Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Från liten start-up till världens högst värderade företag: Så lyckades Nvidia

EBBA
Ebba Arnborg 19 juni, 2024 3 minuters läsning
framgångsnycklar från Nvidia

Nvidia, grundat av tre killar vid en vägkrog i San Jose, har precis blivit världens högst värderade bolag, med ett marknadsvärde på hisnande 34 biljoner(!) kronor. Vad ligger bakom den otroliga framgången? Här är med- och motgångarna, nära på konkursen, revanschen – och framgångsnycklarna vi alla kan lära av!

När Jen-Hsun Huang, Chris Malachowsky och Curtis Priem, år 1993 vid en vägkrog i San Jose, bestämde sig för att starta Nvidia, hade de bara en vision och 40 000 dollar på fickan. Snart lyckades de dock få in 20 miljoner dollar i riskkapital, vilket blev starten för deras resa mot toppen.

Första stora utmaningen kom när Microsoft valde att inte stödja den teknik som Nvidias valt att använda. Samtidigt hade Nvidia tecknat ett kontrakt med Sega, som de redan jobbat med ett år. Plötsligt stod de inför ett svårt val: fortsätta med en omodern teknik – eller riskera konkurs. Då kom bakslaget: Sega valde att avbryta och byta leverantör.

30 dagar från konkurs

Gav Nvidia upp? Tvärtom. Jen-Hsun Huang lyckades istället få Segas dåvarande vd, Shoichiro Irimajiri, att investera 5 miljoner dollar – kapital nog för att överleva sex månader till.

Nvidia tvingades avskeda mer än hälften av sina då 100 anställda, och fokusera på att utveckla en ny produkt. När den lanserades 1997 hade de bara pengar kvar för en månads löner. Men, de hade satsat rätt. Produkten blev en succé och sålde en miljon enheter på fyra månader! Företaget var räddat.

De glömde inte den tuffa perioden. Istället myntades det inofficiella företagsmottot: "Vårt företag är trettio dagar från konkurs", som Huang länge började alla presentationer för sin personal med.

Aktieavkastning på 591 078 procent

1999 börsnoterades Nvidia och fortsatte att växa. De fick även en revansch när de vann kontraktet att utveckla grafikhårdvaran för Microsofts Xbox, vilket också gav dem ett förskott på 200 miljoner dollar.

Under de följande åren expanderade Nvidia genom strategiska förvärv och investeringar inom nya teknologier, inklusive artificiell intelligens och autonoma fordon.

Med en aktieavkastning på otroliga 591 078 procent sedan börsintroduktionen kom kanske den ultimata revanschen när Nvidia nyligen gick om Microsoft som världens högst värderade bolag.

Med ett marknadsvärde idag på över 34 biljoner kronor är deras framgångssaga minst sagt något extra. Nvidia har visat att med rätt strategi, vision och uthållighet kan även de minsta företagen nå enorma framgångar.

5 framgångsnycklar från Nvidia som kan inspirera alla företag

  1. Anpassningsförmåga: När Nvidia stod inför motgångar och riskerade konkurs, tog de beslutet att tänka om kring sin affärsstrategi. De omstrukturerade och fokuserade på en ny produkt. Att kunna anpassa sig snabbt till förändrade förhållanden är avgörande för överlevnad.
  2. Innovation: Nvidia har sett till att ständigt ligga i framkant inom sitt område, och inte vara rädda att tänka nytt. På så sätt har de kunnat skapa unika och banbrytande produkter som tagit företaget framåt.
  3. Ledarskap: Jen-Hsun Huangs ledarskap var avgörande. En tydlig vision och förmågan att inspirera och motivera teamet har varit nyckeln till att övervinna utmaningar och driva företaget framåt.
  4. Finansiell Strategi: Nvidia har visat skicklighet i att hantera sina finanser, från att säkra avgörande investeringar till att göra strategiska förvärv. En stark finansiell strategi och flexibilitet hjälper företag att navigera genom osäkra tider och växa hållbart.
  5. Uthållighet: Det inofficiella mottot "Vårt företag är trettio dagar från konkurs" påminner ständigt om vikten av att hålla sig på tårna och alltid vara redo att anpassa sig. Det gäller att ha konstant beredskap och fokus på överlevnad, att aldrig ta något för givet och alltid sträva efter förbättring.

Läs också: Mårten Nyléns 5 framgångsnycklar – vilka följer du?



Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.