Ny som företagare? Tänk på det viktigaste!


Som ny företagare finns det ofta bara en sak i tankarna – att få betalt. Helt rätt! Men det gäller också att sätta rätt rutiner för faktureringen direkt. Lär dig hur!
Känslan att som ny företagare skicka iväg sin allra första faktura är något helt fantastiskt. Du har gjort ett jobb eller sålt en sak och ska nu få betalt. Underbart! Men för alla infinner sig inte den där härliga känslan. Snarare en mängd frågor:
Vad måste stå på fakturan? Vilken moms ska det vara? Hur länge ska jag vänta tills jag skickar en påminnelse?
Som ny företagare är det inte superlätt att veta hur man gör och hur en faktura ska se ut.
Men egentligen räcker det bara att veta vad du har sålt, när och till vilket pris. Resten kan en faktureringstjänst ta hand om, säger Vanja Linder, produktägare för nya Intrum Billify.
I Intrum Billify kan du få iväg din första faktura på fem minuter.
Som ny måste du hitta en tjänst som gör jobbet åt dig.
Där alla obligatoriska fält är ifyllda för att få en korrekt faktura och där processen redan är satt.
Förhoppningsvis blir det många, många fler fakturor och då är det enormt viktigt att direkt sätta rutiner för faktureringen, tycker Vanja Linder:
Ett viktigt tips är att fakturera direkt när varan är såld eller jobbet är utfört och att regelbundet avsätta tid för att gå igenom betalningar.
Även här kan en smidig faktureringstjänst hjälpa dig. En tjänst som visar vilka fakturor som inte har betalats och när det är dags för påminnelse.
– Det ska ske digitalt, helt automatiskt. Exempelvis ser Intrum Billify när det är dags för ett inkassokrav om din kund inte har betalat. Om du väljer att gå vidare med inkasso gör vi jobbet åt dig också. Vi hjälper till hela vägen och inkassoprocessen kan vi sedan 100 år tillbaka, säger Vanja Linder.
Hon lyfter också fram den stora fördelen med att fakturera digitalt:
Genom att skicka digitalt kan du få en bra dialog mellan dig och kunderna.
Dialogen är absolut viktigast och lite känsligt, speciellt som ny företagare. Skickar du digitalt har du en kommunikationskanal där du har direktkontakt med din kund om varje faktura.
Passa på att testa fakturering via Billify - gratis fram till årsskiftet!
Läs mer och signa upp dig för tjänsten här.
Ange kampanjkod: Foretagare
Kom igång med faktureringen – Vanjas tre bästa tips
1. Sätt upp en rutin för snabb fakturering
– Med rätt faktureringstjänst skickar du fakturan så snart jobbet är gjort eller varan såld. Sedan följer du upp fakturorna minst en gång i månad. Då tittar du på: Vilka betalningar har du fått in? Vilka är på väg? Det är viktigt att du vet exakt när pengarna kommer in. Då vet du hur mycket pengar du eventuellt måste ligga ute med och hur lång betaltid dina slutkunder har. Speciellt viktigt som ny företagare när likviditeten kan vara tajt.
2. Hitta en tjänst som gör mycket av jobbet åt dig
– I Intrum Billify har vi enkla mallar, vi vägleder dig som kund för att snabbt kunna använda tjänsten. I Billify behöver du aldrig behöva kunna fakturera. Det tar fem minuter att bli kund och allt sker automatiskt och digitalt. Det är enkelt att skicka iväg fakturan, vi gör det åt dig. Du behöver bara veta: Vad har jag sålt? När sålde jag? Och till vilket pris?
3. Skicka fakturorna digitalt
– Om du skickar fakturorna digitalt i Intrum Billify får du en superenkel kunddialog. All kommunikation kring specifika fakturor har du direkt i tjänsten. Din kund kan snabbt kommentera om något är oklart eller tokigt med en viss faktura och det kan inte bli missförstånd om vilken faktura det gäller.