Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Att vara anställd och driva eget

Det finns fördelar med att både vara anställd och driva eget, så kallad kombinatör. Men vad händer med a-kassa, pension och sjukersättning? Och hur undviker man att brinna upp? Vi guidar.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 5 oktober, 2018 Uppdaterades 21 mars, 2025 4 minuters läsning
Kombinatör

Foto: Bli en kombinatör och starta ett extra jobb. Foto: Getty Images

Att ta deltidsjobb för att kunna satsa på ditt företagande, eller starta eget vid sidan av ett jobb du redan har kan vara en bra strategi. Men det finns några saker att tänka på.

Får du driva eget vid sidan av jobbet?

Så länge verksamheten i ditt eget företag inte inkräktar på den i företaget där du är anställd (eller skadar dess anseende) får du generellt sätt driva eget vid sidan av din anställning.

Det är viktigt att du pratar med din arbetsgivare innan du startar upp, så att de är informerade. Se även för säkerhetsskull över vilka villkor du har i ditt kontrakt och kollektivavtal. Ditt företagande får heller inte inverka på din anställning eller jobbet du utför där.

Ifall du och din arbetsgivare kommer överens om det kan du gå ner i arbetstid i för att driva eget. Tänk på att din sjukpenninggrundande inkomst i så fall kan påverkas, vilket kan leda till sämre ersättning om du är sjuk, måste vabba eller ska vara föräldraledig.

Anställd och driver eget – Så här beräknas din SGI

När Försäkringskassan utreder din SGI-nivå lägger de samman inkomsten från din egen verksamhet med inkomsten från din anställning.

För att inkomst från anställning ska räknas med måste anställningen ha pågått minst sex månader i följd eller vara årligt återkommande.

Driver du enskild firma tittar Försäkringskassan på hur inkomsterna har utvecklats de senaste åren för att sedan basera din SGI på en uppskattning av din framtida inkomst. Undantaget är de två första åren, då baseras din SGI på vad en anställd med liknande arbetsuppgifter, utbildning och yrke tjänar.

Startar du aktiebolag gäller inte tvåårsregeln – då baseras alltid din SGI på den lön du tar ut i bolaget.

Läs mer om SGI-reglerna här.

Tänk på att din rätt till a-kassa kan påverkas

Blir du arbetslös kan du förlora rätten till a-kasseersättning, om du inte låter företaget vila eller lägger ner det. Det gäller inte om arbetet i ditt eget företag godkänns som bisyssla av din a-kassa. För att det ska gälla måste ditt företagande ha skett vid sidan av en heltidsanställning och inte generera några stora inkomster. Läs mer om de exakta reglerna hos din a-kassa.

Tänk på att din pension kan minska

Går du ner i tid för att driva eget vid sidan av blir pensionspengarna från din anställning mindre, överväg att spara privat eller via din näringsverksamhet.

Brinn inte upp!

Med två jobb kommer du att få ett splittrat fokus och eftersom du troligtvis brinner för det du startat eget inom är det lätt hänt att jobba jämt. Sätt rutiner och försök hitta sätt att arbeta smartare och mer effektivt. Planera in återhämtning och vila, träning och bra mat. Våga tacka nej till uppdrag om du inte hinner med.

Läs fler goda råd för att inte gå in i väggen här

Av: Ebba Arnborg

Vanliga frågor om att kombinera anställning med eget företag

(FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad är en kombinatör?

En kombinatör är en person som både har en anställning och driver eget företag. Det kan vara ett smart sätt att starta upp sin verksamhet medan man behåller tryggheten från en fast inkomst. Som kombinatör kan du testa din affärsidé utan att ta lika stora ekonomiska risker.

Får jag driva eget företag vid sidan av min anställning?

Ja, generellt får du driva eget företag vid sidan av din anställning, så länge verksamheten inte konkurrerar med eller skadar din arbetsgivares intressen. Det är dock viktigt att du alltid informerar din arbetsgivare och kontrollerar ditt anställningsavtal och kollektivavtal först. Du kan även diskutera möjligheten att gå ner i arbetstid om du behöver mer tid för ditt företag.

Hur påverkas min SGI när jag kombinerar anställning med eget företag?

Din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) beräknas genom att Försäkringskassan lägger ihop inkomsten från din anställning med inkomsten från ditt företag. För anställningsinkomst krävs minst sex månaders sammanhängande anställning. För enskild firma gäller särskilda regler de första två åren, medan det för aktiebolag alltid baseras på din uttagna lön.

Kan jag få a-kassa som kombinatör?

Du kan få a-kassa om du blir arbetslös från din anställning, men då måste du antingen lägga företaget vilande eller avveckla det. Ett undantag är om ditt företagande godkänns som bisyssla av a-kassan, vilket kräver att du drivit företaget vid sidan av en heltidsanställning och att inkomsterna från företaget är begränsade.

Hur undviker jag att bli utbränd som kombinatör?

Det är viktigt att sätta tydliga gränser och rutiner när du driver företag vid sidan av din anställning. Planera in återhämtning, prioritera sömn och träning, och var realistisk med vad du hinner med. Våga tacka nej till uppdrag som skulle överbelasta dig och fokusera på att arbeta smartare snarare än mer. Kom ihåg att det är bättre att växa långsamt än att riskera din hälsa.

Vad behöver jag tänka på gällande pensionen som kombinatör?

Om du går ner i arbetstid i din anställning för att driva eget företag kommer dina pensionsinsättningar från anställningen att minska. Det är därför viktigt att du planerar för din pension genom att antingen spara privat eller via din näringsverksamhet. Prata gärna med en rådgivare för att hitta den bästa lösningen för din situation.



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.