Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva Eget

Från 90% avbokningar till digital succé – så gjorde Gustaf Josefsson Tadaa

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 16 februari, 2021 6 minuters läsning

Föreläsaren Gustaf Josefsson Tadaa tappade 90 procent av årets intäkter på en vecka i början av coronapandemin. Så här gjorde han för att skapa ett nytt digitalt koncept som gjort honom starkare än någonsin.

Tredje veckan i mars 2020 förändrades allt för Gustaf Josefsson Tadaa – som arbetar med ledarskaps- och organisationsutveckling och lever mest på föreläsningar och workshops.

Vårens kalender gick från fullbokad till helt tom. Sett till omsättning så försvann mer än 90 procent av årets intäkter på en vecka. Och eftersom Gustaf dessutom är engagerad i flera festivaler och retreat ideellt, så tömdes även kvällar och helger på privata engagemang.

– Det blev helt enkelt väldigt tomt, berättar Gustaf.

– Även om jag arbetar med digitalisering hade jag själv aldrig tidigare levererat digitalt. Jag har arbetat mycket med mer digitala organisationer i mina ideella åtaganden, men mina främsta intäktskällor har genom åren varit relativt konventionella. Folk betalar mig för att jag skall komma till deras företag eller evenemang och lära dem något, fortsätter han.

Digital Föreläsning Gustaf Josefsson Tadaa

Går det att skapa föreläsningar digitalt?

Det första som slog Gustaf Josefsson Tadaa veckan efter coronautbrottet var hur många av kollegorna i föreläsarbranschen som satte upp en kamera framför sig själva och började göra så kallade “livestreamade föreläsningar”. Han undrade vad poängen med sådana var.

Är inte det lite som att ha YouTubeklipp som inte går att titta på när man vill? Alltså lite som gamla linjär-TV? Där man dessutom inte kan pausa när man behöver kissa, utan måste vänta till nästa paus? Varför skulle någon vilja köpa det? Är inte det att missa hela poängen med internet?

– Ur denna insikt hittade jag på en ny idé. Jag skulle fortsätta berätta den berättelse som legat mig så varmt om hjärtat de senaste åren: om hur vi skapar organisationer som ger individer mer frihet att delta, agera och fatta beslut. Men jag skulle göra detta genom att på riktigt visa hur detta går till i ett digitalt mötesrum. Jag skulle börja leva som jag lär helt enkelt, berättar han.

Gustaf Josefsson tadaa Föreläsning Digitalt

Hot och lögner

Under en period kände sig Gustaf ensam, eftersom tidigare samarbetspartners och kunder inte var lika pigga på att hoppa på nya möjligheter. Många var tvungna att fokusera på att rädda vad de hade istället för att satsa nytt. Vissa blev så upptagna med sitt eget att de slutade kommunicera. Andra mötte krisen med destruktivitet och egoism.

– Sveriges största talarförmedling, som tidigare varit min största bokare av uppdrag, försökte blåsa mig på pengar, använde både hot och lögner för att klara sig igenom krisen. Det där talesättet, “När du hamnar i kris i ditt liv som du får reda på vilka dina verkliga vänner är”, blev tyvärr alldeles för verkligt.

Gustaf Josefsson Tadaa

Detta gjorde att det inte gick att hitta nya sätt att arbeta med de befintliga kunderna och genom befintliga kanaler. Gustaf Josefsson Tadaa blev tvungen att själv hitta nya kunder på nya sätt. Och i detta kände han sig väldigt ensam.

Läs också: Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE

Hur hittade du nya kunder under Corona?

– Jag skapade en enkel instegsprodukt, en öppen workshop på två timmar kallad “Onlineworkshop, hur gör jag?”. Jag bestämde mig för att köra denna regelbundet, en till två gånger i veckan, för att skapa något som var lätt att köpa utan att behöva tänka för mycket, berättar Gustaf.

