Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Sätt en bra rubrik – så får du fler besökare och säljer mer

11 mars, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Det gäller att sticka ut på nätet idag för att lyckas få läsare. Att ha bra innehåll är en självklar start, men det räcker inte.

För att nå ut genom det enorma brus som möter oss så fort vi tittar på mobilen eller klickar upp webbläsaren idag är rubriken till din text en viktig faktor.

Det viktigaste med en rubrik på webben är att den
  • berättar för läsaren varför den absolut måste läsa just den här texten – av alla triljarder på nätet.
  • förmedlar den knivskarpa och lockande vinkeln i texten. Läs mer om att sätta en vinkel här.
  • Besvarar läsarens fråga ”Vad ger det mig – att läsa det här?”.
  • väcker en frågeställning hos läsaren som den måste få besvarad.
  • ser till att din text hamnar högt i sökmotorerna. Det vill säga de ord du tror att många googlar på ska helst ingå i rubriken.
  • fungerar helt på egen hand utan ingress och sammanhang. På exempelvis Twitter, i länklistor och så vidare.

Lätt som en plätt, eller hur?

För att se vilka texter som lyckas idag är det bara att studera löpsedlar på Expressen och Aftonbladet eller sajter som Newsner och Lajkat.

Nu menar inte jag att du ska börja beskriva ditt företag eller nå ut med din expertis som konsult genom filmer på söta kattungar. Ditt innehåll ska som sagt vara kvalitativt. Men kanske – jag skriver kanske – kan du våga testa att locka kunder genom rubriken ”Kund anlitade Lisa Svensson – du kan aldrig ana vad som hände sen”.

Här kommer några grundläggande tips för din rubriksättning:

Skriv en rubrik – inte en överskrift
Du ska inte skriva en sammanfattande överskrift som man gjorde på uppsatserna i skolan. Du ska skriva en intresseväckande och konkret rubrik. Glöm alltså ”En jämförande studie mellan Shakespeare och Dostojevskij” i webbformat skulle den kunna se ut så här: ” Ny oväntad upptäckt: 7 galna likheter mellan Shakespeare och Dostojevskij”

Sätt rubriken innan du skriver
Det går att sätta en riktigt bra rubrik på en lång ogenomtänkt text som inte är skriven för webben, men det är otroligt mycket svårare. Det lättaste är att börja med rubriken. När jag ser något spännande att skriva om tänker jag alltid: ”Ok, men vad är rubriken?”.

Ge inte svaret!
En lockande rubrik är ofta överraskande och väcker nyfikenhet. Känslan du vill väcka hos mottagaren är ju att den bara måste klicka. Alltså är ”Nya bilar ger dyrare service” inte så bra eftersom den sammanfattar hela kontentan,  en bättre är ”Här är oväntade kostnaden med nya bilen”.

Använd ord som lockar
Bra ord att använda i en rubrik är de klassiska ”Så (lätt)” ”Här är” och ”Därför”. Även siffror är ett bra sätt att nå ut. Exempelvis ”6 tips”. Egentligen ska ju siffror upp till 12 skrivas med bokstäver, men det brukar man frångå i rubriker på webben eftersom siffror fångar ögat så bra.

För en småföretagare, säg en karriärcoach, skulle det här kanske kunna översättas till:
  • Så lätt når du drömjobbet – jag hjälper dig
  • Här är 6 verktyg för att nå drömjobbet
  • Därför tycker jag att du ska säga upp dig
Skriv kort – eller använd bindestreck och kolon
Det finns forskning som visar att vi bara läser de tre första orden i en rubrik. I takt med att vi vänjer oss vid längre rubriker skulle jag tro att det ändras. Men för att vara på den säkra sidan finns ett knep som ofta används på webben: tankstreck och kolon. Med hjälp av dem i mitten av en rubrik delar du upp den i två ”öar” som ögat kan fastna på var för sig.

För en småföretagare som säljer duschkabiner kanske det kan översättas till:
  • 6 snygga duschkabiner – som motverkar mögel
  • Slipp blöta fötter: Här är bästa duschkabinerna 2015
Utgå från en fråga
För att hitta vinkeln i din text kan du utgå en fråga när du sätter rubriken. Men kom ihåg: besvara inte frågan. Ställ dig själv frågan som din läsare kan få svar på i din text – och skriv rubriken utifrån den. Till exempel kanske du driver städfirma och ska blogga om husmorsknep för att marknadsföra dig.

Din text besvarar frågan: Vilka är de sju bästa husmorsknepen?

Din rubrik: Här är 7 husmorsknep du inte klarar dig utan

Eller bara: Här är de 7 bästa husmorsknepen

Sist men inte minst: Att marknadsföra sig med text på webben till exempel experttips inom ditt område på en blogg) är ett sätt att locka kunder till din hemsida,. Väl där måste du jobba för att omvandla dem till kunder. Du kan till exempel infoga hur du kan hjälpa dem och länka vidare till dina produkter och tjänster.

Lycka till!

 


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.