Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Hitta kunder i sociala medier – här är hemligheterna

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 september, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Hitta kunder i sociala medier

Foto: Hitta kunder i sociala medier

Hur gör jag för att hitta kunder i sociala medier? Vilka sociala medier är rätt för mitt företag? Hur får jag fler följare? Vi har tagit fram den ultimata podd-playlisten med poddavsnitten som lär dig att skapa följare och hitta kunder på Instagram, Facebook och Linkedin.

Här nedanför får du den optimala podd-playlisten för att hitta kunder, få följare och sälja mer i sociala medier. Men innan du spanar in den, gör som 1 000-tals andra framgångsrika företagare – prenumerera på våra tre mycket populära poddar (så att du inte missar något avgörande avsnitt). Poddarna är skapade för dig som vill levla upp till ditt drömföretag och ditt drömliv!

Alright, då kör vi – här kommer podd-playlisten som hjälper dig och företaget att få följare och hitta kunder i sociala medier.

1. Så gör du digital succé i sociala medier – med Frida Boisen

Vilka sociala medier gäller just nu? Hur når jag olika generationer och målgrupper på nätet? Hur får jag fler följare som älskar att handla av just mitt företag? Precis det och ännu fler digitala strategier går vi igenom med sociala medier-experten och digitaldrottningen Frida Boisen. Det kan bli dyrt i längden att missa det här avsnittet – magiskt!

Hur hjälper avsnittet mig att göra succé i sociala medier?

  • Du lär dig vilka sociala medier gäller just nu
  • Du lär dig att nå olika generationer och målgrupper på nätet
  • Du får fler följare som älskar att handla av just mitt företag
  • Du får en riktigt vass strategi för att hitta kunder via LinkedIn

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

2. Så gör du för att hitta kunder i sociala medier – med Pauline Wallander

Du vill sälja mer i sociala medier – Pauline Wallander har lösningen. I ett superkonkret avsnitt berättar sociala medier-experten hur du lyckas med dina kampanjer på Facebook, LinkedIn och Instagram. Return of Investment på det här avsnittet? Det kan du lita på!

Hur hjälper avsnittet mig att sälja mer i sociala medier?

  • Lär dig de olika stegen för att hitta kunder i sociala medier
  • Hur du bygger sociala medier-kampanjer
  • Hur du får return of investment och mäter dina kampanjer

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

3. Lyckas med Dark Social, Micro Influencers och sociala medier

Detta är ett extremt konkret avsnitt av Business Hacks där vi – tillsammans med Cecilia Victoria Kärrberg från Digitalsnack – går igenom de viktigaste strategierna för ditt företags sociala medier. Du har nu två val – lyssna och blir väldigt mycket bättre på sociala medier. Eller, göra som du alltid har gjort. Valet är ditt!

Vilka insikter får jag efter detta poddavsnitt?

  • Hur når jag ut via micro influencers?
  • Vilka är de sex stegen för att lyckas i sociala medier?
  • Vilka sociala medier är hetast just nu och varför är dark social så viktigt?

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

4. Så når du unga på nätet – med digitalexperten Johannes Gustavsson

Tillsammans med författaren, digitalexperten och årets unga makthavare Johannes Gustavsson lär vi känna den sociala generationen. Var finns de? Vilka sociala medier hänger de på? Vad sjutton är TikTok? Och hur får du dem att älska att jobba på ditt företag? Mmm, detta är viktiga frågor som du lär dig allt om i detta avsnittet.

Vad lär jag mig av avsnittet?

  • Människor födda efter 2000 är uppfödda på nätet, och är uppkopplade i princip hela tiden. Vad innebär det för ditt företag?
  • Vilka sociala kanaler hänger unga i?
  • Hur får jag unga människor att älska att jobba i mitt företag?

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

5. Strategierna som tog e-handeln CoolStuff till 200 miljoner – med Kajsa Knapp

Den här livepodden vill du inte missa. CoolStuffs grundare Kajsa Knapp delar med sig av strategierna och insikterna som fick CoolStuff att växa till en omsättning på 200 miljoner och försäljning av prylar till hela världen.

Vad lär jag mig om att hitta kunder i sociala medier i detta avsnitt?

  • Är du det minsta intresserad av e-handel, företagsbyggande och vägar till digital framgång kommer du att älska det här samtalet.
  • Lär dig strategierna för att bygga upp en framgångsrik e-handel med försäljning i hela världen

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

6. Receptet till superbloggen Lindas bakskola – så fick Linda 100 000-tals följare

Hon började som intraprenör och skapade Lindas Bakskola. Nu driver hon det i eget företag och har mer hundratusentals följare i sociala medier. Dessutom har hon startat eget i en helt annan bransch också. Möt multiföretagaren Linda Andersson!

