Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Otto tar fajten med vällingjättar

Yasemin Bayramoglu 26 oktober, 2016 5 minuters läsning

Foto: Otto utmanar jättarna i barnmatsbranchen. Foto: Elsa Lönne

Det är många små barnmatstillverkare som försökt utmana de stora jättarna genom åren. I regel har de försvunnit rätt raskt. Men Otto vägrar ge upp kampen för färsk mat till bebisar.

Det har gått drygt fyra år sedan Otto gjorde entré på den svenska barnmatsmarknaden. Idén kom när Mats och Tove Lönne fick sitt andra barn, Otto. De började fundera på hur det såg ut på barnmatshyllan.

LÄS OCKSÅ: Rösta på årets David mot Goliat-pris härVarför är barnens mat placerad där den är i butiken – mellan kemikalierna och hundmaten? Och hur kom det sig att barnmaten kunde vara äldre än barnet självt, med en hållbarhet på flera år?

– Barnmaten lever kvar i tänket från 50-talet då mjölkpulvret uppfanns och man hade behov av mat som kunde konserveras och hålla länge, men så ser det ju inte ut längre, säger Mats och fortsätter:

– Det finns rätt många anledningar till att vi bestämde oss för att starta företaget. Men någon gång måste det förändras. Jag har jobbat i livsmedelsbranschen sedan 1995 och har sett hur synen på mat förändrats bland vuxna. Kraven på färsk mat ökar, vi vill ha mat utan tillsatser och vill ha ekologiskt, givetvis. Men på barnmatshyllan ser det likadant ut som tidigare. Och så ser hela världens barnmat ut. Ska den göra det för alltid? Steril mat som antingen autoklaverats eller spraytorkats är varken naturligt eller optimalt, med tanke på att vårt immunförsvar programmeras tidigt i livet, säger Mats.

För det handlar inte bara om att kunna erbjuda en färsklagad välling. I stället för att spraytorka mjölken, som är fallet med traditionellt vällingpulver, görs Otto på färsk fullfet mjölk som pastöriseras och snabbkyls, samtidigt som havrefibrerna hålls intakta. Och det är fibrer som de viktiga tarmbakterierna lever på.

Det här med bakterier är inget nytt för Mats, som tidigare ansvarade för Proviva. Han har kvar kontakterna från den tiden.

– Det var just flera tunga experter på det här området som uppmanade oss att starta ett barnmatsföretag. Det kändes så självklart. Vi fick insyn i flera problem och insåg att det skulle ta tid och att vi behövde bästa tänkbara kompetens,.Utan grundarteamet med professor Rickard Öste i spetsen hade vi inte kunnat utmana en hel bransch.

Förändringen kräver att man i det offentliga samtalet skiftar fokus – från att prata om tillsatser till att prata om tillagningsprocesser. Och det är inte helt lätt.

Tarmfloran, eller mikrobiomet, utgör huvuddelen av vårt immunförsvar och mycket tyder på att vi i västvärlden rubbat och utarmat vårt inre ekosystem. Visserligen är forskningen kring bakterier bara i sin linda än så länge, men det kommer nya rön hela tiden och är kanske ett av de mest intressanta forskningsområdena inom medicinen just nu. Man börjar se samband mellan den förändrade bakteriefloran och några av våra vanligaste livsstilssjukdomar som diabetes, allergier och övervikt – ja, till och med depressioner.

– I stället för att döda bakterier bör vi främja goda bakterier. Världens barnmats­industri gör precis tvärtom. Möjligen rätt 1950, men helt feltänkt 2017, säger Mats.

Han och Tove insåg något annat också där i starten: barnmatsindustrin skulle ha synpunkter.

Och synpunkterna kom snabbt.

– Det tog inte många dagar innan den första rättsprocessen var igång, säger han.

Ända upp till förvaltningsdomstolen har schweiziska Semper drivit process om att Otto ska tvingas backa från att hävda att vällingen är färsk. Semper har förlorat i varje instans.

