Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

De gick från kaos till succé på tre år – "Det handlar om inställning"

16 oktober, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Leverantörsstrul och en oväntad sjukhusvistelse – det blev en tumultartad start när Marie-Therese och Christian sa upp sig från lyckade karriärer för att sälja fudge. Tre år senare har de över 400 återförsäljare och gör succé med sitt företag Mrs Curlie´s. Här berättar de hur de lyckats.Kanske har du stött på deras fudge i sommar Sverige, som säljs på allt från slott till gårdsbutiker, secondhand-affärer och fik. Men hur kommer det sig att en lärare och en civilingenjör vars karriär går spikrakt uppåt tar tjänstledigt för att starta ett företag som säljer fudge? Det korta svaret: ett bultande företagshjärta.

– Det var många som blev förvånade när vi sadlade om. De flesta tyckte dock att vi var modiga. Drivkraften att ha något eget ligger djupt i oss då vi båda kommer från företagarfamiljer. Vi har aldrig tvekat på att detta var en bra affärsidé. För att våga satsa krävs mycket mod och uthållighet samt att tro på sig själv och sin idé.

Tar fram smakerna själva

När Marie-Therese i sina tonår var på språkresa i England, tog hon med sig fudge hem till sin familj. Familjen sålde därefter fudge på Lisebergs julmarknad i nästan 15 år. Men 2013 tog Christian och Marie-Therese över fudgebodarna, byggde upp ett varumärke och ändrade receptet. Till slut hade de format sitt företag Mrs Curlie´s.

– Vi tar fram alla smaker själva och satsar på äkta engelsk fudge. Sedan har vi en tillverkare, en familj i England som kokar fudgen enligt traditionella recept och metoder, berättar Christian.

Samma år som de satsade på Mrs Curlie´s väntade de barn. Paret åkte runt och visade upp sin fudge och varumärket Mrs Curlie´s för över 30 butiker. I samma veva ringde deras dåvarande tillverkare och berättade att de inte längre kunde leverera någon mer fudge.

– Det kom som en överraskning och var självklart jobbigt. Vi fick flyga över till England och snabbt jaga efter en ny tillverkare och valde dem vi fortfarande samarbetar med.

Den nya familjemedlemmen var planerad att komma till världen i februari 2014. Men redan i oktober 2013 fick Marie-Therese åka in akut. Hon blev då ordinerad att ligga still.

Christian var tvungen att rädda starten av företaget, ta hand om julförsäljningen på Liseberg och ordna med leveranser till de nya återförsäljarna.

– Vi hade gjort en så stor satsning och köpt mycket fudge. Det var en väldigt tuff tid för oss båda. I två månader låg Therese stilla och först i december kom Agnes, två månader för tidigt.

"Det handlar om inställning"

Sedan 2013 har de gått från noll till 420 återförsäljare. De har jobbat hårt med att sälja in produkten. Att företaget går bra tror Christian beror på flera olika saker.

– Jag tror mycket handlar om vilken inställning man har till sitt arbete, vare sig det är en anställning eller ett företag. Men grunden är självklart att vi har en väl utarbetad affärsplan och att vår fudge är en bra produkt. Fudgen har dessutom en hållbarhet på 6 månader, vilket gör det ännu lättare för återförsäljare att sälja produkten. Vi satsar också på verklig kvalité, mycket grädde och endast naturliga färg- och smakämnen.

Förra våren ställde de för första gången ut på Formex och deras fudge gavs ett enormt intresse. När mässan var över hade de fått in 170 nya återförsäljare. Målet är att fudgen ska vara en del av svenska folkets fikastund. Lika självklar som en kaka eller en bulle.

– Jag har alltid tänkt stort även om vi varit ett litet företag. Det är viktigt att göra rätt från början och vårda sitt varumärke.

La ner mycket tid på presentationen

Redan från början har de haft ett lager och show-room i en ombyggd lada på gården där de bor. I november förra året öppnade de en outlet-butik i Kungsbacka.

Istället för traditionell marknadsföring arbetar de aktivt med att nätverka. De är aktiva på Facebook och Instagram där de satsar på kvalitet med bra texter och bilder som Christian lägger upp.

– Innan vi gick ut till kund första gången la vi mycket tid på design och presentation. Vi skapade bra broschyrer och säljmaterial. Lika viktigt var att vi skapade en bra hemsida där kunderna kan lägga sina ordrar. Den använder vi fortfarande och det fungerar mycket bra, trots att vi växer. Det tror jag har skapat gott rykte från start. Sedan har vi åkt runt mycket och visat upp oss och våra produkter.

Uppdaterad 2016-08-08


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 15 december, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.