Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Från 90% avbokningar till digital succé – så gjorde Gustaf Josefsson Tadaa

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 16 februari, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Föreläsaren Gustaf Josefsson Tadaa tappade 90 procent av årets intäkter på en vecka i början av coronapandemin. Så här gjorde han för att skapa ett nytt digitalt koncept som gjort honom starkare än någonsin.

Tredje veckan i mars 2020 förändrades allt för Gustaf Josefsson Tadaa – som arbetar med ledarskaps- och organisationsutveckling och lever mest på föreläsningar och workshops.

Vårens kalender gick från fullbokad till helt tom. Sett till omsättning så försvann mer än 90 procent av årets intäkter på en vecka. Och eftersom Gustaf dessutom är engagerad i flera festivaler och retreat ideellt, så tömdes även kvällar och helger på privata engagemang.

– Det blev helt enkelt väldigt tomt, berättar Gustaf.

– Även om jag arbetar med digitalisering hade jag själv aldrig tidigare levererat digitalt. Jag har arbetat mycket med mer digitala organisationer i mina ideella åtaganden, men mina främsta intäktskällor har genom åren varit relativt konventionella. Folk betalar mig för att jag skall komma till deras företag eller evenemang och lära dem något, fortsätter han.

Digital Föreläsning Gustaf Josefsson Tadaa

Går det att skapa föreläsningar digitalt?

Det första som slog Gustaf Josefsson Tadaa veckan efter coronautbrottet var hur många av kollegorna i föreläsarbranschen som satte upp en kamera framför sig själva och började göra så kallade “livestreamade föreläsningar”. Han undrade vad poängen med sådana var.

Är inte det lite som att ha YouTubeklipp som inte går att titta på när man vill? Alltså lite som gamla linjär-TV? Där man dessutom inte kan pausa när man behöver kissa, utan måste vänta till nästa paus? Varför skulle någon vilja köpa det? Är inte det att missa hela poängen med internet?

– Ur denna insikt hittade jag på en ny idé. Jag skulle fortsätta berätta den berättelse som legat mig så varmt om hjärtat de senaste åren: om hur vi skapar organisationer som ger individer mer frihet att delta, agera och fatta beslut. Men jag skulle göra detta genom att på riktigt visa hur detta går till i ett digitalt mötesrum. Jag skulle börja leva som jag lär helt enkelt, berättar han.

Gustaf Josefsson tadaa Föreläsning Digitalt

Hot och lögner

Under en period kände sig Gustaf ensam, eftersom tidigare samarbetspartners och kunder inte var lika pigga på att hoppa på nya möjligheter. Många var tvungna att fokusera på att rädda vad de hade istället för att satsa nytt. Vissa blev så upptagna med sitt eget att de slutade kommunicera. Andra mötte krisen med destruktivitet och egoism.

– Sveriges största talarförmedling, som tidigare varit min största bokare av uppdrag, försökte blåsa mig på pengar, använde både hot och lögner för att klara sig igenom krisen. Det där talesättet, “När du hamnar i kris i ditt liv som du får reda på vilka dina verkliga vänner är”, blev tyvärr alldeles för verkligt.

Gustaf Josefsson Tadaa

Detta gjorde att det inte gick att hitta nya sätt att arbeta med de befintliga kunderna och genom befintliga kanaler. Gustaf Josefsson Tadaa blev tvungen att själv hitta nya kunder på nya sätt. Och i detta kände han sig väldigt ensam.

Läs också: Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE

Hur hittade du nya kunder under Corona?

– Jag skapade en enkel instegsprodukt, en öppen workshop på två timmar kallad “Onlineworkshop, hur gör jag?”. Jag bestämde mig för att köra denna regelbundet, en till två gånger i veckan, för att skapa något som var lätt att köpa utan att behöva tänka för mycket, berättar Gustaf.

Den nya paketeringen genererade tillräcklig försäljning för att ge betalt för Gustafs tid, men framförallt gav den möjligheten att bevisa för kunderna att Gustaf Josefsson Tadaa kunde leverera värde digitalt. Varje workshop följdes upp med en rabattkod för att generera ytterligare försäljning av workshopen, och också erbjudanden om att göra skräddarsydda utbildningar för företag

– Över tid gled dessa uppföljande uppdrag också in på min verkliga expertis, ledarskap och organisationsutveckling, men då som “ledarskap på distans”, fortsätter Gustaf.

