Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva Eget

Från 90% avbokningar till digital succé – så gjorde Gustaf Josefsson Tadaa

Gustaf Oscarson pressbild
Gustaf Oscarson 16 februari, 2021 6 minuters läsning

Föreläsaren Gustaf Josefsson Tadaa tappade 90 procent av årets intäkter på en vecka i början av coronapandemin. Så här gjorde han för att skapa ett nytt digitalt koncept som gjort honom starkare än någonsin.

Tredje veckan i mars 2020 förändrades allt för Gustaf Josefsson Tadaa – som arbetar med ledarskaps- och organisationsutveckling och lever mest på föreläsningar och workshops.

Vårens kalender gick från fullbokad till helt tom. Sett till omsättning så försvann mer än 90 procent av årets intäkter på en vecka. Och eftersom Gustaf dessutom är engagerad i flera festivaler och retreat ideellt, så tömdes även kvällar och helger på privata engagemang.

– Det blev helt enkelt väldigt tomt, berättar Gustaf.

– Även om jag arbetar med digitalisering hade jag själv aldrig tidigare levererat digitalt. Jag har arbetat mycket med mer digitala organisationer i mina ideella åtaganden, men mina främsta intäktskällor har genom åren varit relativt konventionella. Folk betalar mig för att jag skall komma till deras företag eller evenemang och lära dem något, fortsätter han.

Digital Föreläsning Gustaf Josefsson Tadaa

Går det att skapa föreläsningar digitalt?

Det första som slog Gustaf Josefsson Tadaa veckan efter coronautbrottet var hur många av kollegorna i föreläsarbranschen som satte upp en kamera framför sig själva och började göra så kallade “livestreamade föreläsningar”. Han undrade vad poängen med sådana var.

Är inte det lite som att ha YouTubeklipp som inte går att titta på när man vill? Alltså lite som gamla linjär-TV? Där man dessutom inte kan pausa när man behöver kissa, utan måste vänta till nästa paus? Varför skulle någon vilja köpa det? Är inte det att missa hela poängen med internet?

– Ur denna insikt hittade jag på en ny idé. Jag skulle fortsätta berätta den berättelse som legat mig så varmt om hjärtat de senaste åren: om hur vi skapar organisationer som ger individer mer frihet att delta, agera och fatta beslut. Men jag skulle göra detta genom att på riktigt visa hur detta går till i ett digitalt mötesrum. Jag skulle börja leva som jag lär helt enkelt, berättar han.

Gustaf Josefsson tadaa Föreläsning Digitalt

Hot och lögner

Under en period kände sig Gustaf ensam, eftersom tidigare samarbetspartners och kunder inte var lika pigga på att hoppa på nya möjligheter. Många var tvungna att fokusera på att rädda vad de hade istället för att satsa nytt. Vissa blev så upptagna med sitt eget att de slutade kommunicera. Andra mötte krisen med destruktivitet och egoism.

– Sveriges största talarförmedling, som tidigare varit min största bokare av uppdrag, försökte blåsa mig på pengar, använde både hot och lögner för att klara sig igenom krisen. Det där talesättet, “När du hamnar i kris i ditt liv som du får reda på vilka dina verkliga vänner är”, blev tyvärr alldeles för verkligt.

Gustaf Josefsson Tadaa

Detta gjorde att det inte gick att hitta nya sätt att arbeta med de befintliga kunderna och genom befintliga kanaler. Gustaf Josefsson Tadaa blev tvungen att själv hitta nya kunder på nya sätt. Och i detta kände han sig väldigt ensam.

Läs också: Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE

Hur hittade du nya kunder under Corona?

– Jag skapade en enkel instegsprodukt, en öppen workshop på två timmar kallad “Onlineworkshop, hur gör jag?”. Jag bestämde mig för att köra denna regelbundet, en till två gånger i veckan, för att skapa något som var lätt att köpa utan att behöva tänka för mycket, berättar Gustaf.

Den nya paketeringen genererade tillräcklig försäljning för att ge betalt för Gustafs tid, men framförallt gav den möjligheten att bevisa för kunderna att Gustaf Josefsson Tadaa kunde leverera värde digitalt. Varje workshop följdes upp med en rabattkod för att generera ytterligare försäljning av workshopen, och också erbjudanden om att göra skräddarsydda utbildningar för företag

– Över tid gled dessa uppföljande uppdrag också in på min verkliga expertis, ledarskap och organisationsutveckling, men då som “ledarskap på distans”, fortsätter Gustaf.

