Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

De gick från kaos till succé på tre år – "Det handlar om inställning"

16 oktober, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Leverantörsstrul och en oväntad sjukhusvistelse – det blev en tumultartad start när Marie-Therese och Christian sa upp sig från lyckade karriärer för att sälja fudge. Tre år senare har de över 400 återförsäljare och gör succé med sitt företag Mrs Curlie´s. Här berättar de hur de lyckats.Kanske har du stött på deras fudge i sommar Sverige, som säljs på allt från slott till gårdsbutiker, secondhand-affärer och fik. Men hur kommer det sig att en lärare och en civilingenjör vars karriär går spikrakt uppåt tar tjänstledigt för att starta ett företag som säljer fudge? Det korta svaret: ett bultande företagshjärta.

– Det var många som blev förvånade när vi sadlade om. De flesta tyckte dock att vi var modiga. Drivkraften att ha något eget ligger djupt i oss då vi båda kommer från företagarfamiljer. Vi har aldrig tvekat på att detta var en bra affärsidé. För att våga satsa krävs mycket mod och uthållighet samt att tro på sig själv och sin idé.

Tar fram smakerna själva

När Marie-Therese i sina tonår var på språkresa i England, tog hon med sig fudge hem till sin familj. Familjen sålde därefter fudge på Lisebergs julmarknad i nästan 15 år. Men 2013 tog Christian och Marie-Therese över fudgebodarna, byggde upp ett varumärke och ändrade receptet. Till slut hade de format sitt företag Mrs Curlie´s.

– Vi tar fram alla smaker själva och satsar på äkta engelsk fudge. Sedan har vi en tillverkare, en familj i England som kokar fudgen enligt traditionella recept och metoder, berättar Christian.

Samma år som de satsade på Mrs Curlie´s väntade de barn. Paret åkte runt och visade upp sin fudge och varumärket Mrs Curlie´s för över 30 butiker. I samma veva ringde deras dåvarande tillverkare och berättade att de inte längre kunde leverera någon mer fudge.

– Det kom som en överraskning och var självklart jobbigt. Vi fick flyga över till England och snabbt jaga efter en ny tillverkare och valde dem vi fortfarande samarbetar med.

Den nya familjemedlemmen var planerad att komma till världen i februari 2014. Men redan i oktober 2013 fick Marie-Therese åka in akut. Hon blev då ordinerad att ligga still.

Christian var tvungen att rädda starten av företaget, ta hand om julförsäljningen på Liseberg och ordna med leveranser till de nya återförsäljarna.

– Vi hade gjort en så stor satsning och köpt mycket fudge. Det var en väldigt tuff tid för oss båda. I två månader låg Therese stilla och först i december kom Agnes, två månader för tidigt.

"Det handlar om inställning"

Sedan 2013 har de gått från noll till 420 återförsäljare. De har jobbat hårt med att sälja in produkten. Att företaget går bra tror Christian beror på flera olika saker.

– Jag tror mycket handlar om vilken inställning man har till sitt arbete, vare sig det är en anställning eller ett företag. Men grunden är självklart att vi har en väl utarbetad affärsplan och att vår fudge är en bra produkt. Fudgen har dessutom en hållbarhet på 6 månader, vilket gör det ännu lättare för återförsäljare att sälja produkten. Vi satsar också på verklig kvalité, mycket grädde och endast naturliga färg- och smakämnen.

Förra våren ställde de för första gången ut på Formex och deras fudge gavs ett enormt intresse. När mässan var över hade de fått in 170 nya återförsäljare. Målet är att fudgen ska vara en del av svenska folkets fikastund. Lika självklar som en kaka eller en bulle.

– Jag har alltid tänkt stort även om vi varit ett litet företag. Det är viktigt att göra rätt från början och vårda sitt varumärke.

La ner mycket tid på presentationen

Redan från början har de haft ett lager och show-room i en ombyggd lada på gården där de bor. I november förra året öppnade de en outlet-butik i Kungsbacka.

Istället för traditionell marknadsföring arbetar de aktivt med att nätverka. De är aktiva på Facebook och Instagram där de satsar på kvalitet med bra texter och bilder som Christian lägger upp.

– Innan vi gick ut till kund första gången la vi mycket tid på design och presentation. Vi skapade bra broschyrer och säljmaterial. Lika viktigt var att vi skapade en bra hemsida där kunderna kan lägga sina ordrar. Den använder vi fortfarande och det fungerar mycket bra, trots att vi växer. Det tror jag har skapat gott rykte från start. Sedan har vi åkt runt mycket och visat upp oss och våra produkter.

Uppdaterad 2016-08-08


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.