Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

"Ingen trodde på min idé" – nu ska hennes succébubbel erövrar världen

16 augusti, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Moa Gurbuzer startade MRG Wines.

I sitt tidigare yrkesliv som socionom och familjeterapeut såg hon hur barn med alkoholiserade föräldrar for illa. Erfarenheterna gjorde att hon ville förändra våra värderingar om alkohol. Nu saluför Moa Gurbuzer Sveriges mest sålda alkoholfria bubbel och har påbörjat en exportsatsning.

Hon vill inte förbjuda alkoholhaltiga drycker men i sitt tidigare yrkesliv har Moa Gurbuzer sett allt för mycket av alkoholens baksida och främst är det drabbade barnen med missbrukade föräldrar som etsat sig fast i hennes medvetande.

Hon funderade i många år över vad hon kunde göra för att förbättra de utsatta barnens situation och hela hennes företagande bygger på en vilja att förändra samhällets värderingar.

LÄS OCKSÅ: Så får du mest nytta av din finansiering

– Jag ville inte saluföra en produkt utan förändra vår syn på alkohol som norm. Du ska inte behöva be om ursäkt eller behöva förklara dig om du vill ha ett alkoholfritt alternativ. Det ska vara helt självklart fråga om man vill ha med eller utan. Jag ville ta fram en produkt som gjorde att man känner sig inkluderad och helt vanlig, säger hon.

Det går inte att ta miste på Moas passion för att minska alkoholkonsumtionen i samhället men när hon presenterade sin idé för olika investerare så var det ingen som trodde att det skulle lyckas.

– Jag möttes av ett ganska kompakt ointresse. De flesta menade att det är alkoholen som folk betalar för. Det var ingen som trodde att det skulle gå att sälja vin utan alkohol.

Men Moa var fast besluten att förverkliga sin dröm och för att finansiera produktutvecklingen och uppstarten av företaget använde hon sina egna besparingar och lånade av familjen och vänner.

LÄS OCKSÅ: Så fick de in 3,5 miljoner till sin uppfinning

– Vid ett skede var jag till och med tvungen att låna 70 000 kronor av min hårfrisörska för att klara av kostnaden för mitt lager. Som tur var gick det bra och jag kunde betala tillbaka så fort försäljningen kommit igång.

Ett första steg i hennes satsning var att försöka utveckla ett mousserande vin som var likvärdigt i smak som de med alkohol. Hon kontaktade kemister och ingenjörer på olika produktutvecklingsföretag och universitet som var villiga att hjälpa till och i slutet av 2012 hade de lyckats ta fram en teknik för att avalkoholisera vinet på bästa sätt.

Då kontaktade hon Rickard Juhlin som är en av landets största champagne-kännare. Hon ville att han skulle vara frontfigur för hennes alkoholfria viner.

[caption id="attachment_24196" align="alignright" width="293"]Richard Juhlin blev frontfigur för det nya bubblet. Richard Juhlin blev frontfigur för det nya bubblet.[/caption]

– Inledningsvis var han mycket tveksam. Han hade bara druckit jättedåligt alkoholfritt vin och trodde inte på idéen. Men jag lyckades övertala honom. Jag lovade att ta fram det bästa alkoholfria vinet som bara var möjligt. Han såg väl mitt brinnande engagemang och lät sig övertalas. Det var ett helt avgörande ögonblick för att jag skulle lyckas.

Moa ordnade också ett avtal med en fransk producent men med kravet att hon skulle köpa in 25 000 flaskor till en kostnad av en miljoner kronor och i december 2013 fick hon så hem 30 pallar med flaskor av sitt mousserande vin.

LÄS OCKSÅ: "Jag fick inte en spänn" – snacka om revansch

– Jag fick panik när jag såg alla flaskor och undrade hur ska jag kunna sälja allt? Jag visste inte ens hur man skrev en faktura och fick börja från grunden. Det tog tid men det gick bra.

Systembolaget var en av hennes första kunder och Moa lyckades få flera hotell, restauranger och dagligvarubutiker att sälja hennes vin. Och hennes engagemang och fokus på värderingar gav resultat. Från 2013 till idag har omsättningen ökat från 2 miljoner till 16 miljoner. Nu finns tre olika sorter och de har blivit bästsäljande på både Systembolaget och det norska Vinmonopolet. Nu är nästa målsättning att sprida värderingarna och vinerna till övriga världen. Idag finns MRG Wines online i 17 olika länder.

– Den digitala världen öppnar upp möjligheter att växa väldigt fort. Svårigheten är att digitaliseringen kräver kunskap och du måste vara väl förberedd när du sätter igång.

 Vad är framgångsfaktorn bakom MRG Wines?

– Att vi alltid utgår från våra värderingar. Vi säljer inte en produkt utan vill förändra inställningen till alkohol. Och sedan är det viktigt att vi har ett bra alternativ. När folk dricker våra drycker för första gången så blir väldigt många överraskade och säger ”Oj kan alkoholfritt vara såhär gott”, säger Moa Gurbuzer.

Fakta: Hjälp från Almi
Moa Gurbuzer var helt oerfaren av företagande när hon startade MRG Wines och tog hjälp av Almi för att komma igång.

– Inför uppstarten hjälpte de till med målgruppsanalyser, prisstrategi och kalkyleringar. Det var saker som jag inte kände till när jag började. Det kändes väldigt bra att de nappade på min idé. De trodde på mig och det var ett erkännande och peppade mig verkligen att satsa allt där i början.

Webb Allmi


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.