Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Hon hyr ut barnvagnar till turister

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 12 oktober, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
barnvagnar

Foto: Varför köpa när man kn hyra en barnvagn.

När ett brinnande intresse fyllde källaren med barnvagnar började Angelica hyra ut dem till turister på besök i Åre. Snart öppnade hon även butik. Nu kommer kunderna hela vägen från Norge och företaget har fått sin första anställda.

Vid sidan av jobbet som personlig assistent ägnade Angelica Andersson fritiden åt att köpa och testa barnvagnar. Hon räddade även utdömda vagnar och restaurerade dem. Snart hade hon köpt och sålt runt 50 vagnar och hade dessutom 20 vagnar hemma.

– Det var ganska ofta jag bytte vagn, och hela källaren var full, berättar hon.

Då föddes idén att hyra ut vagnarna till turister i Åre.

– Jag reste mycket själv med mina barn och visste hur bökigt det är att ta med vagn. De går sönder i bagaget på flyget och så står man där helt svettig och ungarna grinar. Och jag hade sett många familjer som kom hit på semester med en resevagn som inte funkar i snön, eller med pulka och så har de sandat i hela byn.

Sagt och gjort, Angelica startade sitt företag 2013, och körde ut vagnar till kunderna. Så kom hon i kontakt med ett annat företag och fick hyra in sig i deras lokal mitt i byn.

– Det blev stor efterfrågan. Jag delade ut A4-lappar på hotellen att jag hyrde ut, men la just inga pengar på marknadsföring, det blev uppsnappat ändå. Hotellen ringde och bokade, och även privatpersoner. Det gick som av sig självt, jag behövde inte göra reklam för det, det var så sensationellt att de kom ihåg det ändå.

Men allt var inte bara en dans på rosor.

– I början fanns en viss skepsis mot en barnvagnsuthyrningsaffär i byn, det passade liksom inte in i skidmeckat Åre. Men det gick ganska snabbt att få dom att förstå att jag underlättar vistelsen för barnfamiljer och nu får jag ofta höra att det är jättebra att jag finns till för både boende och besökande i byn.

Mer än barnvagnar


När företaget hon hyrde in sig hos valde att flytta sin verksamhet 2015 tog Angelica över lokalen – och utökade till att även sälja barnprodukter.

– Jag tänkte att det fick bära eller brista. Jag hade sparat pengar ett par år från uthyrningen så jag kunde köpa in lite nya vagnar och produkter och jag kollade med leverantörerna om jag kunde vänta lite längre med att betala mina räkningar, vilket dom ställde upp på.

Även försäljningen tog fart. Högsäsongen för att hyra ut vagnar till turister är december till april. Då är Angelicas vagnar och bilbarnstolar i ständig ruljans. Många hyr också cykelvagn på sommaren och bärstol på hösten när de går på fjället. Däremellan är det många som föder barn och köper vagn, eller hyr för att testa vilken vagn de ska investera i.

– Fram tills nu, år tre, har jag gått plus minus noll men nu går jag mer och mer plus. Jag trodde inte att det skulle bli sån efterfrågan, det hade jag inte förväntat mig.

Anställt på halvtid


Angelica har behållit jobbet som personlig assistent på 70 procent och har nu anställt sin första personal på halvtid.

– Jag behöver någon som kompletterar mig för jag är inte kunnig på alla områden. Den anställda kommer främst arbeta med hemsida, bokningar, webbshop och sociala medier, men även stå i butiken emellanåt, så att jag får lite avlastning. Att starta företag är det roligaste, men även jobbigaste jag gjort i arbetslivet. Jag har lärt mej otroligt mycket om mej själv under den här resan.

Kunderna kommer numera från såväl Östersund tio mil bort – trots att det finns barnaffärer där – som från Norge.

– Jag har kunskapen, som de kan sakna i de större babybarnaffärerna. Jag är personlig och försöker skräddarsy det bästa alternativet för mina kunder. Jag har hittills inte haft någon kund som har klagat över någon hyrprodukt. Jag blir glad varje gång jag får positiv feedback, både från kunder och de som har hört av bekanta som köpt eller hyrt här att de är nöjda. Det är det som peppar mig.

Av Ebba Arnborg


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Digitalisering

4 timmars arbetsvecka – är det möjligt?

Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
4 timmars arbetsvecka

Foto: 4 timmars arbetsvecka



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.