Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från VISMA

Ekonomi & Skatt

De viktigaste skattenyheterna i deklarationen 2021 – här är hela listan

Sponsrad artikel 13 april, 2021 7 minuters läsning
Deklarationen 2021

Vilka nyheter måste jag ha koll på i deklarationen 2021? Och vilka smarta tips finns för att minska skatten och få allting rätt? Här får du svaren.

Varje år presenteras en rad nyheter i deklarationen som du behöver ha koll på för att betala rätt skatt. Tillsammans med Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem går vi i denna guide igenom:

  • De fyra viktigaste skattenyheterna i årets deklaration
  • Åtta smarta saker att ha koll på i deklarationen

Innan vi kör igång, vill vi också rekommendera dig att läsa Deklarationssguiden på Vismaspcs.se, som lotsar dig rätt med goda råd och ovärderliga tips. Allt för att du ska lyckas med deklarationen.

Tips! Här finns en fördjupad samlingssida för hur du deklarerar ditt företag.

Jan-Åke Jernhem, skatteexpert på Visma Spcs

Viktigaste nyheterna i deklarationen 2021

I deklarationen 2021 finns en rad nyheter som det är viktigt att ha koll på. Här är de viktigaste.

Slopad uppskovsränta vid byte av bostad

Slopad uppskovsränta vid byte av bostad tillhör en av de största nyheterna i deklarationen 2021, även om själva nyheten inte trädde i kraft förrän 1 januari 2021. Och det beror på att den som hade ett uppskovsbelopp vid ingången av beskattningsåret 2020, blir beskattad med uppskovsräntan.

Har du då sålt en fastighet med vinst under 2020, skall denna beskattas i årets deklaration. Men väljer du att istället söka uppskov med den reavinsten, kommer du inte att bli beskattad med någon uppskovsränta, eftersom du inte hade något uppskov vid ingången av 2020.

Skattereduktion för fackföreningsavgift har avskaffats

Under perioden 1 juli 2018 – 1 april 2019 fanns möjlighet att få en skattereduktion med 25 procent av den sammanlagda fackföreningsavgift som du betalade under ett inkomstår. Skattereduktionen fick du automatiskt om fackföreningen hade skickat in en kontrolluppgift till Skatteverket.

Skattereduktionen avskaffades den 1 april 2019, så på inkomstdeklarationen för inkomstår 2020 finns inte skattereduktionen kvar. Du kan inte heller få avdrag för avgiften som du betalar till ditt fackförbund, eller avgift till arbetslöshetskassan.

Ingen förmånsbeskattning på arbetsgivarens egendom under corona

Du kan som regel inte få avdrag för arbetsrum, möbler, bredband, kaffe eller frukt etc. i samband med att du jobbar hemma under coronapandemin 2020. Däremot om arbetsgivaren låter dig använda av arbetsgivaren ägd egendom under arbetstiden hemma, blir det ingen förmånsbeskattning. Observera att äganderätten inte får övergå på dig, arbetsgivaren måste äga egendomen. I annat fall blir du beskattad.

Ingen förmånsskatt vid gratis parkering

Mellan den 1 april 2020 och 31 december 2020 tas ingen förmånsskatt ut om en anställd får parkera gratis eller till subventionerat pris vid sin arbetsplats. Det gäller alla yrkesgrupper och i hela landet. Detta är en tillfällig regel med anledning av coronaviruset. Du behöver alltså inte redovisa någon förmån i inkomstdeklarationen, om så har varit fallet.

Anställda som har en garanterad parkeringsplats med privat bil ska beskattas för alla dagar, oavsett om bilen står där alla dagar eller inte.

Tips! Skatteexpertens bästa tips på avdrag i deklarationen 2021.

Håll koll på detta i deklarationen 2021

Förutom nyheterna i deklarationen 2021 finns även andra delar som är extra viktigt att ha koll på.

Tips! Fixa företagets deklarationen själv – direkt från bokföringsprogrammet
I ett smart bokföringsprogram med deklarationstillval sköter du enkelt, snabbt och säkert företagets deklaration själv – online. Det behöver inte vara svårt. Med rätt förutsättningar kan det till och med gå under timmen – till exempel med deklarationsprogrammet Visma eEkonomi som just nu finns till ett extra bra erbjudande.

1. Glöm inte bort att lämna tillbaka möblerna från “hemmakontoret”

Betalar arbetsgivaren för olika inventarier som du använder i ditt hemmakontor i pandemitider? Glöm då inte bort att om du inte lämnar tillbaka möblerna efter användningen, så måste du skatta för förmånen att använda dem.

2. Skattefria personalförmåner

Glöm inte bort de skattefria personalförmånerna i deklarationen 2021. De här förmånerna är till för personalen men driver du aktiebolag har även du som företagare rätt till förmånerna. Det gäller inte om du driver enskild firma.

Naturaförmån

Den här förmånen är det arbetsgivaren som väljer. Med naturaförmån menas förmåner av enklare slag av motion eller friskvård, som är tillgänglig för alla företagets anställda och som tillhandahålls på arbetsplatsen, i annan lokal som arbetsgivaren helt eller delvis disponerar eller i lokal enligt abonnemang. Förmånen är skattefri.