Hjälper avsnittet mig att hitta kunder i sociala medier?

  • Du får Lindas strategier för att få 100 000-tals följare i sociala medier

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

7. Så sålde de 3 000 boxbollar på två veckor

Det ser rätt knäppt ut. Men samtidigt jäkligt kul. Och både svårt och roligt på samma gång. Lär av bröderna Jacob och Victor Eriksson, som tagit fram träningsredskapet och leksaken Boxbollen. De fick en kanonstart på försäljningen och nu siktar de på resten av världen.

Vad lär jag mig om sociala medier i det här avsnittet?

  • Hur Boxbollen sålde 3 000 exemplar på två veckor. Kan du använda samma strategi?

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

Bonus: Så skapar du en trygg företagarekonomi – med Sarah Lindholm

En gång för alla går vi igenom hur du skapar en trygg ekonomi som företagare. Tillsammans med Swedbanks Sarah Lindholm, som har hjälpt massor av företag med dessa frågor, går vi bland annat igenom:

Vad lär jag mig i poddavsnittet?

  • Vilka försäkringar du och ditt företag borde ha.
  • Hur du minskar den ekonomiska risken.
  • Fördelar och nackdelar med AB och enskild firma.
  • Hur du får ordning på pensionen.
  • Vilka juridiska dokument varje företagare borde upprätta.
  • Hur du får en riktigt bra relation med banken och mycket mer.

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Hur får jag bäst villkor när företaget ska låna pengar?

Att hitta rätt finansiering för ditt företag kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Att jämföra räntor, avgifter och villkor mellan olika långivare tar tid, och utan full insyn riskerar du att betala mer än nödvändigt.

toborrow_logo
Toborrow 10 mars, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Lånevillkor

Foto: toborrow

Men det finns smarta sätt att förenkla processen och samtidigt säkerställa att du får de bästa möjliga villkoren. Här lär vi dig hur!

Bästa tipset direkt! Genom att samla flera långivare på ett ställe sparar du tid och får en bättre överblick över de olika alternativen. Istället för att själv ansöka hos flera banker och kreditgivare kan du med hjälp av exempelvis Toborrow göra en enda ansökan och låta flera aktörer konkurrera om att ge dig de bästa villkoren. Nice va!

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

5 smarta tips för att säkra bästa lånevillkoren för ditt företag

1. Jämför alltid flera lånealternativ

Banker och långivare erbjuder olika villkor beroende på din bransch, omsättning och kreditvärdighet. Genom att jämföra olika erbjudanden kan du få ett bättre förhandlingsläge och undvika dolda avgifter.

2. Ha koll på ditt kreditbetyg

Ett starkt kreditbetyg ger dig tillgång till lägre räntor och fördelaktigare villkor. Se till att din kreditupplysning är korrekt, betala räkningar i tid och håll nere skuldsättningen för att förbättra din kreditvärdighet. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning).

3. Förstå dina finansieringsbehov

Lån är inte alltid den bästa lösningen. Ibland kan leasing eller factoring vara mer kostnadseffektivt och ge ditt företag bättre kassaflöde. Toborrow kan fungera som ett bollplank för att hjälpa dig hitta den finansieringslösning som passar ditt företag bäst.

4. Var förberedd med rätt dokumentation

Företag med tydliga och välordnad ekonomi har större chans att få bättre lånevillkor. Ha redo balans- och resultaträkningar, affärsplan och budget för att visa att du har kontroll över din ekonomi.

5. Förhandla aktivt

Många företagare accepterar första bästa erbjudande, men det finns ofta utrymme att förhandla. Använd de konkurrerande erbjudanden du får genom Toborrow för att få fram de allra bästa villkoren.

Hur fungerar Toborrow?

Toborrow står på din sida, inte bara för att säkerställa att du får de bästa lånevillkoren, utan även för att hjälpa dig hitta rätt finansieringslösning för just ditt företag. Oavsett om du behöver ett lån, leasing eller factoring kan vi guida dig genom processen och koppla dig till de rätta långivarna.

Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt företags finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig och se till att du får bästa möjliga villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Ekonomi & Skatt

Moms för småföretagare – guide för att förstå moms och momsdeklaration

Moms kan kännas krångligt, men är egentligen ganska logiskt när man väl får kläm på det. Den här guiden hjälper dig att förstå hur moms fungerar – och hur du sköter din momsredovisning på rätt sätt. Perfekt för dig som driver eget.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 7 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 4 minuters läsning
Guide till moms och momsdeklaration fo¨r sma°fo¨retagare – uppdaterad fo¨r 2025

Foto: Unsplash

I den här guiden går vi igenom

  • Vad moms är och hur det fungerar i praktiken
  • Hur du som företagare hanterar moms i dina fakturor
  • Hur och när du ska momsdeklarera
  • De vanligaste fällorna – och hur du undviker dem

Kalkyl: Räkna ut momsen med vår momskalkyl

Tight med tid? Här är det viktigaste!

