Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Välj rätt färg och signalera vem du vill vara

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 14 februari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Fiskarna kan inte välja sina färger men det kan du. Foto. Getty Images

Vilka färger man omger sig med på jobbet skickar signaler till både till de som jobbar där och besökande gäster. Så hur vill du att dina kunder ska uppfatta ditt företag? Lär dig lite mer om färgernas psykologi.

Hur du väljer att inreda din butik, ditt kontor eller din mottagning kan påverka hur du själv – och dina kunder – mår och hur ditt företag uppfattas.

Att färger påverkar oss vet vi sedan gammalt. Men för att verkligen testa hur det funkar lät företaget Tork göra ett experiment. En testpatrull med personer mellan 18 och 70 år, utrustade med headset som mäter hjärnvågor, fick testa åtta olika miljöer i åtta olika färger. Varje miljö var inredd som en restaurang, och helt täckt i en monokrom färg på både väggarna, golv, möbler och porslin.

För varje färgexperiment blev gästen ombedd att dricka en dryck och äta en mini-macaron – identiska i alla avseenden med undantag för färgen, som matchade den omgivande miljön. Deltagarnas hjärnaktivitet och hjärtfrekvens mättes i alla olika färgmiljöer och för att kartlägga deras reaktioner fick de också fylla i en enkät.

– Goethe skapade den första färgteorin år 1810. Ambitionen med vårt experiment är inte att ifrågasätta befintlig teori, utan snarare att bidra med mer färgkunskap, specifikt avsedd för restaurangmiljöer, säger Catherine d’Hubert, på Tork i Europa.

Men svaren kan användas mer än bara när man inreder en restaurang. Analysen visade tydliga och återkommande mönster i hur humör och känslor påverkas av de olika färgerna. Till exempel stimulerar rött starka känslor och kreativitet, medan blått har en lugnande effekt.

– I det vita rummet var hjärnvågorna låga, en neutral färg som är som en tom duk för besökaren. Kanske passar det bra vid affärssamtal och möten där samtalet ska vara i fokus.

Har man möjlighet att variera i miljön vid olika tillfällen så är det bara en bonus.

– Gult gör att hjärnan går mot beta-området där fokus och problemlösning finns. Man får energi, säger Catherine. Hennes tips är att duka med gula detaljer eller blommor för att förstärka.

– Grön är däremot en meditativ färg, som är avslappnande och ger lägre puls. Kunderna varvar ner och hämtar ny energi.

Svart är däremot en komplex färg förklarar hon.

– Den ger utslag på allt utom beta. Det passar på det sofistikerade sammanhanget, men mindre bra vid affärssamtal där fokus och problemlösning behövs.

Text: Annika Rådlund

Det signalerar olika färger

Glädjande Orange 

Generellt ansågs orange modernt, roligt, och förknippat med glada upplevelser tillsammans med vänner och barn. Kan uppfattas som lite stressande och inte så lyxigt. Resultaten från hjärnvågorna och hjärtfrekvensen visade att orange kan vara ett mer neutralt val i stället för andra färger som upplevdes som ännu starkare, så som gult. Hjärnvågs-analysen indikerade också gamma-aktivitet, vilket är associerat med lärande och informationsbearbetning.

Uppiggande Gul

Gult är en spännande och rolig färg som skapar en uppfriskande miljö. Resultaten från hjärnvågsanalysen indikerade högre grad av upphetsning och medvetet fokus, men i extrema fall även högre nivåer av stress. Gällande hjärtfrekvens var både den genomsnittliga och maxnivån hög i den gula miljön. Färgen ansågs passande för frukostar, kanske för att höja stämningen och ge en energi-kick på morgonen.

Sofistikerat Svart

Svart uppfattades som lyxigt, modernt och sofistikerat, men samtidigt lite ogästvänligt och tråkigt. Resultaten från hjärnvågsanalysen indikerade högre nivåer av kreativitet och upphetsning, men också en lägre nivå av fokus – vilket gör det mindre passande för affärssammanhang.

Traditionellt brun

Brunt gav låga resultat på majoriteten av hjärnans våglängder, vilket indikerar att det är en neutral färg. Delta-våglängder och resultatet på hjärtfrekvensen visade att brunt också kan uppmuntra avslappning och den uppfattas som traditionell och neutral.

Meditativt grön

Hjärtfrekvensen var under genomsnittet i den gröna miljön. Färgen beskrivs som avslappnande, lugn och välkomnande. Det ansågs passande för lunch eller fika med människor man känner väl. En miljö för återhämtning och vila – snarare än en miljö för spänning.

Exklusivt Vit

Vitt stack ut och gav låga indikationer på hjärnaktivitet. Vitt upplevdes också som den bästa färgen för affärssammanhang. Färgen ses som lyxig och modern, men gav låga resultat på lustfyllda känslor såsom rolig och spännande. En färg lämplig för att skapa neutrala miljöer som inte distraherar från den aktuella uppgiften.

Lugnande Blå

Blått gav höga indikationer på delta-våglängder, vilket tyder på djupt avslappnade tillstånd. Theta-våglängder indikerar också kreativitet och emotionell kontakt. Blått beskrevs som välkomnande, lugnt och avslappnande. Blått ansågs passande för familjevänliga anläggningar, men inte lika lämpligt i affärssammanhang.

Romantiskt Röd

Rött framkallar starka känslor. Hjärnvågsanalysen visade att rött gav höga indikationer på delta- och theta-våglängder – vilket betyder stark emotionell kontakt och höga nivåer av kreativitet. Hjärtfrekvensen var också hög, vilket indikerar en stimulerande miljö. Kanske inte så förvånande var rött starkt förknippat med romantik och en kväll med drinkar. Men det finns även en spännande och rolig sida av rött.

Text: Annika Rådlund


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.