Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Otto tar fajten med vällingjättar

Yasemin Bayramoglu 26 oktober, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Otto utmanar jättarna i barnmatsbranchen. Foto: Elsa Lönne

Det är många små barnmatstillverkare som försökt utmana de stora jättarna genom åren. I regel har de försvunnit rätt raskt. Men Otto vägrar ge upp kampen för färsk mat till bebisar.

Det har gått drygt fyra år sedan Otto gjorde entré på den svenska barnmatsmarknaden. Idén kom när Mats och Tove Lönne fick sitt andra barn, Otto. De började fundera på hur det såg ut på barnmatshyllan.

LÄS OCKSÅ: Rösta på årets David mot Goliat-pris härVarför är barnens mat placerad där den är i butiken – mellan kemikalierna och hundmaten? Och hur kom det sig att barnmaten kunde vara äldre än barnet självt, med en hållbarhet på flera år?

– Barnmaten lever kvar i tänket från 50-talet då mjölkpulvret uppfanns och man hade behov av mat som kunde konserveras och hålla länge, men så ser det ju inte ut längre, säger Mats och fortsätter:

– Det finns rätt många anledningar till att vi bestämde oss för att starta företaget. Men någon gång måste det förändras. Jag har jobbat i livsmedelsbranschen sedan 1995 och har sett hur synen på mat förändrats bland vuxna. Kraven på färsk mat ökar, vi vill ha mat utan tillsatser och vill ha ekologiskt, givetvis. Men på barnmatshyllan ser det likadant ut som tidigare. Och så ser hela världens barnmat ut. Ska den göra det för alltid? Steril mat som antingen autoklaverats eller spraytorkats är varken naturligt eller optimalt, med tanke på att vårt immunförsvar programmeras tidigt i livet, säger Mats.

För det handlar inte bara om att kunna erbjuda en färsklagad välling. I stället för att spraytorka mjölken, som är fallet med traditionellt vällingpulver, görs Otto på färsk fullfet mjölk som pastöriseras och snabbkyls, samtidigt som havrefibrerna hålls intakta. Och det är fibrer som de viktiga tarmbakterierna lever på.

Det här med bakterier är inget nytt för Mats, som tidigare ansvarade för Proviva. Han har kvar kontakterna från den tiden.

– Det var just flera tunga experter på det här området som uppmanade oss att starta ett barnmatsföretag. Det kändes så självklart. Vi fick insyn i flera problem och insåg att det skulle ta tid och att vi behövde bästa tänkbara kompetens,.Utan grundarteamet med professor Rickard Öste i spetsen hade vi inte kunnat utmana en hel bransch.

Förändringen kräver att man i det offentliga samtalet skiftar fokus – från att prata om tillsatser till att prata om tillagningsprocesser. Och det är inte helt lätt.

Tarmfloran, eller mikrobiomet, utgör huvuddelen av vårt immunförsvar och mycket tyder på att vi i västvärlden rubbat och utarmat vårt inre ekosystem. Visserligen är forskningen kring bakterier bara i sin linda än så länge, men det kommer nya rön hela tiden och är kanske ett av de mest intressanta forskningsområdena inom medicinen just nu. Man börjar se samband mellan den förändrade bakteriefloran och några av våra vanligaste livsstilssjukdomar som diabetes, allergier och övervikt – ja, till och med depressioner.

– I stället för att döda bakterier bör vi främja goda bakterier. Världens barnmats­industri gör precis tvärtom. Möjligen rätt 1950, men helt feltänkt 2017, säger Mats.

Han och Tove insåg något annat också där i starten: barnmatsindustrin skulle ha synpunkter.

Och synpunkterna kom snabbt.

– Det tog inte många dagar innan den första rättsprocessen var igång, säger han.

Ända upp till förvaltningsdomstolen har schweiziska Semper drivit process om att Otto ska tvingas backa från att hävda att vällingen är färsk. Semper har förlorat i varje instans.

– Vi har fått synpunkter på och har granskats i precis allt som vi gjort. Jag kan bara konstatera att de lagt enorma resurser på advokater och på analyser av vår produkt. Och det sista är nog inte sagt än. Många andra barnmatsproducenter är rädda för att uttala sig. Det är lite som känslan av att bli utsatt för ett inbrott, men du polisanmäler det inte.

– Det har blivit dyra hot och rättsprocesser för ett litet företag som Otto, säger Mats och konstaterar att känslorna är tudelade:

– Det är klart att man känner ett visst obehag, men samtidigt blir man stärkt. Tove och jag ser det som ett kvitto på att det vi gör är rätt. Och vi har inte backat.

Förutom rättsprocesser har Otto dessutom en annan utmaning: Vanans makt.

– Vi gjorde massor av intervjuer i början och insåg att det fanns en latent misstänksamhet mot att barnmaten har en hållbarhet på flera år, men föräldrarna hade inte funderat så mycket mer på det. De här jättarna har ett enormt övertag. Redan på BB är man matad med deras 1-2-3-steg, för att inte tala om hur de bearbetat BVC och barnläkare i årtionden.

I stället för att försöka komma in i de stora matkedjornas utbud bestämde de sig för att börja med hemleveranser av färsk ekovälling i Stockholmsområdet. 2014 prövade man att sälja produkterna styckevis i en av Stockholms namnkunnigaste deli-butiker. Vällingen placerades i en sushidisk vid ingången – och tog slut direkt!

Veckan efter hörde ICA av sig, året efter hade alla kedjor hört av sig.

– Vi hade känt att handeln inte var redo, så vi hade inte ringt ett enda samtal. Det är nog helt unikt att alla kedjor ringer upp en leverantör och inte tvärtom.

Nu levererar de till Icas, Coops, Axfoods och Mathems centrallager. Men det handlar fortfarande om att få butikerna att beställa från lagret – och att tänka om när det gäller placeringen. På kolonialhyllan mellan kemikalierna och hundmaten finns ingen kyldisk.

– Nu rullar vi ut Otto 2.0. Vi har fått in sex miljoner från finansiärer som dessutom kommer in med mycket kunskap. Dessutom har vi fullföljt en crowdfundingkampanj med 150 nya ambassadörer. Vår nya säljkår kör för fullt, i höst kommer vi äntligen kunna lansera vårt nya pre-och probiotiska sortiment som på sikt ska lanseras internationellt, säger Mats hoppfullt.

Fakta om Otto
  • Företag: OTTOs Barnmat AB.
  • Startår: 2012. Säte: Lidingö.
  • Anställda: 2 (extern säljkår, R&D på Ideon i Lund genom ägarbolaget Aventure AB.
  • Grundare: Mats Lönne, Rolf Bjerndell, Rickard Öste, Björn Öste, Lennart Alftrén och Pär Lundqvist.
  • Läs mer: www.otto.se


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.