. I korthet kan sägas att majoriten är cementerade i sina åsikter. En inrotad socialdemokrat i en bruksort tar hellre gift än går över blockgränden. En gammal högerman skulle aldrig komma på tanken att rösta på "såssarna".



Vad partierna slåss om är en grupp med vad som kallas postindustriella värderingar. Det är någon annan-folket. Som vill ha valfrihet med offentlig finansiering. Som hyllar fri företagsamhet och entreprenörskap, bara någon annan tar risken. Och som på valdagen röstar med miniräknaren utan hänsyn till block.



De postindustriella värderingarna är starkast i den urbana medelklassen. Och därför samlas alla partier på samma fläck och slåss om samma minoritet. För även om de postindustriella inte tror det, så är de en minoritet.



I Sverige finns drygt sju miljoner röstberättigade. Av dem bor 20 procent, 1,4 miljoner väljare i Stockholms län. Jag tvivlar på att en majoritet av de boende i Botkyrka och Nykvarn förknippar sig med Stureplan. En rimlig gissning är att de postindustriella är lika många som de röstberättigade i de tre storstadskommnerna, med större spridning över landet. Det skulle i så fall handla om 1,2 miljoner röster i riksdagsvalet.



Samtliga politiska partier tävlar om de postindustriellas gunst och glömmer 80 procent av väljarna. I den konkurrensen är centern inget trovärdigt alternativ.



Istället borde partiet ha utvecklats från ett landsbygdsparti till ett landsortsparti. På den nivån har centern trovärdighet. I takt med det ökade mentala avståndet mellan landsort och storstad, skulle de ha kunnat attrahera väljare från båda blocken.



Det förvånar mig inte om  centern i den positionen skulle kunna få 15-20 procent av rösterna.



Många småföretagare gör samma misstag. De ger sig in i getingboet och försöker slåss om kunderna med de stora drakarna, med samma erbjudande fast till lägre pris. Och åker på stryk nästan varje gång.



Rätt metod är att hitta en unik position och betjäna kunder som de stora inte ser eller struntar i. Inom politiken tycks Sverigedemokraterna hamnat i den positionen, även om jag tvekar om det är en medveten strategi. Vilket kan vara förklaringen till att detta främlingsfientliga parti ökar i varje opinionsmätning, alla skandaler och vanvettsidéer till trots.



Lärdomen av centern är att hitta en egen position på marknaden, värna om befintliga kunder och bygga vidare på det man är och har.



Ovanstående har inget med mina politiska åsikter att göra. Det är en analys utifrån ett marknadsperspektiv.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.