Den nya paketeringen genererade tillräcklig försäljning för att ge betalt för Gustafs tid, men framförallt gav den möjligheten att bevisa för kunderna att Gustaf Josefsson Tadaa kunde leverera värde digitalt. Varje workshop följdes upp med en rabattkod för att generera ytterligare försäljning av workshopen, och också erbjudanden om att göra skräddarsydda utbildningar för företag

– Över tid gled dessa uppföljande uppdrag också in på min verkliga expertis, ledarskap och organisationsutveckling, men då som “ledarskap på distans”, fortsätter Gustaf.

Så hittade Gustaf Josefsson Tadaa nya marknadskanaler under corona

– Jag började sälja öppna kurser via annonser på Facebook och Instagram. Det var förvånansvärt enkelt att få in kunder denna väg och det var också kul att få uppleva hur Facebook upptäckte nya kundgrupper åt mig, berättar Gustaf.

Som exempel märkte han att flera bibliotekarier hade gått hans kurs, och därför testade han att skapa en annons riktad specifikt mot bibliotekarier (vilket är möjligt på Facebook).

– Även arkitekter och konsultbolag gick hem! Det var kul att få “spela dataspel” med B2C-marknadsföring, istället för den mer relationstunga B2B-försäljningen jag var van vid, fortsätter Gustaf Josefson Tadaa.

Gustaf Josefsson Tadaa Föreläsning

Nya sätt att ta betalt

För de nya, öppna kurserna skapade Gustaf ett anmälningsformulär i Typeform, där deltagarna enkelt kunde betala med kort. Via detta enkla formulär och annonseringen i sociala medier sålde han för 100 000 kronor under de två första månaderna.

– Jag valde denna tjänst för att ha den minsta möjliga tröskeln för mig själv att komma igång. Även om jag nu tittar på nya plattformar för att mer systematik, så vill jag samtidigt passa mig för att tappa denna enkelhet. Det måste vara lätt för mig att komma på en idé, börja sälja den och ta betalt, berättar Gustaf.

Läs också:Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona

Så bygger Gustaf Josefsson Tadaa för en framtid efter corona

– Till våren kommer jag framför allt satsa internationellt. När jag nu kan bygga försäljning via nätet, utan att vara beroende av lokala samarbetspartners, så har jag en helt ny väg in i att sälja föreläsningar och utbildningar till resten av världen. berätta Gustaf.

Parallellt med tänker han även göra sig själv platsoberoende. Gustaf Josefsson Tadaa vill kunna leverera sitt erbjudande från vart som helst i världen.

– Visst kommer jag att vilja leka även i den fysiska världen när Covid är över, men från och med nu skall mitt bolagsbyggande och min försörjning inte längre låsa mig och min familj till en fysisk plats, fortsätter han.

Tar hjälp av globala frilansare

För att göra sig själv platsoberoende tar Gustaf Josefsson Tadaa hjälp av globala frilansare, som hjälper till med marknadsföring och systemutveckling för att minimera de administrativa bördorna hos honom själv.

– För mig har steget till digital leverans inneburit steget till global leverans. Detta innebär steget till engelska som förstaspråk, vilket i sin tur innebär en global tjänste- och talangpool för att bygga mitt bolag, fortsätter han.

– Men jag skall dock börja 2021 med något helt annat: att vara ledig och ta hand om min “Coronabebis”, avslutar Gustaf Josefsson Tadaa.

Om Gustaf Josefsson Tadaa

Företagsnamn: Guff Innovation Lab
Stad: På hela jorden, via internet.
Hemsida:www.guff.se
Antal anställda: 1
Omsättning: 2 miljoner

#växatillsammans – detta gör vi för att hjälpa dig och ditt företag just nu


Den här artikeln är en del av vår kampanj #växatillsammans. Under två månader lägger vi 100% fokus på att hjälpa dig och ditt företag att växa i annorlunda tider. Vi gör det genom inspiration, kunskap och verktyg som verkligen gör skillnad – och genom att dela historierna från Sveriges företagarhjältar. Och vi gör det tillsammans.


#växatillsammans är ett samarbete mellan Visa, världens största nätverk för betalningar, och våra sajter Driva-eget.se och Mittföretag.com.