– Vi har fått synpunkter på och har granskats i precis allt som vi gjort. Jag kan bara konstatera att de lagt enorma resurser på advokater och på analyser av vår produkt. Och det sista är nog inte sagt än. Många andra barnmatsproducenter är rädda för att uttala sig. Det är lite som känslan av att bli utsatt för ett inbrott, men du polisanmäler det inte.

– Det har blivit dyra hot och rättsprocesser för ett litet företag som Otto, säger Mats och konstaterar att känslorna är tudelade:

– Det är klart att man känner ett visst obehag, men samtidigt blir man stärkt. Tove och jag ser det som ett kvitto på att det vi gör är rätt. Och vi har inte backat.

Förutom rättsprocesser har Otto dessutom en annan utmaning: Vanans makt.

– Vi gjorde massor av intervjuer i början och insåg att det fanns en latent misstänksamhet mot att barnmaten har en hållbarhet på flera år, men föräldrarna hade inte funderat så mycket mer på det. De här jättarna har ett enormt övertag. Redan på BB är man matad med deras 1-2-3-steg, för att inte tala om hur de bearbetat BVC och barnläkare i årtionden.

I stället för att försöka komma in i de stora matkedjornas utbud bestämde de sig för att börja med hemleveranser av färsk ekovälling i Stockholmsområdet. 2014 prövade man att sälja produkterna styckevis i en av Stockholms namnkunnigaste deli-butiker. Vällingen placerades i en sushidisk vid ingången – och tog slut direkt!

Veckan efter hörde ICA av sig, året efter hade alla kedjor hört av sig.

– Vi hade känt att handeln inte var redo, så vi hade inte ringt ett enda samtal. Det är nog helt unikt att alla kedjor ringer upp en leverantör och inte tvärtom.

Nu levererar de till Icas, Coops, Axfoods och Mathems centrallager. Men det handlar fortfarande om att få butikerna att beställa från lagret – och att tänka om när det gäller placeringen. På kolonialhyllan mellan kemikalierna och hundmaten finns ingen kyldisk.

– Nu rullar vi ut Otto 2.0. Vi har fått in sex miljoner från finansiärer som dessutom kommer in med mycket kunskap. Dessutom har vi fullföljt en crowdfundingkampanj med 150 nya ambassadörer. Vår nya säljkår kör för fullt, i höst kommer vi äntligen kunna lansera vårt nya pre-och probiotiska sortiment som på sikt ska lanseras internationellt, säger Mats hoppfullt.

Fakta om Otto
  • Företag: OTTOs Barnmat AB.
  • Startår: 2012. Säte: Lidingö.
  • Anställda: 2 (extern säljkår, R&D på Ideon i Lund genom ägarbolaget Aventure AB.
  • Grundare: Mats Lönne, Rolf Bjerndell, Rickard Öste, Björn Öste, Lennart Alftrén och Pär Lundqvist.
  • Läs mer: www.otto.se


ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Men orka…! Så här slipper du göra deklarationen själv

Deklarationen närmar sig och paniken kanske smyger sig på - men oroa dig inte, det finns hjälp att få! Här guidar vi dig genom processen och visar hur du enkelt kan låta experter ta hand om företagets deklaration. Så, luta dig tillbaka och fokusera på att driva din drömverksamhet, medan proffsen hanterar siffrorna.

Visma Spcs 10 april, 2025 5 minuters läsning
deklarationshjalp_native

Foto: deklarationshjalp_native

Tycker du att det här med bokföring och deklaration verkar lite svårt? Vi håller med – det kan verka krångligt (även om vi är övertygade om att du fixar det själv med ett superenkelt bokföringsprogram). Men det finns faktiskt ett gäng som vet precis hur det fungerar och som kan hjälpa dig – redovisningsbyråer! 

Så om du vill gå från “panik-jag-maste-fixa-foretagets-deklaration-men-vill/kan/orkar-inte” till “det där har min byrå fixat för länge sen” – då har du hamnat helt rätt.

