Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva

6 roliga mikropauser: Boosta humöret (och produktiviteten!) på minuten

EBBA
Ebba Arnborg 13 juni, 2024 3 minuters läsning
mikropauser produktivitet

Är du mitt i högsäsong både privat och på jobbet och känner att energin börjar sina? Oroa dig inte! Den här artikeln hinner du läsa på (max) två minuter och får tips på snabba mikropauser som boostar produktiviteten och håller er på topp. Undvik fällan att sluta pausa – vilken gör du idag?

När arbetsbelastningen ökar är det viktigt att bibehålla energin för att undvika utbrändhet och säkerställa produktivitet. Samtidigt är det lätt att sluta ta pauser, stirra ner i datorn, bita ihop för att bara göra klart – och sakta men säkert bli MINDRE effektiv.

Korta pauser förhindrar mental utmattning och ökar effektiviteten. Genom att ta regelbundna pauser kan du och teamet behålla hög energinivå och förbättra arbetskvaliteten, vilket leder till snabbare och effektivare arbetsprocesser samt högre kvalitet.

Här är 6 mikropauser som boostar produktiviteten, designade för att vara snabba och enkla att genomföra, så att de inte stör det intensiva arbetstempot. Prova några av dem för att hålla energin och engagemanget uppe, även nu under högsäsong. Lycka till!

Här är 6 mikropauser som boostar produktiviteten

1. Mikropaus: Snabba Spel

Spela ett snabbt ordspel eller en runda rock-paper-scissors. Dessa spel tar bara några minuter men kan snabbt lyfta humöret och skapa en rolig stämning på kontoret. Är du ensamföretagare så prova ett snabbt online-spel eller en app som erbjuder korta mentala utmaningar för en snabb paus.

2. Mikropaus: Roliga Videor

Titta på en kort, rolig video tillsammans eller på egen hand för att skratta och slappna av. Ett gott skratt kan minska stress och öka energin på nolltid!

3. Mikropaus: Humoristiska Utmaningar

Ha små, roliga utmaningar som att skapa den bästa memen om arbetsdagen. Detta kan stimulera kreativiteten och ge ett välbehövligt avbrott i arbetsrutinen. Kanske till och med lägga ut den i era sociala medier? Är du egenföretagare? Skapa en rolig meme om din arbetsdag och dela den på sociala medier eller med vänner för att få lite skratt och interaktion.

4. Mikropaus: Snabb Energi-påfyllning

Inför korta energi-påfyllningar under dagen. Håll några minuter långa gemensamma stretch- eller mindfulness-sessioner, ihop eller på egen hand. Kanske testa att jonglera! Dessa pauser kan snabbt öka fokus och minska stress, vilket hjälper alla att hålla tempot uppe utan att känna sig överväldigade.

5. Mikropaus: Express-tacksamhet

Ta ett par minuter varje dag för att visa uppskattning, för dig själv, inom teamet och gentemot kunder. Skicka ett snabbt tackmeddelande till en kollega, bekant eller kund för något de gjort bra. Både att ge och få en liten gest av tacksamhet kan boosta energin – och relationerna.

6. Mikropaus: Mumsigt Tema-fika!

Gör fikapausen lite mer spännande med olika teman! Som "internationell fika" där alla tar med sig en liten delikatess från olika länder, kanske baklava, donuts eller croissanter? Eller "retro-fika" med klassiska bakverk från barndomen, som dammsugare, chokladbollar och hallongrottor? Bara fantasin sätter gränser! Detta tillför en rolig twist och stärker teamkänslan eller om du jobbar själv ger dig själv lite pepp och något att se fram emot. Kanske posta en bild på sociala medier?!

Läs också: Bli extremt produktiv i 9 enkla steg



Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.