Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
Affärsjuridik & Avtal

Hur fungerar personaloptioner och teckningsoptioner? Detta måste du veta

c80bb5db71c9b76f7a6e2baf51511976
Maja-Stina Skarstedt 2 november, 2023 4 minuters läsning
Så fungerar personaloptioner

Foto: Personaloptioner

Personaloptioner är ett bra sätt om ditt företag vill knyta värdefulla medarbetare till bolaget. Speciellt när ekonomin i bolaget kanske inte är den bästa. Men hur fungerar personaloptioner? Vi går igenom vad som är viktigt att tänka på och hur du delar ut på ett hållbart sätt.

Innan du börjar ge ut personaloptioner i företaget finns en del viktigt att tänka på. Till exempel:

  • Hur personaloptioner faktiskt fungerar
  • Skillnaden mellan personaloptioner och teckningsoptioner
  • Hur du planerar personaloptioner hållbart för framtiden
  • Vilka skattefällor som du bör undvika

Vi kör igång!

Läs mer: Bättre möjligheter för företag att attrahera och behålla nyckelkompetens – så ska det gå till

Hur personaloptioner faktiskt fungerar

Som företagare och arbetsgivare kan du bestämma dig för att utfärda personaloptioner till dina anställda. Det innebär att de i framtiden har möjlighet att köpa aktier i bolaget till ett pris som du bestämmer på förhand.

Passande för din startup

Detta är smart i en startup som vill attrahera talanger och kompetens, men som saknar pengar till höga löner.

Uppsidan för dina anställda är ju att de kan bli aktieägare på ett smidigt och lönsamt sätt i framtiden – om själva optionsprogrammet sätts upp på rätt sätt. Mer om det senare!

Skillnaden mellan personaloptioner och teckningsoptioner

Personaloptioner heter egentligen kvalificerade personaloptioner. Här är villkoret att bara anställda, som jobbar minst 30 timmar i veckan, kan få dem. Andra villkor och tips:

  • De anställda får redan äga max fem procent av bolaget.
  • Optionerna kan inte säljas eller ges bort till någon annan.
  • Du som ägare av bolaget ger ofta bort dem gratis.
  • Löptiden för personaloptioner varierar på allt från tre till tio år.
  • De är vanligast i mindre företag och i tidiga startups.
  • Värdet på optionerna får vara max tre miljoner kronor när de delas ut.
  • Ditt företag får vara max tio år och ha max 150 anställda.
  • Det får inte heller vara noterat eller ha en omsättning på över 280 miljoner kronor. 

Anställda måste betala för teckningsoptioner

Det finns även teckningsoptioner – vanligare hos bolag med en högre omsättning. Här får nyckelmedarbetare också möjlighet att teckna aktier i framtiden. Men de måste betala för dem och teckningsoptioner gäller också under en bestämd tid.

Här kan du som arbetsgivare bidra delvis till optionerna. Exempelvis genom en extra månadslön som ska betala optionerna. Just en månadslön är en vanlig betalningsform för dessa optioner.

Till skillnad från kvalificerade personaloptioner får ditt bolag ge ut teckningsoptioner för mer än tre miljoner kronor.

Lyssna på: Framgångsvanor och rutiner från Sveriges främsta entreprenörer

Hur du planerar personaloptioner hållbart för framtiden

Självklart vill ni alla tjäna på era optioner – både du som driver företaget och dina anställda. Därför är det viktigt att planera för optionerna väl och göra ett noggrant förarbete så att det inte blir trista överraskningar om några år. Det finns ju inga säkerheter för vinst när dina anställda investerar i optioner och det är vettigt att vara öppen med det.

Som bolagets ägare är det väldigt viktigt att du gör en rimlig värdering – vilket är supersvårt. Därför viktigt att ta in extern hjälp. Beskriv gärna noga för dina anställda hur du kommit fram till värderingen. Visa konkret hur du tänker dig en värdeökning om exempelvis 100 procent inom tre år och leverera en plan för hur ni ska öka värde i bolaget. Var realistisk!  

Se till att din anställda kan betala för optionerna

Tänk också på att göra dina anställda förberedda ekonomiskt när det är dags att omvandla optioner till aktier. Det är en trist upptäckt om dina anställda först då inser att de inte har pengar att köpa loss aktierna! Säg att de har möjlighet att köpa aktier för två miljoner till ett egentligt värde om tio miljoner och inte har pengarna. Inte så mycket att fira direkt.

Vill du vara ännu mer säker på att behålla dina anställda? För in i optionsprogrammet att optionerna inte ges ut direkt utan under en tidsperiod. Dettas kallas vesting.

