Nu är det bekräftat – smålänningar är snålast
Varannan svensk äter middag på restaurang minst en gång i månaden. Vanligast är det i Stockholm medan Småland är de som snålar mest.
Foto: Kvinnor äter ute mer sällan än män. Foto: Getty Images
Svenskarnas Restaurangvanor
Bland de som köper lunch ute 3–4 gånger i veckan är dubbelt så många män som kvinnor. Det visar undersökningen Svenskarnas restaurangvanor.
Mer än var åttonde svensk (13 %) äter middag på restaurang minst en gång i veckan. Och en tredjedel uppger att de äter på restaurang 1–3 gånger per månad. Det visar undersökningen Svenskarnas restaurangvanor som Novus genomfört på uppdrag av Visita. Totalt innebär det att nästan varannan svensk (46 %) äter middag på restaurang minst en gång i månaden.
Svenskarna är överlag mycket intresserade av mat och dryck. Restaurangupplevser och bra mat är numera en viktig del av livsstilen för många. Storstäderna sticker förstås ut i undersökningen. 20 procent av stockholmarna äter middag på restaurang minst en gång i veckan
- Eva Östling, vd på Visita
Smålänningarna snålast
Medan Stockholm sticker ut som storätarna är smålänningarna mer snåla med sina restaurangbesök. Där uppger färre än var tionde (8 %) att de köper middag från restaurang minst en gång i veckan.
Det är lika vanligt att middagen äts på restaurangen som den tas med. Men oavsett var man äter väljer över 90 procent att betala middagen med kort eller andra betalsätt där man inte behöver kontanter.
Stora könsskillnader vid lunchen
Var tredje svensk äter lunch minst en gång i veckan på restaurang. Men skillnaden mellan könen är stor. Bland de som köper lunch på restaurang 3–4 gånger i veckan är dubbelt så många män som kvinnor. Och det är mer än tre gånger så många män som kvinnor som går ut på lunch varje dag.
En orsak kan vara att vi inte har lika många kvinnor på ledande befattningar i samhället. Det blir alltså färre affärsluncher ute på restaurang av den anledningen
- Eva Östling
Vanliga frågor (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)
Varför anses smålänningar vara mer sparsamma med restaurangbesök?
Enligt undersökningen äter endast 8% av smålänningarna middag på restaurang minst en gång i veckan, jämfört med 20% i Stockholm. Detta speglar en traditionellt mer kostnadsmedveten approach till konsumtion i regionen, vilket restaurangägare bör ta hänsyn till i sin affärsplanering.
Hur ser de regionala skillnaderna ut för restaurangbranschen?
Stockholm utmärker sig med att 20% äter ute minst en gång i veckan, medan Småland ligger betydligt lägre på 8%. För restaurangägare innebär detta att affärsmodeller och prissättning kan behöva anpassas efter regional köpkraft och konsumtionsvanor.
Vilka affärsmöjligheter finns i takeaway-segmentet?
Undersökningen visar att lika många väljer att ta med maten som att äta på plats. För restaurangägare innebär detta en möjlighet att expandera verksamheten genom att optimera för både takeaway och traditionell servering.
Hur kan restauranger anpassa sig efter könsskillnader i lunchvanor?
Med dubbelt så många män som kvinnor som äter lunch ute 3-4 gånger i veckan finns det potential att utveckla koncept som attraherar fler kvinnliga gäster. Detta kan innebära anpassade menyer eller lunch-deals som passar olika målgrupper.
Vilka betalningslösningar bör restauranger erbjuda?
Över 90% av gästerna föredrar att betala med kort eller andra kontantlösa metoder. För restaurangägare är det därför kritiskt att erbjuda moderna betalningslösningar för att möta kundernas förväntningar.
Hur kan restauranger i mindre städer öka besöksfrekvensen?
Med lägre besöksfrekvens i mindre städer och regioner som Småland blir det extra viktigt att arbeta med lokal marknadsföring, anpassade priserbjudanden och stark kundservice för att bygga en lojal kundbas.