Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

Så ökade vi intäkterna till 84 miljoner

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 4 januari, 2017 2 minuters läsning

Foto: Andie Lahdo på ABS Wheels bjuder på sina 10 bästa tips för att öka intäkterna.

ABS Wheels tog tredje pris i Driva Egets David mot Goliat-tävling 2016. Grundaren Andie Lahdo har satsat hårt på webbutiken. Tack var det har de kunnat omsätta 84 miljoner på fyra år. Nu delar de med sig av tio enkla knep för hur du kan lyckas också.
 1. Använd billiga knep: Idag har alla företagare en hemsida och de som inte har en hemsida bör skaffa en. Det kostar några tusenlappar men du syns online. När man väl syns på nätet så ska man också se till att ha en anpassad design som passar in för just dina kunder. Vi har bland annat använt  verktyget Mouseflow som hjälper oss oerhört mycket. Det kollar vad dina kunder klickar på samt visar dig vilka sidor de besöker mest. Genom att lära dig av informationen som verktyget ger så kan du anpassa sidan efter dina kunders behov.

2. Använt bra metoder för att synas organiskt: Ha tålamod och jobba effektivt med din hemsidas text. I vårt fall anlitade vi en copywriter som skrev om hela sajten och fick den mer "säljande".

3. Spionera billigt: Använd webbtjänsten Semrush och ta en titt på dina konkurrenter, hur syns de? Hur mycket spenderar de på Google Adwords? Vilka ord använder dom?

4. Skapa något gratis som hjälper dina kunder: I vårt fall gjorde vi en däckkalkylator som räknar ut olika däckmått. Kalkylatorn utvecklade vi för några tusenlappar och den används idag av tusentals personer.

5. Skaffa omdömen och var inte rädd: Kunskap är makt. Se till att samla på dig omdömen från alla dina kunder. Var inte rädd och be om att få ett omdöme. Publicera det gärna på din sida. Det kräver inga specialistkunskaper. Har du inga kunder så kan du alltid börja med att leta efter samarbeten.

6. Övervaka vad som sägs om ditt företag: Med programmet Mention kan du få mailnotiser så fort någon nämner ditt företag. Programmet hjälper dig att bevaka din sida. Google har en kostnadsfri variant som heter Google Alerts. Signa upp företaget på den om du inte vill spendera pengar.

7. Kommentera och besök artiklar i din nisch: Kostar ingenting men kräver lite tid. Kommentera och gör dig hörd bland bloggare.

8. Nyhetsbrev + E-post: Lika viktigt som olja till bilen. Hör du inte av dig till dina kunder ofta så glömmer de bort dig. Vi brukar exempelvis maila ut gratis tips inför varje däcksäsong.

9. Gör marknadsundersökningar som du sen delar med dig av: Lägg ut en marknadsundersökning på Facebook där man vinner x antal biobiljetter om man svarar på 10 frågor. Undersökningen kan du sen använta i marknadsföringssyfte.

10. Viktigast av allt, lyssna på kunden: Kunden är ditt levebröd och utan kunden är du ingenting. Lyssna alltid på dina kunder och hjälp dem med deras problem. En nöjd och glad kund återkommer alltid.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.