Läs mer: Skatteverkets regler för personaloptioner

Vilka skattefällor som du bör undvika

Det är viktigt att optionerna prissätts rätt annars riskerar både du och dina anställda stora skattekonsekvenser.

Den som tar emot personaloptioner betalar skatt först när optionerna löses in. Då blir den anställda beskattad i inkomstslaget tjänst. Då beskattas man för skillnaden mellan marknadsvärdet och det fastställda priset på optionen.

Ta in en extern värderare

För teckningsoptioner är det alltså smart att från början ta in en extern värdering – för att den ska vara rimlig och marknadsmässig. Annars kan det bli mer kostsamt än en revisionsfirmas konsultarvode. Om priset på optionerna varit marknadsmässigt korrekt betalar din anställda kapitalskatt på eventuell vinst.



ANNONS

Innehåll från Talenom

Starta eget företag

Så minskar du skatten 2025 – gratis skatteguide för företagare (ladda ned)

Att navigera i skattesystemet som företagare kan vara utmanande, men med rätt strategier kan du optimera både ditt företags och din egen ekonomi. Här får du några av de viktigaste tipsen för att minska skatten 2025, och dessutom en kostnadsfri nedladdningsbar guide som ger alla skattetips du behöver.

Talenom Talenom 12 mars, 2025 4 minuters läsning
Minska skatten 2025

Foto: Minska skatten 2025

Om du har ont om tid kan du ladda hem Skatteguiden för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta skattetips på en plats. Rekommenderas! Alright, låt oss titta närmare på några av de viktigaste tipsen för att minska företagets (och din privata) skatt 2025.

Skatteplanering för ägarledda företag

Som ägare av ett fåmansaktiebolag har du möjlighet att påverka din skattesituation genom medvetna val. Genom att förstå och tillämpa rätt strategier kan du inte bara optimera företagets skattesituation utan även gynna din privatekonomi.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Strategier för effektiv skatteplanering

1. Överavskrivningar
Genom att göra överavskrivningar kan du snabbare skriva av värdet på företagets tillgångar, vilket minskar den skattepliktiga vinsten för året. Det är dock viktigt att balansera denna kortsiktiga skattefördel mot behovet av avskrivningar i framtiden.

2. Periodiseringsfonder
Att avsätta medel till en periodiseringsfond möjliggör uppskov av beskattning av en del av vinsten till ett senare år. Detta kan vara fördelaktigt om du förväntar lägre inkomster kommande år. Tänk på att dessa medel måste återföras till beskattning inom en viss tidsram.

3. Koncernbidrag
För företag inom en koncern kan koncernbidrag användas för att utjämna resultat mellan bolag, vilket kan optimera den totala skattesituationen. Det är viktigt att följa gällande regler för att säkerställa att dessa transaktioner hanteras korrekt.

Tips! Verkar det krångligt med smarta skatteupplägg? Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här

<br />

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom.

Påverkan på din privatekonomi

Dina beslut som företagare påverkar direkt din personliga ekonomi. Här är några områden att överväga:

  • Lön vs. utdelning: Valet mellan att ta ut lön eller utdelning påverkar både din skatt och dina sociala förmåner. Lön är pensionsgrundande men beskattas högre, medan utdelning ofta beskattas lägre men inte påverkar pensionen.
  • K10-blanketten: En korrekt ifylld K10-blankett är avgörande för att beräkna hur mycket utdelning som kan tas ut till lägre beskattning. Det är viktigt att förstå reglerna kring gränsbelopp för att optimera din skattesituation.
  • Avdrag för hemmakontor: Om du arbetar hemifrån kan du ha rätt till avdrag för arbetsplats i hemmet. Det är viktigt att känna till vilka kostnader som är avdragsgilla och hur de ska redovisas.
  • Tjänstebil: Att ha en tjänstebil kan påverka både företagets och din personliga beskattning. Det är viktigt att förstå förmånsvärdet och hur det påverkar din skattesituation.

Tips! Här kan du ladda hem vår fullständiga checklista för att starta aktiebolag 2025, helt kostnadsfritt. En riktigt bra steg-för-steg-guide (inklusive det krångliga med juridik och ekonomi) att hålla i handen hela vägen.

Gratis, nedladdningsbar guide för smartare skatteplanering

För att underlätta din skatteplanering har Talenoms experter sammanställt en omfattande guide med allt du behöver veta för att optimera skatten. Den täcker allt från hantering av periodiseringsfonder till deklaration av kvalificerade andelar genom K10. Oavsett om du är en erfaren företagare eller ny i branschen, kan denna guide hjälpa dig att fatta välgrundade beslut.

Ladda ner guiden och ta kontroll över din skattesituation här.

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer.

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.

Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Mynt

Privatekonomi

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.