Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

E-handlaren Ivan – padeltrenden som svalnade och knepen när marknaden svänger

Josefin Wallin 28 juli, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning
E-handlaren Ivan – padeltrenden som svalnade och knepen när marknaden svänger

Entreprenören och e-handlaren Ivan Spoljaric kanske rent utav föddes med företagardrömmar? Så gick han från montör till företagare, bytte Göteborg mot Småland, övervinner sina demoner – och vad gör man när man satsar hårt på en trendsport som padel ­– och marknaden toksvänger?

Ivan Spoljaric är göteborgaren som alltid burit på många drömmar och stora idéer. Som han själv uttrycker det har han alltid haft ett stort intresse för spel, teknologi och egentligen allt som är ”försedd med en ON-knapp”. Här får du följa med på resan från när en uppsägning blir en katalysator mot att jaga sina drömmar.

Uppsagd ”det spelade ingen roll hur mycket jag än ställde upp”

Finanskrisen 2007-2008 påverkade många människor på flera olika sätt. En stark svängning i ekonomin med globala proportioner. Det påverkade också Ivan Spoljaric som lämnade hemstaden Göteborg – efter att ha blivit uppsagd från Volvo. En situation han gjorde det bästa möjliga utav. När han tog tillfället i akt att söka utbildningar kring det ämnet han verkligen drömde om – webbutveckling. Första steget mot drömmen om att starta eget företag var därmed taget. Från elektriker och montör på Volvo i Göteborg – till att plugga systemutveckling i Växjö. På en för honom helt ny plats, och det är fortsatt i Småland som han blivit kvar sedan dess.

– Det som främst driver mig framåt är att skapa ett företag som man kan vara stolt över. Som inom sin tid kommer skapa jobbtillfällen för många. Jag vill verkligen skapa något som kan hjälpa både kunder – och framtida medarbetare. Jag tror att jag sedan jag blev varslad från Volvo känt att jag vill vara egen. Då jag insåg ganska snabbt att det inte spelade någon roll hur mycket jag ställde upp och jobbade övertid. Jag fick ändå lämna företaget. Där och då insåg jag att jag vill vara egen. Främst för att det är då jag som bestämmer om jag ska gå eller inte – men det kommer inte att hända.

Första stegen som egen företagare

I Småland fick han efter utbildningen ett nytt jobb som produktionschef i Kalmar, där han fick med sig nya erfarenheter kring personalansvar och budgetering. Men eftersom du läser om Ivan här hos oss på Driva Eget så förstår du också att här blir han inte kvar. För vid sidan om det här jobbet startade han även upp och drev en webbyrå som sålde hemsidor och skräddarsydda system. Det går således inte att undgå att se målmedvetenheten och företagsamheten i Ivans personlighet.

– Min företagsresa började med webbyrån i Växjö. Det var en perfekt början med några fåtal kunder så man fick känna på att vara egen. Redan som liten lekte jag ofta att jag var bilförsäljare med mina leksaksbilar. Jag minns så väl när jag följde med min pappa och mina bröder när dom tittade på nya bilar. Jag tog alltid med mig massvis med broschyrer hem för att ha lite underlag när jag skulle sälja till mina “kunder”.

Ivan Spoljaric och ANCI Sport

Däremot är det inte webbyrån i sig som historien kring Ivan kommer handla om. Utan istället lämnas som en viktig milstolpe längs med vägen. Det är resan med företaget ANCI Sport. Ett företag som föddes ur padeltrenden som svepte över Sverige som en våg. En trend som ingen svensk möjligtvis kan ha missat.

– Med ANCI Sport känner jag att min företagsresa tagit fart på riktigt och första gången som jag verkligen vågat gå “all-in” där oavsett motgångar fortsätter man kämpa framåt.

Att det blev just padel berodde på att Ivans partner drev en padelanläggning, Lohilo Arena. I tillägg till det växte intresset för padel snabbt i Sverige vid den här tidpunkten. Få personer med facit i hand har också missat effekten efter den stora padeltrend som blåste över Sverige. Där många entreprenörer fick stänga igen sina padelanläggningar – eller hitta nya sätt att möta marknaden på. Precis som Ivan Spoljaric.

Läs också:Rymdteknik i Norrland till eget företag – Lizas tre tips för att misslyckas i sociala medier

Padeltrenden störtdök – "bara en fas"

– Vi visste redan då att padel kommer bara vara en “fas” i Sverige. Med tanke på hur många padelanläggningar som dök upp över hela Sverige. Det blev en extrem överetablering. Samt att pandemin gav sporten en rejäl skjuts i popularitet tack vare att restriktionerna inte påverkade padel. Men vi märkte på vår padelanläggning att intresset för sporten börjat svalna mer och mer. Jag märkte dessutom att köpen samt besökarna till ANCI sport inte var densamma som i början. Så det var dags att tänka om. Det insåg jag ganska snabbt tack vare padelanläggningen. Även när det gick från att man knappt hittade padeltider – till att det fanns padeltider alla tider på dygnet. Intresset för padel i Sverige svalnade snabbt och det märktes både på ANCI sport och padelanläggningen.