Här kan du läsa mer om #växatillsammans och hur vi hjälper ditt företag just nu.



visa.se/foretagshjalpen får du tips och råd om hur du digitaliserar ditt företag och ställer om för en ny framtid. Du får också verktyg och tips för att nå fler kunder.

#växatillsammans är ett samarbete med


ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Allt om löner och lönehantering i ditt företag 2025 (ladda ned gratis guide)

Att hantera löner är en av de mest kritiska och tidskrävande uppgifterna för företagare. Det handlar inte bara om att säkerställa att anställda får rätt lön i tid, utan också om att följa lagar, skatteregler och kollektivavtal. Här reder vi ut vad du måste ha koll på – och hur du enkelt kan outsourca jobbet.

Talenom Talenom 28 maj, 2025 4 minuters läsning
Lönehantering

Foto: talenom-huvu

Psst, innan vi startar. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Vad innebär lönehantering?

Lönehantering omfattar flera moment:

  • Beräkning av bruttolön, skatter och arbetsgivaravgifter
  • Rapportering till Skatteverket och andra myndigheter
  • Hantering av förmåner, frånvaro och semester
  • Koll på nya lagar, avtal och ibland också kollektivavtal

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

Utmaningar med att sköta lönerna själv

I mindre företag kan det vara lite lurigt att sköta lönerna själv. Oftast finns ingen löneavdelning eller expert på löner, kanske är det till och med grundaren själv som sköter jobbet.

  • Det finns en sårbarhet vid sjukfrånvaro eller personalförändringar
  • Det kan vara tidskrävande manuella processer
  • Det finns risk för fel vid lagändringar
  • Och det kan vara svårt att hitta rätt kompetens inom företaget – vem ska sköta lönerna?

När en enda person hanterar lönerna blir verksamheten extra känslig vid frånvaro eller personalomsättning. Visst kan det fungera – men är det inte bättre att fokusera på företaget och…

…outsourca lönehanteringen (skönt!)

Att outsourca lönehanteringen innebär att en extern expert tar över ansvaret, vilket ger flera fördelar:

  • Trygghet och precision – specialister hanterar lönerna enligt gällande lagar och kollektivavtal.
  • Tidsbesparing – du frigör tid för affärsutveckling, sälj och annat kul!
  • Skalbarhet – lösningen anpassas efter företagets behov. Är det bara en eller två löner som ska betalas ut, blir det ingen större kostnad
  • Kostnadseffektivitet – du slipper underhålla egna system eller utbilda personal.

Outsourcing av lönehanteringen kan också minska risken för fel och säkerställa att företaget följer aktuella lagar och regler. Bättre nattsömn – med andra ord!

Tips! Spana in den här checklistan om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips! 

När är det dags att överväga outsourcing av lönerna?

Det finns tydliga tecken på att det är dags att se över din lönehantering när:

  • Företaget växer snabbt
  • Ni har gamla system som skapar flaskhalsar
  • Lönehanteringen tar för mycket tid (och energi!)
  • Ni behöver specialistkunskap (inte alltid så roligt att ha koll på alla löneregler själv!)

I dessa situationer kan outsourcing av lönerna vara den mest hållbara lösningen – både ur ett ekonomiskt och verksamhetsmässigt perspektiv.

Tips! Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Så kan Talenom hjälpa dig med med lönerna

Talenom erbjuder en trygg och effektiv lönehantering anpassad för små och medelstora företag.

  • Kartläggning och uppstart
  • Integration av system och rutiner
  • Löpande lönehantering och rapportering
  • Rådgivning och lagbevakning

Med våra smarta, digitala lösningar får du full insyn, automatiserade processer och personlig rådgivning – allt i ett och samma paket. Nice va!

Vill du veta mer?

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom (en av de ledande redovisningsbyråerna för små och medelstora företag). I samtalet pratar ni igenom om outsourcing av löner är rätt för just ditt företag. Inga förpliktelser. Boka din tid med Helena här och Cecillia här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.