Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Shadowbanned – Är det här slutet på Instagram?

22 november, 2017 3 minuters läsning

Foto: Cecilia Lyche, sociala medier-expert på onlinemarknadsföringsbyrån Be better online.

Når du färre på instagram? Du kan ha blivit osynlig eller "shadowbanned". Som tur är går det både att undvika och att rädda situationen. Detta ska du undvika – och göra.

Instagram har över 700 miljoner användare och har länge varit ett viktigt sätt för både små och stora företag att nå ut. Men allt fler företag och influencers upplever nu att de får sämre räckvidd och engagemang för sina inlägg än tidigare. Fenomenet kallas ”Instageddon”, eller ”shadowban”.

LÄS OCKSÅ: Då är det bäst att posta på Instagram

– Det är tydligt att Instagram har gjort en aktion mot automatisering, berättar Cecilia Lyche, sociala medier-expert på onlinemarknadsföringsbyrån Be better online.

För att få fler följare kan man nämligen använda olika botar och automatiska program som till exempel går in och gillar en mängd inlägg per dag som använder en viss hashtag eller checkar in på en viss plats.

LÄS OCKSÅ: 10 steg för att göra affärer på Instagram

– Det gillar inte Instagram så de har gjort någon form av förändring i sin teknik för att få stopp på det. Dessa förändringar tror man har straffat konton som inte borde ha blivit straffade. Som kanske bara själva haft ett beteende som liknar det automatiserade.

Har du blivit shadowbanned kan bara de som redan följer dig se inlägg från dig om de söker på en viss hashtag – inte potentiella nya följare. Alltså: om någon som inte följer dig söker på en hashtag som du använt kommer du inte dyka upp i sökresultatet. Du blir osynlig.

Så, behöver man vara orolig?

– Om man använder sig av botar så ja, då är man tydligt utsatt. Har man ett organiskt flöde i liten skala behöver man inte vara rädd. Däremot ska man tänka på att man varierar sitt beteende så att man inte ramlar under radarn.

LÄS OCKSÅ: Så säljer du mer med InstagramÄr det här är slutet på Instagram?

– Snarare tvärtom. I och med att de gör den här upprensningen blir det ett cleanare flöde med mer äkta känsla.

Vad ska man göra för att inte drabbas?

– Bete dig inte som en robot. Lajka, följ och kommentera inte mer än vad som känns naturligt. Posta vid olika tidpunkter och gilla inte hundra nya personer i följd regelbundet. Variera vilka hashtags du använder och undvik att bara använda populära. Använd inte botar. Du kan använda verktyg som påminner när det är dags att posta, så länge de inte postar åt dig.

Hur kan jag se om jag är drabbad?

– Ha en öppen profil och posta ett eget inlägg där du använder en hashtag som inte är jättevanlig men ändå används. Be någon som inte följer dig att söka på den hashtaggen. Ser den dig är du inte dold men syns du inte har du råkat ut för Shadowban.

Vad gör man om man blivit drabbad?

– Folk har försökt kontakta Instagram, men det hjälper inte. Däremot försöker Instagram finjustera eftersom de är medvetna om att folk har kommit i kläm. Det finns ingen magisk knapp att trycka på så löser sig allt. Det man bör göra är att visa mänskligt beteende och ha is i magen och tålamod.


ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Visma Spcs fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

Visma Spcs 11 februari, 2025 1 minuts läsning

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Visma Spcs fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Visma Spcs)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här! 

Lycka till!



Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.