Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

Få koll på jobbsökande med analytiker från försvarsmakten

20 mars, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Kolla kandidaterna med ny metod. Foto: Getty Images

Ska du rekrytera nyckelpersoner till ditt företag? Då kan det vara värt att lägga ner lite extra krut på att hitta den bästa kandidaten till jobbet. Nu kan du utföra bakgrundskontroller utvecklade av säkerhetsexperter från försvarsmakten.

Vill du veta om den du ska anställa är nyskild, ligger i vårdnadstvist, har betalningsanmärkningar eller gillar att skriva etiskt tveksamma kommentarer på Facebooksidor? Då räcker det ofta med en traditionell bakgrundskontroll.

Vill du dessutom få en djupare analys och riskbedömning av den sökandes beteende kan det vara värt att anlita säkerhetsexperter med förflutet i försvarsmakten.

I dagarna lanserar Scandinavian Recruitment Intelligence en helt ny typ av avancerad bakgrundskontroll, baserad på en underrättelsemetod som utvecklats av säkerhetsexperter från Försvarsmakten.

– Vår bakgrundskontroll är inte framtagen för att anklaga eller sätta dit någon. Syftet med en djupare analys av den sökande är att få fram ett bra beslutsunderlag inför en rekrytering, säger VD och grundare Pierre Gudmundson.

I en traditionell bakgrundskontrollen ingår utdrag från offentliga databaser som exempelvis betalningsanmärkningar eller registerutdrag ur belastningsregister.

Scandinavian Recruitment Intelligence går ett steg längre och analyserar även de sökandes digitala beteende. De granskar information som kanske var tänkt att vara dold eller privat. Det kan exempelvis handla om avvikande beteenden på Facebook.

Som arbetssökande kan det vara bra att tänka på att det som kan kännas privat idag kan uppdagas i framtiden vid en bakgrundskontroll. Det hjälper inte att försöka städa upp efter sig. Raderade inlägg kan oftast läsas ändå.

Det är mer fördelaktigt att inte "panikstäda" inför en kontroll utan vara sanningsenlig och bemöta frågorna som eventuellt dyker upp.

– Att vara raljant eller skämtsam på sociala medier är inte tillräckligt för att det ska orsaka en notering i resultatet. Vi undersöker fler parametrar som frekvens och grovhet i kommentarerna innan vi drar några slutsatsen om det innebär en risk vid anställning, fortsätter Pierre.

Bakgrundskontrollen görs med samtycke från den sökande och han eller hon får alltid ta del av resultatet. Om det som framkommit känns ofördelaktigt kan man välja att stoppa informationen från att skickas vidare till arbetsgivaren.

När alla uppgifter är framtagna genomför Scandinavian Recruitment en analys och riskbedömning av personens beteende. Resultatet används också som underlag för att ta fram frågor som arbetsgivaren kan använda vid en eventuell slutintervju.

– Om vi upptäcker något avvikande beteende kan vi lyfta det till en fråga och samtidigt ge den sökande en chans att förklara sig. Då är det ofta något som sticker ut ganska mycket från det som kan kallad för normalt. Det räcker inte med att man gillat ett dåligt skämt på Facebook.

Medarbetarna som utför analyserna av bakgrundskontrollerna på Scandinavian Recruitment Intelligence är samtliga är analytiker som hämtats från försvarshögskolan.

– Vi är duktiga på att sy ihop olika källor och sammanställa olika data till relevant information. Vi tar fram en analys och riskbedömning som skapar större trygghet vid rekryteringen både för den sökande och företaget som står i begrepp att rekrytera, säger Pierre Gudmundson.

Fördelar för arbetsgivaren:


1. Du får en kvalitativ bild av kandidatens bakgrund och en uppskattning av möjliga risker vid rekryteringen.

2. Underlaget till slutintervjun blir bättre och kompletteras med frågor som är speciellt anpassade till den sökande.

3. Du får veta vilka frågeställningar som kan vara kritiska och den sökande får en chans att nyansera bilden.

4. En seriös bakgrundskontroll skapar ett signalvärde mot övriga anställda och ökar trygghet i organisationen. Det visar att du som arbetsgivare är mån om att anställa personer som det går att lita på.

Fördelar för den sökande:


1. Du kan vara trygg med att rekryteringen sker på ett sätt som ger dig en rättvis chans mot övriga sökande.

2. Du får en kvalitetsstämpel på din bakgrund och ditt beteende som du kan använda även när du söker andra jobb.

3. Du får ett kvitto på att arbetsgivaren är mån om att rekrytera rätt personal.

 

 

 

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.