Så hittade Gustaf Josefsson Tadaa nya marknadskanaler under corona

– Jag började sälja öppna kurser via annonser på Facebook och Instagram. Det var förvånansvärt enkelt att få in kunder denna väg och det var också kul att få uppleva hur Facebook upptäckte nya kundgrupper åt mig, berättar Gustaf.

Som exempel märkte han att flera bibliotekarier hade gått hans kurs, och därför testade han att skapa en annons riktad specifikt mot bibliotekarier (vilket är möjligt på Facebook).

– Även arkitekter och konsultbolag gick hem! Det var kul att få “spela dataspel” med B2C-marknadsföring, istället för den mer relationstunga B2B-försäljningen jag var van vid, fortsätter Gustaf Josefson Tadaa.

Gustaf Josefsson Tadaa Föreläsning

Nya sätt att ta betalt

För de nya, öppna kurserna skapade Gustaf ett anmälningsformulär i Typeform, där deltagarna enkelt kunde betala med kort. Via detta enkla formulär och annonseringen i sociala medier sålde han för 100 000 kronor under de två första månaderna.

– Jag valde denna tjänst för att ha den minsta möjliga tröskeln för mig själv att komma igång. Även om jag nu tittar på nya plattformar för att mer systematik, så vill jag samtidigt passa mig för att tappa denna enkelhet. Det måste vara lätt för mig att komma på en idé, börja sälja den och ta betalt, berättar Gustaf.

Läs också:Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona

Så bygger Gustaf Josefsson Tadaa för en framtid efter corona

– Till våren kommer jag framför allt satsa internationellt. När jag nu kan bygga försäljning via nätet, utan att vara beroende av lokala samarbetspartners, så har jag en helt ny väg in i att sälja föreläsningar och utbildningar till resten av världen. berätta Gustaf.

Parallellt med tänker han även göra sig själv platsoberoende. Gustaf Josefsson Tadaa vill kunna leverera sitt erbjudande från vart som helst i världen.

– Visst kommer jag att vilja leka även i den fysiska världen när Covid är över, men från och med nu skall mitt bolagsbyggande och min försörjning inte längre låsa mig och min familj till en fysisk plats, fortsätter han.

Tar hjälp av globala frilansare

För att göra sig själv platsoberoende tar Gustaf Josefsson Tadaa hjälp av globala frilansare, som hjälper till med marknadsföring och systemutveckling för att minimera de administrativa bördorna hos honom själv.

– För mig har steget till digital leverans inneburit steget till global leverans. Detta innebär steget till engelska som förstaspråk, vilket i sin tur innebär en global tjänste- och talangpool för att bygga mitt bolag, fortsätter han.

– Men jag skall dock börja 2021 med något helt annat: att vara ledig och ta hand om min “Coronabebis”, avslutar Gustaf Josefsson Tadaa.

Om Gustaf Josefsson Tadaa

Företagsnamn: Guff Innovation Lab
Stad: På hela jorden, via internet.
Hemsida:www.guff.se
Antal anställda: 1
Omsättning: 2 miljoner

#växatillsammans – detta gör vi för att hjälpa dig och ditt företag just nu


Den här artikeln är en del av vår kampanj #växatillsammans. Under två månader lägger vi 100% fokus på att hjälpa dig och ditt företag att växa i annorlunda tider. Vi gör det genom inspiration, kunskap och verktyg som verkligen gör skillnad – och genom att dela historierna från Sveriges företagarhjältar. Och vi gör det tillsammans.


#växatillsammans är ett samarbete mellan Visa, världens största nätverk för betalningar, och våra sajter Driva-eget.se och Mittföretag.com.



Här kan du läsa mer om #växatillsammans och hur vi hjälper ditt företag just nu.



visa.se/foretagshjalpen får du tips och råd om hur du digitaliserar ditt företag och ställer om för en ny framtid. Du får också verktyg och tips för att nå fler kunder.

#växatillsammans är ett samarbete med


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.