I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Hitta en riktigt vass redovisningsbyrå som fixar företagets deklaration och bokföring i ett vips. Så nice! 
  2. Förstå vad redovisningsbyrån kan göra, och vad du (kanske) borde göra själv.
  3. Tänka rätt om du vill göra deklarationen själv 

Spoiler Alert! Kom ihåg, 2025 är det faktiskt rätt enkelt och smidigt att deklarera själv. Du skojar – när blev det så? Jo, när du kan deklarera direkt i ett superenkelt bokföringsprogram (som du dessutom kan prova gratis), som smidigt fixar deklarationen. Då finns alla siffror redan på plats och du kan i princip köra på enligt en checklista. Så enkelt kan det vara för dig som företagare att göra deklaration och årsredovisning (nu får du dessutom deklarationstillval för halva priset).

Men tillbaka till ämnet – du vill lägga ut dina problemas på en byrå. Bra tänkt – klart du ska slippa! Låt oss gå igenom hur det fungerar och vad du måste tänka på.

Psst! Innan vi kör igång, spana också in skatteexpertens bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här.

Lägga ut deklaration och bokföring på en redovisningsbyrå – hur gör jag?

Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. När företaget sedan blir lönsamt kan man ta hjälp av en redovisningsbyrå för de svårare sakerna. Företagsdeklarationen kan vara en sådan sak.

Eftersom du läser den här guiden är du pepp på alternativ två. Kul! Du kommer att få mer tid till dina drömmar och business. Bra så långt!

Tips! Vill du lära dig mer om deklarationen? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här. 

Vad kan en redovisningsbyrå hjälpa till med?

Du kan få hjälp med hur mycket eller lite du vill! När du samarbetar med en redovisningsbyrå kan du välja hur mycket av företagets ekonomi du vill sköta själv och hur mycket du tar hjälp med.

Till exempel kan du sköta större delen av löpande bokföring själv, men få hjälp med lön och redovisningstjänster som årsredovisning, bokslut och deklaration. Eller så fakturerar du själv och lämnar bort redovisningen till redovisningsbyrån. 

Du kan även lämna bort i princip allt arbete kring din ekonomi, redovisning och deklaration. Och få löpande information om hur ditt företag mår från din byrå. En redovisningsbyrå fungerar också som en typ av rådgivare, ett bollplank kan vi säga. Allt är möjligt och du kan välja!

Tips! Här berättar vi lite mer om vad du har att vinna på att ta hjälp med deklarationen.

 Kan en redovisningsbyrå fixa företagets deklaration?

You bet! Och kanske hittar de smarta avdrag och smart skatteplanering som du inte hade någon aning om. Win-win!

 Tips! Här är de viktigaste avdragen för aktiebolag och enskild firma. Har du missat något?

Hur hittar jag rätt redovisningsbyrå?

Du kan googla. Du kan leta med ficklampa. Du kan ringa en vän.

Eller så använder du dig av tjänsten Bokföringshjälp från Visma Spcs. Tjänsten är liksom som ett paket för dig som vill ha hjälp med löpande bokföring, moms, deklaration och bokslut. Det bästa av allt är att du och din nya redovisningsbyrå jobbar i smarta verktyg tillsammans. 

Exempelvis kan du shoppa, fota av kvittot och få in allt underlag (direkt) i Visma Spcs bokföringsprogram. Här sköter redovisningsbyrån resten och ser till att allt blir rätt, riktigt och inlämnat i tid. Till och med deklarationen. Så smidigt kan det funka att samarbeta med en byrå!

Tips! Här kan du matchas med en redovisningsbyrå och få prisförslag på vad det kostar när du behöver hjälp med din bokföring och deklaration.

Jag vill nog sköta deklarationen själv ändå – är det svårt?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Det du börjar med är att välja ett superenkelt bokföringsprogram där du även kan fixa deklarationen. Sen när det är tid för deklaration och årsredovisning är det bara att köra följande: 

När deklarationsdagen närmar sig har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror. Du kan dessutom prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram). 

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett superenkelt bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs har ett bokföringsprogram som redan från början innehåller bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs superenkla bokföringsprogram där du också kan deklarera här. Lycka till! Fokusera på drömmen, gör det som är roligt själv och lägg ut det krångliga/tråkiga/energislukande. 



Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.