  • Moms är en skatt du lägger på din försäljning – inte pengar du får behålla.
  • De flesta företag måste redovisa och betala moms till Skatteverket – ofta varje kvartal.
  • Du får dra av moms på inköp som är kopplade till din verksamhet.
  • Det är du som ansvarar för att rätt moms sätts på dina fakturor.
  • Missar i momsredovisningen kan bli dyra – men är ofta enkla att undvika med rätt rutiner.

Okej, då kör vi igång på djupet!

Vad är moms – och hur fungerar det för dig som företagare?

Moms (mervärdesskatt) är en skatt på konsumtion. Som företagare lägger du på moms när du säljer varor eller tjänster – och redovisar den till Skatteverket.

  • Du lägger på moms på dina fakturor. Standard är 25 %, men vissa branscher har 12 % eller 6 % (exempelvis livsmedel, hotell eller kultur).
  • Du betalar också moms på inköp. Denna moms kallas ingående moms och får oftast dras av i ditt företag (så länge det är en avdragsgill kostnad).
  • Du redovisar skillnaden. Om du har tagit ut mer moms än du har betalat, betalar du mellanskillnaden till Skatteverket.

Exempel:
Du säljer en tjänst för 10 000 kr + 25 % moms = 12 500 kr totalt.
Du köper programvara för 4 000 kr + 25 % moms = 5 000 kr.
Du redovisar 2 500 kr utgående moms – 1 000 kr ingående moms = 1 500 kr att betala.

Så här fungerar momsregistrering och fakturering

När du startar ditt företag ska du anmäla dig för momsregistrering hos Skatteverket. Då får du ett momsregistreringsnummer.

  • Skriv alltid med moms på fakturan. Specificera beloppet och vilken momssats som gäller.
  • Använd rätt momssats. Kolla Skatteverkets lista för din bransch.
  • Bokför både utgående och ingående moms löpande. Det underlättar när det är dags för deklaration.

Tips: Använder du ett bokföringsprogram blir mycket av detta enklare automatiskt.

Momsdeklaration – så gör du

De flesta småföretagare deklarerar moms kvartalsvis eller årsvis. Du bestämmer din redovisningsperiod när du registrerar digditt företag

Steg för att momsdeklarera

  1. Sammanställ hur mycket moms du har lagt på försäljning (utgående moms).
  2. Räkna ut hur mycket moms du betalat på inköp (ingående moms).
  3. Fyll i momsdeklarationen i Skatteverkets e-tjänst.
  4. Betala eventuell mellanskillnad i tid.

Exakt datum för inbetalning av moms hittar du här hos Skatteverket.

Kalkyl: Vad kostar det att starta eget? (Testa här!)

Vanliga misstag med momsen – och hur du undviker dem

  • Glömmer att lägga på moms. Dubbelkolla dina fakturamallar.
  • Använder fel momssats. En klassiker – kolla vad som gäller för just dina tjänster.
  • Missar deadlines för deklaration. Sätt påminnelser i kalendern eller använd automatiska bokföringsverktyg.
  • Bokför inte moms korrekt. Slarv här kan skapa stora problem vid revision.
  • Drar av moms på privata köp. Endast inköp kopplade till verksamheten får momsavdrag.

Sammanfattning – 5 saker att ta med dig från guiden

  • Moms är en skatt på din försäljning – den är inte din intäkt.
  • Du måste momsregistrera dig innan du börjar ta betalt.
  • Rätt momssats är avgörande – kolla Skatteverkets listor.
  • Du redovisar mellanskillnaden mellan utgående och ingående moms.
  • Med bra rutiner och bokföringsstöd är moms inget att oroa sig för.

Vanliga frågor om moms för småföretagare

Hur fungerar moms för enskild firma?

Enskilda firmor redovisar moms precis som andra företag. Du registrerar dig hos Skatteverket och deklarerar moms baserat på försäljning och inköp.

När ska jag deklarera moms första gången?

Efter att du registrerat dig för moms får du ett besked från Skatteverket om din redovisningsperiod. Första deklarationen ska skickas in efter den första perioden är avslutad.

Kan jag dra av moms på alla inköp?

Nej, bara på inköp som är kopplade till din verksamhet. Du får inte dra av moms på privata utgifter.

Vad händer om jag gör fel i momsredovisningen?

Du kan rätta deklarationen i efterhand. Om felet är stort kan det dock bli förseningsavgifter eller andra påföljder.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.