E-handlaren Ivan – padeltrenden som svalnade och knepen när marknaden svänger


Entreprenören och e-handlaren Ivan Spoljaric kanske rent utav föddes med företagardrömmar? Så gick han från montör till företagare, bytte Göteborg mot Småland, övervinner sina demoner – och vad gör man när man satsar hårt på en trendsport som padel – och marknaden toksvänger?
Ivan Spoljaric är göteborgaren som alltid burit på många drömmar och stora idéer. Som han själv uttrycker det har han alltid haft ett stort intresse för spel, teknologi och egentligen allt som är ”försedd med en ON-knapp”. Här får du följa med på resan från när en uppsägning blir en katalysator mot att jaga sina drömmar.
Uppsagd ”det spelade ingen roll hur mycket jag än ställde upp”
Finanskrisen 2007-2008 påverkade många människor på flera olika sätt. En stark svängning i ekonomin med globala proportioner. Det påverkade också Ivan Spoljaric som lämnade hemstaden Göteborg – efter att ha blivit uppsagd från Volvo. En situation han gjorde det bästa möjliga utav. När han tog tillfället i akt att söka utbildningar kring det ämnet han verkligen drömde om – webbutveckling. Första steget mot drömmen om att starta eget företag var därmed taget. Från elektriker och montör på Volvo i Göteborg – till att plugga systemutveckling i Växjö. På en för honom helt ny plats, och det är fortsatt i Småland som han blivit kvar sedan dess.
– Det som främst driver mig framåt är att skapa ett företag som man kan vara stolt över. Som inom sin tid kommer skapa jobbtillfällen för många. Jag vill verkligen skapa något som kan hjälpa både kunder – och framtida medarbetare. Jag tror att jag sedan jag blev varslad från Volvo känt att jag vill vara egen. Då jag insåg ganska snabbt att det inte spelade någon roll hur mycket jag ställde upp och jobbade övertid. Jag fick ändå lämna företaget. Där och då insåg jag att jag vill vara egen. Främst för att det är då jag som bestämmer om jag ska gå eller inte – men det kommer inte att hända.
Första stegen som egen företagare
I Småland fick han efter utbildningen ett nytt jobb som produktionschef i Kalmar, där han fick med sig nya erfarenheter kring personalansvar och budgetering. Men eftersom du läser om Ivan här hos oss på Driva Eget så förstår du också att här blir han inte kvar. För vid sidan om det här jobbet startade han även upp och drev en webbyrå som sålde hemsidor och skräddarsydda system. Det går således inte att undgå att se målmedvetenheten och företagsamheten i Ivans personlighet.
– Min företagsresa började med webbyrån i Växjö. Det var en perfekt början med några fåtal kunder så man fick känna på att vara egen. Redan som liten lekte jag ofta att jag var bilförsäljare med mina leksaksbilar. Jag minns så väl när jag följde med min pappa och mina bröder när dom tittade på nya bilar. Jag tog alltid med mig massvis med broschyrer hem för att ha lite underlag när jag skulle sälja till mina “kunder”.
Ivan Spoljaric och ANCI Sport
Däremot är det inte webbyrån i sig som historien kring Ivan kommer handla om. Utan istället lämnas som en viktig milstolpe längs med vägen. Det är resan med företaget ANCI Sport. Ett företag som föddes ur padeltrenden som svepte över Sverige som en våg. En trend som ingen svensk möjligtvis kan ha missat.
– Med ANCI Sport känner jag att min företagsresa tagit fart på riktigt och första gången som jag verkligen vågat gå “all-in” där oavsett motgångar fortsätter man kämpa framåt.
Att det blev just padel berodde på att Ivans partner drev en padelanläggning, Lohilo Arena. I tillägg till det växte intresset för padel snabbt i Sverige vid den här tidpunkten. Få personer med facit i hand har också missat effekten efter den stora padeltrend som blåste över Sverige. Där många entreprenörer fick stänga igen sina padelanläggningar – eller hitta nya sätt att möta marknaden på. Precis som Ivan Spoljaric.
Läs också:Rymdteknik i Norrland till eget företag – Lizas tre tips för att misslyckas i sociala medier
Padeltrenden störtdök – "bara en fas"
– Vi visste redan då att padel kommer bara vara en “fas” i Sverige. Med tanke på hur många padelanläggningar som dök upp över hela Sverige. Det blev en extrem överetablering. Samt att pandemin gav sporten en rejäl skjuts i popularitet tack vare att restriktionerna inte påverkade padel. Men vi märkte på vår padelanläggning att intresset för sporten börjat svalna mer och mer. Jag märkte dessutom att köpen samt besökarna till ANCI sport inte var densamma som i början. Så det var dags att tänka om. Det insåg jag ganska snabbt tack vare padelanläggningen. Även när det gick från att man knappt hittade padeltider – till att det fanns padeltider alla tider på dygnet. Intresset för padel i Sverige svalnade snabbt och det märktes både på ANCI sport och padelanläggningen.
