Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Hitta kunder i sociala medier – här är hemligheterna

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 september, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Hitta kunder i sociala medier

Foto: Hitta kunder i sociala medier

Hur gör jag för att hitta kunder i sociala medier? Vilka sociala medier är rätt för mitt företag? Hur får jag fler följare? Vi har tagit fram den ultimata podd-playlisten med poddavsnitten som lär dig att skapa följare och hitta kunder på Instagram, Facebook och Linkedin.

Här nedanför får du den optimala podd-playlisten för att hitta kunder, få följare och sälja mer i sociala medier. Men innan du spanar in den, gör som 1 000-tals andra framgångsrika företagare – prenumerera på våra tre mycket populära poddar (så att du inte missar något avgörande avsnitt). Poddarna är skapade för dig som vill levla upp till ditt drömföretag och ditt drömliv!

Alright, då kör vi – här kommer podd-playlisten som hjälper dig och företaget att få följare och hitta kunder i sociala medier.

1. Så gör du digital succé i sociala medier – med Frida Boisen

Vilka sociala medier gäller just nu? Hur når jag olika generationer och målgrupper på nätet? Hur får jag fler följare som älskar att handla av just mitt företag? Precis det och ännu fler digitala strategier går vi igenom med sociala medier-experten och digitaldrottningen Frida Boisen. Det kan bli dyrt i längden att missa det här avsnittet – magiskt!

Hur hjälper avsnittet mig att göra succé i sociala medier?

  • Du lär dig vilka sociala medier gäller just nu
  • Du lär dig att nå olika generationer och målgrupper på nätet
  • Du får fler följare som älskar att handla av just mitt företag
  • Du får en riktigt vass strategi för att hitta kunder via LinkedIn

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

2. Så gör du för att hitta kunder i sociala medier – med Pauline Wallander

Du vill sälja mer i sociala medier – Pauline Wallander har lösningen. I ett superkonkret avsnitt berättar sociala medier-experten hur du lyckas med dina kampanjer på Facebook, LinkedIn och Instagram. Return of Investment på det här avsnittet? Det kan du lita på!

Hur hjälper avsnittet mig att sälja mer i sociala medier?

  • Lär dig de olika stegen för att hitta kunder i sociala medier
  • Hur du bygger sociala medier-kampanjer
  • Hur du får return of investment och mäter dina kampanjer

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

3. Lyckas med Dark Social, Micro Influencers och sociala medier

Detta är ett extremt konkret avsnitt av Business Hacks där vi – tillsammans med Cecilia Victoria Kärrberg från Digitalsnack – går igenom de viktigaste strategierna för ditt företags sociala medier. Du har nu två val – lyssna och blir väldigt mycket bättre på sociala medier. Eller, göra som du alltid har gjort. Valet är ditt!

Vilka insikter får jag efter detta poddavsnitt?

  • Hur når jag ut via micro influencers?
  • Vilka är de sex stegen för att lyckas i sociala medier?
  • Vilka sociala medier är hetast just nu och varför är dark social så viktigt?

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

4. Så når du unga på nätet – med digitalexperten Johannes Gustavsson

Tillsammans med författaren, digitalexperten och årets unga makthavare Johannes Gustavsson lär vi känna den sociala generationen. Var finns de? Vilka sociala medier hänger de på? Vad sjutton är TikTok? Och hur får du dem att älska att jobba på ditt företag? Mmm, detta är viktiga frågor som du lär dig allt om i detta avsnittet.

Vad lär jag mig av avsnittet?

  • Människor födda efter 2000 är uppfödda på nätet, och är uppkopplade i princip hela tiden. Vad innebär det för ditt företag?
  • Vilka sociala kanaler hänger unga i?
  • Hur får jag unga människor att älska att jobba i mitt företag?

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

5. Strategierna som tog e-handeln CoolStuff till 200 miljoner – med Kajsa Knapp

Den här livepodden vill du inte missa. CoolStuffs grundare Kajsa Knapp delar med sig av strategierna och insikterna som fick CoolStuff att växa till en omsättning på 200 miljoner och försäljning av prylar till hela världen.

Vad lär jag mig om att hitta kunder i sociala medier i detta avsnitt?

  • Är du det minsta intresserad av e-handel, företagsbyggande och vägar till digital framgång kommer du att älska det här samtalet.
  • Lär dig strategierna för att bygga upp en framgångsrik e-handel med försäljning i hela världen

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

6. Receptet till superbloggen Lindas bakskola – så fick Linda 100 000-tals följare

Hon började som intraprenör och skapade Lindas Bakskola. Nu driver hon det i eget företag och har mer hundratusentals följare i sociala medier. Dessutom har hon startat eget i en helt annan bransch också. Möt multiföretagaren Linda Andersson!

Hjälper avsnittet mig att hitta kunder i sociala medier?

  • Du får Lindas strategier för att få 100 000-tals följare i sociala medier

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

7. Så sålde de 3 000 boxbollar på två veckor

Det ser rätt knäppt ut. Men samtidigt jäkligt kul. Och både svårt och roligt på samma gång. Lär av bröderna Jacob och Victor Eriksson, som tagit fram träningsredskapet och leksaken Boxbollen. De fick en kanonstart på försäljningen och nu siktar de på resten av världen.

Vad lär jag mig om sociala medier i det här avsnittet?

  • Hur Boxbollen sålde 3 000 exemplar på två veckor. Kan du använda samma strategi?

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.

Bonus: Så skapar du en trygg företagarekonomi – med Sarah Lindholm

En gång för alla går vi igenom hur du skapar en trygg ekonomi som företagare. Tillsammans med Swedbanks Sarah Lindholm, som har hjälpt massor av företag med dessa frågor, går vi bland annat igenom:

Vad lär jag mig i poddavsnittet?

  • Vilka försäkringar du och ditt företag borde ha.
  • Hur du minskar den ekonomiska risken.
  • Fördelar och nackdelar med AB och enskild firma.
  • Hur du får ordning på pensionen.
  • Vilka juridiska dokument varje företagare borde upprätta.
  • Hur du får en riktigt bra relation med banken och mycket mer.

Lägg till avsnittet på din spellista! Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.