Kändisarnas misslyckade företag – så lär du av missarna

Sneglar du avundsjukt på superentreprenörerna? Vägen till framgång är ofta krokigare än man kan tro. SvD har tidigare listat kändisar som misslyckats i karriären. Vi har valt ut de sex som misslyckats med just företag – och samlat tipsen som hjälper dig lära av missarna.
Ibland gäller det alltså att våga ge upp – och sedan komma igen.
Som entreprenören Helena Kubicek Boye skriver här på sajten: ”Det kan verka paradoxalt men ibland måste du verkligen ge upp. För det är bara då och endast då när man väl släppt taget och gett upp som den nya mer bärkraftiga lösningen kommer. Då kan du till fullo ägna dig åt re-enginering, det vill säga försöka återskapa ditt företag efter nya villkor.” Läs hur hon menar att kris och utveckling hänger ihop här.
– Även om Traf-O-Data inte var någon dundersuccé var det betydelsefullt för att förbereda oss inför att ta fram Microsofts första produkt några år senare, har Paul Allen kommenterat till Fortune Magazine.
Lärdomen är alltså att våga omvärdera sin affärsidé, kanske lägga ner och skapa något annat. Här hittar du tre frågor för att utvärdera din affärsidé. ”Våga döda ditt företag” uppmanar digitala medier-experten Beth Higbee. Läs hur – och varför här.
Drömmer du om att skriva en bok? Missa inte Driva Egets bokskola i bloggformat med nätverksexperten Katarina Widoff, som själv skrivit och gett ut flera böcker.
Vill du starta en restaurang är det mycket att tänka på. I nästa nummer av Driva Egets magasin som kommer ut om ett par veckor berättar proffset Ponthus Frithiof hur du gör. Prenumerera här så får du det hem i brevlådan. Så länge kan du läsa mer om hur du lyckas bäst med ett café här.
5. Natalie Portman är inte bara oscarsbelönad skådespelerska utan också djurrätts-förespråkare. 2008 lanserade hon, tillsammans med designern Té Casan, en vegansk skolinje. Företaget fick dock läggas ner i slutet av samma år. Kanske var det den saftiga prislappen på över 200 dollar som fick kunderna att dra öronen åt sig.
Med vår interaktiva kalkyl får du koll på vad som är rätt pris på dina produkter och tjänster – du hittar den här. Läs också hur du i fem steg gör din uppfinning till en lönsam produkt.
Uppdaterad 2015-07-05