Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Så tar du fysiska butiken till webben

5 mars, 2013 4 minuters läsning
Har du en fysisk butik och vill starta en webbshop som säljer dina varor? Läs vår stora guide till vad du ska tänka på här.

Näthandeln omsätter miljarder och allt fler butiker inser fördelen med att också ha en webbshop. Men vad ska man tänka på när man startar upp en webbfilial?

Först och främst: att se den som en riktig verksamhet – inte ett litet sidoprojekt. Det menar Tim Svensson, vd på E-butik.se.

– En vanlig fallgrop är att man tror att webbutiken i stort sett ska sköta sig själv. Men det är stor skillnad på att driva en fysisk butik och en webbshop. Därför måste man ta e-butiken på lika stort allvar, både vad gäller tid och till viss del resurser, säger han.

Däremot menar han att man har många fördelar som etablerad butik, när man vill starta upp på nätet. Förtroende hos kunder och leverantörer är en – och möjlighet till extra kundservice en annan. Du kan till exempel låta kunderna beställa varan på nätet men hämta upp den i din butik – en trend som växer snabbt i USA.

Sortimentet är en annan viktig framgångsfaktor. Tim Svensson rekommenderar ett brett sortiment där man tydligt exponerar toppsäljare och populära produkter. Viktigt här är att fylla på med produkter (behöver inte alltid vara nyheter), så att återkommande besökare i nätbutiken ser att det händer saker hela tiden.

– Men projektet får samtidigt inte bli för stort så att lanseringen skjuts upp. Börja med dina topp 100 produkter så kommer du igång med försäljningen, säger Tim Svensson.

Här har nätbutiken en fördel gentemot den fysiska butiken: du kan ha fler produkter i sortimentet eftersom du inte behöver ha ett eget lager. Bara du är tydlig med att leveranstiden kan vara något längre på dessa produkter, och att du är tydlig överlag med leveranstiden på alla produkterna.

En viktig skillnad mellan fysisk butik och nätbutik är hur man marknadsför butiken. Medan en fysisk butik får marknadsföring av sitt geografiska läge och/eller traditionell reklam, hittar de flesta nätköpare till en webbutik via sökmotorerna. Tim Svenssons viktigaste råd är att se till så att man hamnar högt i till exempel Google. Gör det innan du börjar titta på att köpa någon annan typ av annonsering.

– Det här kan vara en djungel. Som e-handlare är du ofta uppvaktad av många bolag som vill sälja sina tjänster inom sökmotoroptimering. Är du osäker, fråga dina leverantörer av till exempel e-handelsplattformen och betalningsalternativen om tips och råd.

Ett gerillatips från Tim Svensson är att bjuda på så mycket kunskap som möjlig i nätbutiken. Det kan till exempel vara en blogg där du bjuder på information om hur man använder dina produkter, tips eller historier från dina kunder.

– Det uppskattas ofta av båda dina kunder och av sökmotorerna, som får mer innehåll att indexera och som gör att du har chans att komma högre upp i träfflistan. Dessutom har du större chans att få spridning i sociala medier, säger Tim Svensson.

Det kan du komplettera med ett e-nyhetsbrev som du skickar till dina kunder, där du även länkar till dina blogginlägg.

På Johnells.se har man jobbat med sökmotoroptimering redan från start. Söker någon på till exempel ”Ralph Lauren jacka” på Google kommer webbshoppen upp – både i träfflistan och i reklamfältet längst upp. Dessutom är butiken ansluten till affiliatenätverk som länkar till e-butiken, mot att Johnells betalar en procentandel på varje vara de säljer via nätverket.

Designen då? Ett ord: enkelhet. Bra navigering och sökfunktion hjälper dina besökare att snabbt hitta det de söker. Tim Svensson rekommenderar att ta emot tips från e-handlare som har designat e-butiker tidigare – här finns mycket kunskap.

– De ska tydligt förstå vad de ska göra för att handla, så kallad call-to-action. Och när de står i kassan ska det vara så enkelt som möjligt för dem att avsluta köpet.

Från butik till e-butik – Tim Svenssons råd:
  • Förstå skillnaden. Att driva e-handel är helt annorlunda från att driva en fysik butik. Med den vetskapen blir du bättre förberedd och kan acceptera förändringar snabbare.
  • Tillsätt resurser. Det behövs dels någon som ansvarar för webbshoppen och får tid till det – och dels pengar.
  • Välj en bra leverantör. Det ska vara någon som du får förtroende för och som kan ge dig kunskap om e-handel.
  • Koppla samman. Koppla ihop din butikskassa och lagret med nätbutiken. Gör att du alltid kan visa aktuella lagersaldon mm.
  • Pusha för nätbutiken – i all marknadsföring och även i den fysiska butiken.

Läs också hur Fredrik Thorstensson på klädkedjan Johnells gjorde här.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.