Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Från 90% avbokningar till digital succé – så gjorde Gustaf Josefsson Tadaa

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 16 februari, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Föreläsaren Gustaf Josefsson Tadaa tappade 90 procent av årets intäkter på en vecka i början av coronapandemin. Så här gjorde han för att skapa ett nytt digitalt koncept som gjort honom starkare än någonsin.

Tredje veckan i mars 2020 förändrades allt för Gustaf Josefsson Tadaa – som arbetar med ledarskaps- och organisationsutveckling och lever mest på föreläsningar och workshops.

Vårens kalender gick från fullbokad till helt tom. Sett till omsättning så försvann mer än 90 procent av årets intäkter på en vecka. Och eftersom Gustaf dessutom är engagerad i flera festivaler och retreat ideellt, så tömdes även kvällar och helger på privata engagemang.

– Det blev helt enkelt väldigt tomt, berättar Gustaf.

– Även om jag arbetar med digitalisering hade jag själv aldrig tidigare levererat digitalt. Jag har arbetat mycket med mer digitala organisationer i mina ideella åtaganden, men mina främsta intäktskällor har genom åren varit relativt konventionella. Folk betalar mig för att jag skall komma till deras företag eller evenemang och lära dem något, fortsätter han.

Digital Föreläsning Gustaf Josefsson Tadaa

Går det att skapa föreläsningar digitalt?

Det första som slog Gustaf Josefsson Tadaa veckan efter coronautbrottet var hur många av kollegorna i föreläsarbranschen som satte upp en kamera framför sig själva och började göra så kallade “livestreamade föreläsningar”. Han undrade vad poängen med sådana var.

Är inte det lite som att ha YouTubeklipp som inte går att titta på när man vill? Alltså lite som gamla linjär-TV? Där man dessutom inte kan pausa när man behöver kissa, utan måste vänta till nästa paus? Varför skulle någon vilja köpa det? Är inte det att missa hela poängen med internet?

– Ur denna insikt hittade jag på en ny idé. Jag skulle fortsätta berätta den berättelse som legat mig så varmt om hjärtat de senaste åren: om hur vi skapar organisationer som ger individer mer frihet att delta, agera och fatta beslut. Men jag skulle göra detta genom att på riktigt visa hur detta går till i ett digitalt mötesrum. Jag skulle börja leva som jag lär helt enkelt, berättar han.

Gustaf Josefsson tadaa Föreläsning Digitalt

Hot och lögner

Under en period kände sig Gustaf ensam, eftersom tidigare samarbetspartners och kunder inte var lika pigga på att hoppa på nya möjligheter. Många var tvungna att fokusera på att rädda vad de hade istället för att satsa nytt. Vissa blev så upptagna med sitt eget att de slutade kommunicera. Andra mötte krisen med destruktivitet och egoism.

– Sveriges största talarförmedling, som tidigare varit min största bokare av uppdrag, försökte blåsa mig på pengar, använde både hot och lögner för att klara sig igenom krisen. Det där talesättet, “När du hamnar i kris i ditt liv som du får reda på vilka dina verkliga vänner är”, blev tyvärr alldeles för verkligt.

Gustaf Josefsson Tadaa

Detta gjorde att det inte gick att hitta nya sätt att arbeta med de befintliga kunderna och genom befintliga kanaler. Gustaf Josefsson Tadaa blev tvungen att själv hitta nya kunder på nya sätt. Och i detta kände han sig väldigt ensam.

Läs också: Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE

Hur hittade du nya kunder under Corona?

– Jag skapade en enkel instegsprodukt, en öppen workshop på två timmar kallad “Onlineworkshop, hur gör jag?”. Jag bestämde mig för att köra denna regelbundet, en till två gånger i veckan, för att skapa något som var lätt att köpa utan att behöva tänka för mycket, berättar Gustaf.

Den nya paketeringen genererade tillräcklig försäljning för att ge betalt för Gustafs tid, men framförallt gav den möjligheten att bevisa för kunderna att Gustaf Josefsson Tadaa kunde leverera värde digitalt. Varje workshop följdes upp med en rabattkod för att generera ytterligare försäljning av workshopen, och också erbjudanden om att göra skräddarsydda utbildningar för företag

– Över tid gled dessa uppföljande uppdrag också in på min verkliga expertis, ledarskap och organisationsutveckling, men då som “ledarskap på distans”, fortsätter Gustaf.