Intresset för padel svalnade hos kunden
Målet när ANCI sport startade var att börja med padel – men att erbjuda mer efterhand. En helhetslösning i form av allt som har med träning, hälsa, fitness och sport att göra. En plats som har allt – och som alltid kan erbjuda en personlig support. När man pratar med Ivan är det starka och tydliga mål han målar upp. Vilket gissningsvis är en god egenskap. Då han idag känner sig på rätt väg mot målet att skapa Sveriges mest personliga sportbutik på nätet.
Service är inte enbart att sälja
– Jag tycker att jag befinner mig väldigt bra på resan inför detta mål. Främst för att jag märker hur alla mina kunder och potentiella kunder verkligen uppskattar att jag är den dom har kontakt med. Att jag hjälper dem att alltid hitta rätt produkt eller den rätta lösningen. Oavsett om det är i min butik eller hos någon annan. För mig är det viktigt att kunna ge servicen som hjälper och inte bara sälja. Det har hänt flera gånger att jag hjälpt kunder med produkter som jag kanske inte har i lager. Men som andra butiker inom samma bransch har.
Att brottas med sina tankar – den största utmaningen
Ibland kan man vara sin egen största supporter. Tyvärr är det även många gånger man även lyckas bli sin egen värsta fiende. Någonting som inte är utmärkande för Ivan. Utan någonting som säkerligen många företagare helt eller delvis kan känna igen sig i.
– Det mest utmanande kan många tro eller tycka är att driva webbutiken i sig. För mig är det den roliga biten och det jag brinner för. Det mest utmanande är helt klart att brottas med sina tankar. Oftast negativa tankar när man inte når vissa mål eller att man får motgångar mot sig gång på gång. Jag har tack och lov en väldigt stöttande familj som alltid ser allt det positiva med företaget. Det hjälper väldigt mycket.
Läs:Rikaste personerna 2023 – listan över svenskarna som är snuskigt rika
”Jag har aldrig haft en plan B”
– Det mest lärorika är utan tvekan att inte ge upp – jag har aldrig haft en plan B. Istället så har jag alltid haft planer på att vidareutveckla företagets sortiment. Men eftersom marknaden svängde som den gjorde så fick jag göra detta mycket tidigare. Man måste alltid vara beredd på att saker och ting inte alltid blir som planerat – men det är lite det som ingår i att driva eget.
Ivans senaste företag ANCI Sport har bara funnits några år –och han upplever sig själv fortfarande som i början av sin företagarresa. En resa som han har lärt sig enormt mycket av. Det han har lärt sig mest av är heller inte sina framgångar – utan snarare sina snedsteg. Något som han kan få kritik för eller bli ifrågasatt kring är just det faktum att hans e-handel har ett så stort fokus på personlig service. Att han inte kommer att klara av att hålla i det i takt med att butiken växer.
Kritiken – det personliga går inte att skala upp
– Jag har lärt mig extremt mycket under den här resan. Det är ärligt talat oftast av saker där jag misslyckats eller gjort en tabbe där lärdomen har kommit. Mitt mål är också inte bara att erbjuda en helhetslösning utan även hålla den personliga touchen i butiken hela vägen. Många säger emot mig dagligen att jag inte kommer lyckas med det den dagen ANCI sport växer sig till något mycket större – men jag vet att det går.
När man tillsammans med Ivan begrundar och reflekterar kring hans spännande företagarresa kan man definitivt se en trend. Att om man verkligen tror på sin idé eller sin produkt så finns det alltid plats på marknaden för den.
– Det gäller bara att få ut budskapet till sina potentiella kunder vad dom gått miste om. Man måste synas på rätt plattform och på rätt sätt.
Demoner även hos den mest målmedvetne
Eftersom Ivan verkligen kan beskrivas som målmedveten, passionerad och lösningsfokuserad. Så känns det långt ifrån som att han är en person som tvivlar på sin egen förmåga. Men så är tyvärr inte fallet. Utan han brottas nästan dagligen med negativa tankar. Däremot så har han metoder som gör att de aldrig tillåts vinna.
– Om jag tänkt på att ge upp? Jag ska inte säga dagligen, men väldigt ofta. Jag ville ge upp alldeles för ofta, men den största anledningen är oftast tankar man har, negativa tankar. Att jämföra sig med andra är ens värsta fiende. Jag försöker idag att lägga all fokus och energi på mitt företag när jag börjar jämföra mig. Jag har redan lyckats hjälpa tusentals kunder – och det är en av mina största motivationer idag.
Om marknaden svänger och du behöver tänka om?
Ivan Spoljaric tre bästa tips
Om du började din företagsresa med att tro på en idé eller produkt så ska du alltid hålla fast vid den. Ialla fall om du frågar Ivan. Marknaden kan alltid svänga av olika anledningar – som vi har varit med om nu under dom senaste åren. Allt från pandemi till krig och ekonomiska svårigheter.
– Jag har aldrig haft som alternativ att lägga ner eller avsluta. Att driva eget handlar i många fall om att vara en problemlösare.
- Fokusera på din idé eller produkt oavsett hur marknaden ser ut
- Jobba alltid på nya sätt att nå ut eller hitta din kunder. Sociala medier idag är väldigt bra verktyg som i bästa fall kan vara gratis.
- Var beredd på att ta “nästa steg” om du har fler produkter eller idéer på gång, tidigare än väntat.