Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

E-handlaren Ivan – padeltrenden som svalnade och knepen när marknaden svänger

Josefin Wallin 28 juli, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning
E-handlaren Ivan – padeltrenden som svalnade och knepen när marknaden svänger

Entreprenören och e-handlaren Ivan Spoljaric kanske rent utav föddes med företagardrömmar? Så gick han från montör till företagare, bytte Göteborg mot Småland, övervinner sina demoner – och vad gör man när man satsar hårt på en trendsport som padel ­– och marknaden toksvänger?

Ivan Spoljaric är göteborgaren som alltid burit på många drömmar och stora idéer. Som han själv uttrycker det har han alltid haft ett stort intresse för spel, teknologi och egentligen allt som är ”försedd med en ON-knapp”. Här får du följa med på resan från när en uppsägning blir en katalysator mot att jaga sina drömmar.

Uppsagd ”det spelade ingen roll hur mycket jag än ställde upp”

Finanskrisen 2007-2008 påverkade många människor på flera olika sätt. En stark svängning i ekonomin med globala proportioner. Det påverkade också Ivan Spoljaric som lämnade hemstaden Göteborg – efter att ha blivit uppsagd från Volvo. En situation han gjorde det bästa möjliga utav. När han tog tillfället i akt att söka utbildningar kring det ämnet han verkligen drömde om – webbutveckling. Första steget mot drömmen om att starta eget företag var därmed taget. Från elektriker och montör på Volvo i Göteborg – till att plugga systemutveckling i Växjö. På en för honom helt ny plats, och det är fortsatt i Småland som han blivit kvar sedan dess.

– Det som främst driver mig framåt är att skapa ett företag som man kan vara stolt över. Som inom sin tid kommer skapa jobbtillfällen för många. Jag vill verkligen skapa något som kan hjälpa både kunder – och framtida medarbetare. Jag tror att jag sedan jag blev varslad från Volvo känt att jag vill vara egen. Då jag insåg ganska snabbt att det inte spelade någon roll hur mycket jag ställde upp och jobbade övertid. Jag fick ändå lämna företaget. Där och då insåg jag att jag vill vara egen. Främst för att det är då jag som bestämmer om jag ska gå eller inte – men det kommer inte att hända.

Första stegen som egen företagare

I Småland fick han efter utbildningen ett nytt jobb som produktionschef i Kalmar, där han fick med sig nya erfarenheter kring personalansvar och budgetering. Men eftersom du läser om Ivan här hos oss på Driva Eget så förstår du också att här blir han inte kvar. För vid sidan om det här jobbet startade han även upp och drev en webbyrå som sålde hemsidor och skräddarsydda system. Det går således inte att undgå att se målmedvetenheten och företagsamheten i Ivans personlighet.

– Min företagsresa började med webbyrån i Växjö. Det var en perfekt början med några fåtal kunder så man fick känna på att vara egen. Redan som liten lekte jag ofta att jag var bilförsäljare med mina leksaksbilar. Jag minns så väl när jag följde med min pappa och mina bröder när dom tittade på nya bilar. Jag tog alltid med mig massvis med broschyrer hem för att ha lite underlag när jag skulle sälja till mina “kunder”.

Ivan Spoljaric och ANCI Sport

Däremot är det inte webbyrån i sig som historien kring Ivan kommer handla om. Utan istället lämnas som en viktig milstolpe längs med vägen. Det är resan med företaget ANCI Sport. Ett företag som föddes ur padeltrenden som svepte över Sverige som en våg. En trend som ingen svensk möjligtvis kan ha missat.

– Med ANCI Sport känner jag att min företagsresa tagit fart på riktigt och första gången som jag verkligen vågat gå “all-in” där oavsett motgångar fortsätter man kämpa framåt.

Att det blev just padel berodde på att Ivans partner drev en padelanläggning, Lohilo Arena. I tillägg till det växte intresset för padel snabbt i Sverige vid den här tidpunkten. Få personer med facit i hand har också missat effekten efter den stora padeltrend som blåste över Sverige. Där många entreprenörer fick stänga igen sina padelanläggningar – eller hitta nya sätt att möta marknaden på. Precis som Ivan Spoljaric.

Läs också:Rymdteknik i Norrland till eget företag – Lizas tre tips för att misslyckas i sociala medier

Padeltrenden störtdök – "bara en fas"

– Vi visste redan då att padel kommer bara vara en “fas” i Sverige. Med tanke på hur många padelanläggningar som dök upp över hela Sverige. Det blev en extrem överetablering. Samt att pandemin gav sporten en rejäl skjuts i popularitet tack vare att restriktionerna inte påverkade padel. Men vi märkte på vår padelanläggning att intresset för sporten börjat svalna mer och mer. Jag märkte dessutom att köpen samt besökarna till ANCI sport inte var densamma som i början. Så det var dags att tänka om. Det insåg jag ganska snabbt tack vare padelanläggningen. Även när det gick från att man knappt hittade padeltider – till att det fanns padeltider alla tider på dygnet. Intresset för padel i Sverige svalnade snabbt och det märktes både på ANCI sport och padelanläggningen.

