Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nya trender för smartare webbplatser

15 januari, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Glöm plottrigt, komplicerat och envägskommunikation. De nya trenderna inom webbdesign stavas avskalat, nya tjänster för besökarna – och anpassat till mobilen och läsplattor.



Hur hittar dina kunder till din webbsida? Och vad behöver de egentligen sajten till? Det är två frågor som sätter fingret på hur du ska tänka för att designa din sajt idag.



– Trenden går mot att webbdesignen blir enklare och tydligare. Man ska direkt förstå ditt erbjudande och vad man kan göra hos dig.



Det säger Kristina Carlander, design director på designbyrån Doberman. Där jobbar man alltmer med att utveckla nättjänster för olika företag, som kunderna sedan kan konsumera på nätet. Från tidsbokning och försäljning till bokföring och TV-streaming – när alltfler sköter sitt liv på nätet gäller det att finnas där.



– Det handlar inte bara om att nå ut till besökarna, utan förstå vad de vill göra där. Idag kanske många besökare hittar till din sajt via Google. Ser du det på din statistik kan du anpassa designen efter deras ärende.



Rasmus Sellberg, strategy director på digitala byrån Daytona, talar också om en mer kundanpassad webbdesign. Förr byggde man en sajt som talade om för kunderna vad som gällde.



– Idag lyssnar man mer på vad kunderna har för behov, och anpassar sina lösningar efter det.



Ett tydligt exempel är så kallad ”responsiv webbdesign”, en supertrend inom webbdesign just nu. Enkelt förklarat går den ut på att designen anpassar sig automatiskt efter skärmen, oavsett om det är en mobiltelefon med touchskärm eller en tv-skärm. Du behöver alltså ingen speciell mobilsajt.



– Det responsiva för med sig en enklare design, eftersom man börjar designa den mobila versionen först. Då måste man rensa, säger Rasmus Sellberg.



Han ser dessutom en trend i att designen går från att bli mer platt och mindre 3D. Runda knappar som ger känslan av att ”sticka ut” från skärmen är till exempel ingen höjdare längre.



– För några år sedan skulle alla härma Apple. Nu blir det mer platt Windows-stil i stället.



Kristina Carlander är inne på samma melodi: runda hörn, bulliga ikoner och glada färger är på väg bort. Nu ska det vara en mer sparsmakad design med raka linjer. Bort med lekfullhet – in med tydlighet.



– Man ska kunna slänga ett öga på sajten och direkt se vad som händer.



Samtidigt varnar hon för att bli för likriktad. När bredden av sajter växer blir det ännu viktigare att köra sin grej:



– Det viktigaste är att hela varumärkets identitet går igen, i allt från sajt till mobilsajt och all annan kommunikation, säger hon.



Generellt ser Kristina Carlander en trend i att designen och tilltalet ska kännas vänligt och snällt. SLs kampanj ”700 tusen tack” där de tackar resenärerna för att göra resan trevligare är ett exempel på det.



– Förr skrev man torrare – nu ska det kännas mänskligt, säger hon.



Vad vill då webbesökarna själva ha? Caroline Dickner, analytiker på Web Service Award, ett företag som undersöker vad besökarna tycker om olika webbsidor, menar att många fortfarande är rätt konservativa med alltför modern webbdesign. En tydlig trend hon ser är dock kravet på snabb kontakt.



– Det syns i webbdesignen i form av direktchattar. Många har dessutom Facebook som sin kundservice. Då kan besökarna ställa frågor där i stället för att få svar snabbt.



Men att Facebooksidor skulle ta över vanliga webbplatser tror hon inte.



– Det är ett komplement. Folk vill fortfarande ha sajter, men använda Facebook till att kommunicera med företaget.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.