Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Sista dag för kampanjpris på våra webbkurser!

23 april, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning

Foto: Gå webbkurs med Driva Egets Anders Andersson eller någon av våra andra experter.

KAMPANJ AVSLUTAD. Just nu har vi kampanjpris på Driva Egets webbkurser. Satsa på en kurs inom sälj, PR, ekonomi, att starta eget eller bokföring. Passa på senast i dag!

Vi har både ny sajt och ett nytt, fräscht system för våra webbkurser, via vår leverantör Coursio. Det firar vi med med 30 procent rabatt på alla nedanstående kurser! Passa på – erbjudandet gäller bara till den 7 maj. Köper du en kurs nu kan du däremot gå den när du vill ett halvår framöver.

Välj av våra spännande kurser nedan:
  • Bästa greppet om företagets ekonomi - med Anders Andersson

Driva Egets Anders Andersson har 30 års erfarenhet av att lära svenska folket om ekonomi. I den här webbkursen samlar han sina bästa råd för företagare. Läs mer om webbkursen: Bästa greppet om företagets ekonomi.
  • webbkurs_salj_dig_sjalv_170x100Sälj dig själv och våga ta betalt – med Ulla-Lisa Thordén

Säljcoachen, författaren och föreläsaren Ulla-Lisa Thordén guidar dig till mer försäljning i denna matnyttiga och roliga säljkurs! Läs mer om webbkursen: Sälj dig själv och våga ta betalt.
  • webbkurs_sa_kommer_du_med_i_medierna_170x109PR för småföretagare – grundkurs – med Anna Fagerström

Anna Fagerström, PR-rådgivare med företaget PR-kiosken och med många års erfarenhet som journalist på Expressen och TV4, ger dig allt du behöver veta för att komma med i medierna. Läs mer om webbkursen: PR för småföretagare – grundkurs.
  • webbkurs_grundkurs_bokforing_170x102Bokföring lättare än du tror – med Peter Reivall

Kursen för dig som tycker att debet och kredit låter krångligt. Läraren och civilekonomen Peter Reivall på Saldosystem använder en ny enkel pedagogisk metod för att lära dig bokföring. Läs mer om webbkursen: Bokföring lättare än du tror.
  • webbkurs_fran_ide_till_fardigt_foretag_170x109Från idé till färdigt företag - med Camilla Björkman

Driva Egets Camilla Björkman ger dig i den här webbkursen en rejäl språngbräda till att komma igång med ditt företag. Läs mer om webbkursen: Från idé till färdigt företag.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Digitalisering

4 timmars arbetsvecka – är det möjligt?

Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
4 timmars arbetsvecka

Foto: 4 timmars arbetsvecka



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.