Intresset för padel svalnade hos kunden

Målet när ANCI sport startade var att börja med padel –  men att erbjuda mer efterhand. En helhetslösning i form av allt som har med träning, hälsa, fitness och sport att göra. En plats som har allt – och som alltid kan erbjuda en personlig support. När man pratar med Ivan är det starka och tydliga mål han målar upp. Vilket gissningsvis är en god egenskap. Då han idag känner sig på rätt väg mot målet att skapa Sveriges mest personliga sportbutik på nätet.

Service är inte enbart att sälja

Jag tycker att jag befinner mig väldigt bra på resan inför detta mål. Främst för att jag märker hur alla mina kunder och potentiella kunder verkligen uppskattar att jag är den dom har kontakt med. Att jag hjälper dem att alltid hitta rätt produkt eller den rätta lösningen. Oavsett om det är i min butik eller hos någon annan. För mig är det viktigt att kunna ge servicen som hjälper och inte bara sälja. Det har hänt flera gånger att jag hjälpt kunder med produkter som jag kanske inte har i lager. Men som andra butiker inom samma bransch har.

Att brottas med sina tankar – den största utmaningen

Ibland kan man vara sin egen största supporter. Tyvärr är det även många gånger man även lyckas bli sin egen värsta fiende. Någonting som inte är utmärkande för Ivan. Utan någonting som säkerligen många företagare helt eller delvis kan känna igen sig i.

– Det mest utmanande kan många tro eller tycka är att driva webbutiken i sig. För mig är det den roliga biten och det jag brinner för. Det mest utmanande är helt klart att brottas med sina tankar. Oftast negativa tankar när man inte når vissa mål eller att man får motgångar mot sig gång på gång. Jag har tack och lov en väldigt stöttande familj som alltid ser allt det positiva med företaget. Det hjälper väldigt mycket.

Läs:Rikaste personerna 2023 – listan över svenskarna som är snuskigt rika

”Jag har aldrig haft en plan B”

– Det mest lärorika är utan tvekan att inte ge upp – jag har aldrig haft en plan B. Istället så har jag alltid haft planer på att vidareutveckla företagets sortiment. Men eftersom marknaden svängde som den gjorde så fick jag göra detta mycket tidigare. Man måste alltid vara beredd på att saker och ting inte alltid blir som planerat – men det är lite det som ingår i att driva eget.

Ivans senaste företag ANCI Sport har bara funnits några år –och han upplever sig själv fortfarande som i början av sin företagarresa. En resa som han har lärt sig enormt mycket av. Det han har lärt sig mest av är heller inte sina framgångar – utan snarare sina snedsteg. Något som han kan få kritik för eller bli ifrågasatt kring är just det faktum att hans e-handel har ett så stort fokus på personlig service. Att han inte kommer att klara av att hålla i det i takt med att butiken växer.

Kritiken – det personliga går inte att skala upp

– Jag har lärt mig extremt mycket under den här resan. Det är ärligt talat oftast av saker där jag misslyckats eller gjort en tabbe där lärdomen har kommit. Mitt mål är också inte bara att erbjuda en helhetslösning utan även hålla den personliga touchen i butiken hela vägen. Många säger emot mig dagligen att jag inte kommer lyckas med det den dagen ANCI sport växer sig till något mycket större – men jag vet att det går.

 När man tillsammans med Ivan begrundar och reflekterar kring hans spännande företagarresa kan man definitivt se en trend. Att om man verkligen tror på sin idé eller sin produkt så finns det alltid plats på marknaden för den.

– Det gäller bara att få ut budskapet till sina potentiella kunder vad dom gått miste om. Man måste synas på rätt plattform och på rätt sätt.

Demoner även hos den mest målmedvetne

Eftersom Ivan verkligen kan beskrivas som målmedveten, passionerad och lösningsfokuserad. Så känns det långt ifrån som att han är en person som tvivlar på sin egen förmåga. Men så är tyvärr inte fallet. Utan han brottas nästan dagligen med negativa tankar. Däremot så har han metoder som gör att de aldrig tillåts vinna.

– Om jag tänkt på att ge upp? Jag ska inte säga dagligen, men väldigt ofta. Jag ville ge upp alldeles för ofta, men den största anledningen är oftast tankar man har, negativa tankar. Att jämföra sig med andra är ens värsta fiende. Jag försöker idag att lägga all fokus och energi på mitt företag när jag börjar jämföra mig. Jag har redan lyckats hjälpa tusentals kunder – och det är en av mina största motivationer idag.

Om marknaden svänger och du behöver tänka om?

Ivan Spoljaric tre bästa tips

Om du började din företagsresa med att tro på en idé eller produkt så ska du alltid hålla fast vid den. Ialla fall om du frågar Ivan. Marknaden kan alltid svänga av olika anledningar – som vi har varit med om nu under dom senaste åren. Allt från pandemi till krig och ekonomiska svårigheter.

– Jag har aldrig haft som alternativ att lägga ner eller avsluta. Att driva eget handlar i många fall om att vara en problemlösare.

  1. Fokusera på din idé eller produkt oavsett hur marknaden ser ut
  2. Jobba alltid på nya sätt att nå ut eller hitta din kunder. Sociala medier idag är väldigt bra verktyg som i bästa fall kan vara gratis.
  3. Var beredd på att ta “nästa steg” om du har fler produkter eller idéer på gång, tidigare än väntat.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 6 oktober, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.