Så hittade Gustaf Josefsson Tadaa nya marknadskanaler under corona

– Jag började sälja öppna kurser via annonser på Facebook och Instagram. Det var förvånansvärt enkelt att få in kunder denna väg och det var också kul att få uppleva hur Facebook upptäckte nya kundgrupper åt mig, berättar Gustaf.

Som exempel märkte han att flera bibliotekarier hade gått hans kurs, och därför testade han att skapa en annons riktad specifikt mot bibliotekarier (vilket är möjligt på Facebook).

– Även arkitekter och konsultbolag gick hem! Det var kul att få “spela dataspel” med B2C-marknadsföring, istället för den mer relationstunga B2B-försäljningen jag var van vid, fortsätter Gustaf Josefson Tadaa.

Gustaf Josefsson Tadaa Föreläsning

Nya sätt att ta betalt

För de nya, öppna kurserna skapade Gustaf ett anmälningsformulär i Typeform, där deltagarna enkelt kunde betala med kort. Via detta enkla formulär och annonseringen i sociala medier sålde han för 100 000 kronor under de två första månaderna.

– Jag valde denna tjänst för att ha den minsta möjliga tröskeln för mig själv att komma igång. Även om jag nu tittar på nya plattformar för att mer systematik, så vill jag samtidigt passa mig för att tappa denna enkelhet. Det måste vara lätt för mig att komma på en idé, börja sälja den och ta betalt, berättar Gustaf.

Läs också:Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona

Så bygger Gustaf Josefsson Tadaa för en framtid efter corona

– Till våren kommer jag framför allt satsa internationellt. När jag nu kan bygga försäljning via nätet, utan att vara beroende av lokala samarbetspartners, så har jag en helt ny väg in i att sälja föreläsningar och utbildningar till resten av världen. berätta Gustaf.

Parallellt med tänker han även göra sig själv platsoberoende. Gustaf Josefsson Tadaa vill kunna leverera sitt erbjudande från vart som helst i världen.

– Visst kommer jag att vilja leka även i den fysiska världen när Covid är över, men från och med nu skall mitt bolagsbyggande och min försörjning inte längre låsa mig och min familj till en fysisk plats, fortsätter han.

Tar hjälp av globala frilansare

För att göra sig själv platsoberoende tar Gustaf Josefsson Tadaa hjälp av globala frilansare, som hjälper till med marknadsföring och systemutveckling för att minimera de administrativa bördorna hos honom själv.

– För mig har steget till digital leverans inneburit steget till global leverans. Detta innebär steget till engelska som förstaspråk, vilket i sin tur innebär en global tjänste- och talangpool för att bygga mitt bolag, fortsätter han.

– Men jag skall dock börja 2021 med något helt annat: att vara ledig och ta hand om min “Coronabebis”, avslutar Gustaf Josefsson Tadaa.

Om Gustaf Josefsson Tadaa

Företagsnamn: Guff Innovation Lab
Stad: På hela jorden, via internet.
Hemsida:www.guff.se
Antal anställda: 1
Omsättning: 2 miljoner

#växatillsammans – detta gör vi för att hjälpa dig och ditt företag just nu


Den här artikeln är en del av vår kampanj #växatillsammans. Under två månader lägger vi 100% fokus på att hjälpa dig och ditt företag att växa i annorlunda tider. Vi gör det genom inspiration, kunskap och verktyg som verkligen gör skillnad – och genom att dela historierna från Sveriges företagarhjältar. Och vi gör det tillsammans.


#växatillsammans är ett samarbete mellan Visa, världens största nätverk för betalningar, och våra sajter Driva-eget.se och Mittföretag.com.



Här kan du läsa mer om #växatillsammans och hur vi hjälper ditt företag just nu.



visa.se/foretagshjalpen får du tips och råd om hur du digitaliserar ditt företag och ställer om för en ny framtid. Du får också verktyg och tips för att nå fler kunder.

#växatillsammans är ett samarbete med


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.