Intresset för padel svalnade hos kunden

Målet när ANCI sport startade var att börja med padel –  men att erbjuda mer efterhand. En helhetslösning i form av allt som har med träning, hälsa, fitness och sport att göra. En plats som har allt – och som alltid kan erbjuda en personlig support. När man pratar med Ivan är det starka och tydliga mål han målar upp. Vilket gissningsvis är en god egenskap. Då han idag känner sig på rätt väg mot målet att skapa Sveriges mest personliga sportbutik på nätet.

Service är inte enbart att sälja

Jag tycker att jag befinner mig väldigt bra på resan inför detta mål. Främst för att jag märker hur alla mina kunder och potentiella kunder verkligen uppskattar att jag är den dom har kontakt med. Att jag hjälper dem att alltid hitta rätt produkt eller den rätta lösningen. Oavsett om det är i min butik eller hos någon annan. För mig är det viktigt att kunna ge servicen som hjälper och inte bara sälja. Det har hänt flera gånger att jag hjälpt kunder med produkter som jag kanske inte har i lager. Men som andra butiker inom samma bransch har.

Att brottas med sina tankar – den största utmaningen

Ibland kan man vara sin egen största supporter. Tyvärr är det även många gånger man även lyckas bli sin egen värsta fiende. Någonting som inte är utmärkande för Ivan. Utan någonting som säkerligen många företagare helt eller delvis kan känna igen sig i.

– Det mest utmanande kan många tro eller tycka är att driva webbutiken i sig. För mig är det den roliga biten och det jag brinner för. Det mest utmanande är helt klart att brottas med sina tankar. Oftast negativa tankar när man inte når vissa mål eller att man får motgångar mot sig gång på gång. Jag har tack och lov en väldigt stöttande familj som alltid ser allt det positiva med företaget. Det hjälper väldigt mycket.

Läs:Rikaste personerna 2023 – listan över svenskarna som är snuskigt rika

”Jag har aldrig haft en plan B”

– Det mest lärorika är utan tvekan att inte ge upp – jag har aldrig haft en plan B. Istället så har jag alltid haft planer på att vidareutveckla företagets sortiment. Men eftersom marknaden svängde som den gjorde så fick jag göra detta mycket tidigare. Man måste alltid vara beredd på att saker och ting inte alltid blir som planerat – men det är lite det som ingår i att driva eget.

Ivans senaste företag ANCI Sport har bara funnits några år –och han upplever sig själv fortfarande som i början av sin företagarresa. En resa som han har lärt sig enormt mycket av. Det han har lärt sig mest av är heller inte sina framgångar – utan snarare sina snedsteg. Något som han kan få kritik för eller bli ifrågasatt kring är just det faktum att hans e-handel har ett så stort fokus på personlig service. Att han inte kommer att klara av att hålla i det i takt med att butiken växer.

Kritiken – det personliga går inte att skala upp

– Jag har lärt mig extremt mycket under den här resan. Det är ärligt talat oftast av saker där jag misslyckats eller gjort en tabbe där lärdomen har kommit. Mitt mål är också inte bara att erbjuda en helhetslösning utan även hålla den personliga touchen i butiken hela vägen. Många säger emot mig dagligen att jag inte kommer lyckas med det den dagen ANCI sport växer sig till något mycket större – men jag vet att det går.

 När man tillsammans med Ivan begrundar och reflekterar kring hans spännande företagarresa kan man definitivt se en trend. Att om man verkligen tror på sin idé eller sin produkt så finns det alltid plats på marknaden för den.

– Det gäller bara att få ut budskapet till sina potentiella kunder vad dom gått miste om. Man måste synas på rätt plattform och på rätt sätt.

Demoner även hos den mest målmedvetne

Eftersom Ivan verkligen kan beskrivas som målmedveten, passionerad och lösningsfokuserad. Så känns det långt ifrån som att han är en person som tvivlar på sin egen förmåga. Men så är tyvärr inte fallet. Utan han brottas nästan dagligen med negativa tankar. Däremot så har han metoder som gör att de aldrig tillåts vinna.

– Om jag tänkt på att ge upp? Jag ska inte säga dagligen, men väldigt ofta. Jag ville ge upp alldeles för ofta, men den största anledningen är oftast tankar man har, negativa tankar. Att jämföra sig med andra är ens värsta fiende. Jag försöker idag att lägga all fokus och energi på mitt företag när jag börjar jämföra mig. Jag har redan lyckats hjälpa tusentals kunder – och det är en av mina största motivationer idag.

Om marknaden svänger och du behöver tänka om?

Ivan Spoljaric tre bästa tips

Om du började din företagsresa med att tro på en idé eller produkt så ska du alltid hålla fast vid den. Ialla fall om du frågar Ivan. Marknaden kan alltid svänga av olika anledningar – som vi har varit med om nu under dom senaste åren. Allt från pandemi till krig och ekonomiska svårigheter.

– Jag har aldrig haft som alternativ att lägga ner eller avsluta. Att driva eget handlar i många fall om att vara en problemlösare.

  1. Fokusera på din idé eller produkt oavsett hur marknaden ser ut
  2. Jobba alltid på nya sätt att nå ut eller hitta din kunder. Sociala medier idag är väldigt bra verktyg som i bästa fall kan vara gratis.
  3. Var beredd på att ta “nästa steg” om du har fler produkter eller idéer på gång, tidigare än väntat.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.