Så hittade Gustaf Josefsson Tadaa nya marknadskanaler under corona

– Jag började sälja öppna kurser via annonser på Facebook och Instagram. Det var förvånansvärt enkelt att få in kunder denna väg och det var också kul att få uppleva hur Facebook upptäckte nya kundgrupper åt mig, berättar Gustaf.

Som exempel märkte han att flera bibliotekarier hade gått hans kurs, och därför testade han att skapa en annons riktad specifikt mot bibliotekarier (vilket är möjligt på Facebook).

– Även arkitekter och konsultbolag gick hem! Det var kul att få “spela dataspel” med B2C-marknadsföring, istället för den mer relationstunga B2B-försäljningen jag var van vid, fortsätter Gustaf Josefson Tadaa.

Gustaf Josefsson Tadaa Föreläsning

Nya sätt att ta betalt

För de nya, öppna kurserna skapade Gustaf ett anmälningsformulär i Typeform, där deltagarna enkelt kunde betala med kort. Via detta enkla formulär och annonseringen i sociala medier sålde han för 100 000 kronor under de två första månaderna.

– Jag valde denna tjänst för att ha den minsta möjliga tröskeln för mig själv att komma igång. Även om jag nu tittar på nya plattformar för att mer systematik, så vill jag samtidigt passa mig för att tappa denna enkelhet. Det måste vara lätt för mig att komma på en idé, börja sälja den och ta betalt, berättar Gustaf.

Läs också:Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona

Så bygger Gustaf Josefsson Tadaa för en framtid efter corona

– Till våren kommer jag framför allt satsa internationellt. När jag nu kan bygga försäljning via nätet, utan att vara beroende av lokala samarbetspartners, så har jag en helt ny väg in i att sälja föreläsningar och utbildningar till resten av världen. berätta Gustaf.

Parallellt med tänker han även göra sig själv platsoberoende. Gustaf Josefsson Tadaa vill kunna leverera sitt erbjudande från vart som helst i världen.

– Visst kommer jag att vilja leka även i den fysiska världen när Covid är över, men från och med nu skall mitt bolagsbyggande och min försörjning inte längre låsa mig och min familj till en fysisk plats, fortsätter han.

Tar hjälp av globala frilansare

För att göra sig själv platsoberoende tar Gustaf Josefsson Tadaa hjälp av globala frilansare, som hjälper till med marknadsföring och systemutveckling för att minimera de administrativa bördorna hos honom själv.

– För mig har steget till digital leverans inneburit steget till global leverans. Detta innebär steget till engelska som förstaspråk, vilket i sin tur innebär en global tjänste- och talangpool för att bygga mitt bolag, fortsätter han.

– Men jag skall dock börja 2021 med något helt annat: att vara ledig och ta hand om min “Coronabebis”, avslutar Gustaf Josefsson Tadaa.

Om Gustaf Josefsson Tadaa

Företagsnamn: Guff Innovation Lab
Stad: På hela jorden, via internet.
Hemsida:www.guff.se
Antal anställda: 1
Omsättning: 2 miljoner

#växatillsammans – detta gör vi för att hjälpa dig och ditt företag just nu


Den här artikeln är en del av vår kampanj #växatillsammans. Under två månader lägger vi 100% fokus på att hjälpa dig och ditt företag att växa i annorlunda tider. Vi gör det genom inspiration, kunskap och verktyg som verkligen gör skillnad – och genom att dela historierna från Sveriges företagarhjältar. Och vi gör det tillsammans.


#växatillsammans är ett samarbete mellan Visa, världens största nätverk för betalningar, och våra sajter Driva-eget.se och Mittföretag.com.



Här kan du läsa mer om #växatillsammans och hur vi hjälper ditt företag just nu.



visa.se/foretagshjalpen får du tips och råd om hur du digitaliserar ditt företag och ställer om för en ny framtid. Du får också verktyg och tips för att nå fler kunder.

#växatillsammans är ett samarbete med


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.