Exempel på sådan förmån kan vara om personalen kan få tillgång till massage på arbetsplatsen. Om företaget väljer att erbjuda samtliga anställda exempelvis ett gymkort på ett speciellt angivet gym, avseende enklare motion, är det också att jämställa med en skattefri naturaförmån.

Friskvårdsbidrag

Här är det den anställde som väljer men arbetsgivaren bestämmer. Företaget kan erbjuda anställd personal ett friskvårdsbidrag att använda för motion eller annan friskvård, och den anställde väljer själv aktivitet inom ramarna för arbetsgivarens regler. Hela personalen måste erbjudas friskvårdsbidraget, med lika stort belopp och på samma villkor, för att det ska vara skattefritt. Förmånen måste dessutom vara av mindre värde.

Skatteverket anser att 5 000 kronor inklusive moms per anställd och år utgör ett mindre värde. Om arbetsgivaren erbjuder ett friskvårdsbidrag som överstiger 5 000 kronor, ska de anställda beskattas på hela beloppet. HFD har i dom, 2019 ref. 33, ansett att friskvårdsbidrag från en arbetsgivare om 6 500 kronor till friskvårdsaktiviteter inte utgör en personalvårdsförmån av mindre värde.

En enstaka aktivitet ska däremot beskattas. Då måste den kosta mindre än 1 000 kronor inklusive moms för att uppfylla kraven för enklare slag och mindre värde, enligt Skatteverket.

Nyheter om friskvårdsförmåner 2020

Motions- och friskvårdsförmåner som tillhandahålls via mobilappar eller webbtjänster (internettjänster) är skattefria. Det är dessutom tillåtet med fortsättningskurs i hästkörning, westernskytte samt fältskytte.

Som arbetsgivare kan du kombinera naturaförmån och friskvårdsbidrag.

3. Gör rätt när du erbjuder personalvårdsförmåner

När det gäller skattefria personalvårdsförmåner så får de inte finansieras av arbetsgivaren med hjälp av bruttolöneavdrag/löneväxling. Om detta sker så blir förmånerna skattepliktiga. Tänk på det.

4. Detta gäller för reseavdrag

Reseavdrag är det många som använder sig av. Förutsättningar för att den anställde ska få reseavdrag med bil är att:

  • Avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Den anställde kan bara få avdrag för den del av sina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

5. Detta gäller för representation

Avdragsrätt för måltidsrepresentation är borttagen, men du kan lyfta moms på ett underlag på max 300 kronor. Det gäller även moms på alkohol. Regeln gäller alla bolagsformer.

Tips! Läs mer om reglerna för representation här.

6. Hyra ut lokal till företaget – vad gäller?

Hyr du ut en lokal i en villa eller bostadsrätt till eget aktiebolag eller egen arbetsgivare? Detta ger i så fall kapitalbeskattning så länge hyran är marknadsmässig. Tänk på att:

• Behov av lokalen måste finnas, det får inte finnas en annan lokal samtidigt
• Marknadsmässig ersättning är maximal hyra
• Det måste upprättas ett avtal mellan parterna

Missa inte! Åtta säkra avdrag för hemmakontoret.

7. Enskild firma blir AB? Tänk då på detta

Har du ombildat din enskilda firma till aktiebolag? Tänk då på att en ombildning inte ger någon schablonintäkt som tillägg under ombildningsåret, om man tar med sig periodiseringsfonder. Detta gäller bara för enskild firma.

8. Få anstånd med deklarationen 2021

Om du har ett godtagbart skäl för att deklarera senare än den 3 maj kan du få anstånd fram till 31 maj med deklarationen 2021. Har du redan tidigare fått anstånd är det automatiskt förlängt till 1 juni, du behöver inte göra något mer.

Ansök om anstånd senast den 3 maj via Mina sidor på Skatteverkets webbplats. Har du inte möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd en längre tid, ansöker du på blanketten Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Skicka blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 3 maj.

Tips! Så här begär du uppskov med deklarationen 2021.

Om Visma Spcs
Det ska inte vara svårt att deklarera. Det är utgångspunkten för Visms Spcs. Med bokföring på autopilot kan du fokusera på det som är viktigt och enkelt rusta dig inför deklarationen. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.





ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Hur får jag bäst villkor när företaget ska låna pengar?

Att hitta rätt finansiering för ditt företag kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Att jämföra räntor, avgifter och villkor mellan olika långivare tar tid, och utan full insyn riskerar du att betala mer än nödvändigt.

toborrow_logo
Toborrow 10 mars, 2025 3 minuters läsning
Lånevillkor

Foto: toborrow

Men det finns smarta sätt att förenkla processen och samtidigt säkerställa att du får de bästa möjliga villkoren. Här lär vi dig hur!

Bästa tipset direkt! Genom att samla flera långivare på ett ställe sparar du tid och får en bättre överblick över de olika alternativen. Istället för att själv ansöka hos flera banker och kreditgivare kan du med hjälp av exempelvis Toborrow göra en enda ansökan och låta flera aktörer konkurrera om att ge dig de bästa villkoren. Nice va!

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

5 smarta tips för att säkra bästa lånevillkoren för ditt företag

1. Jämför alltid flera lånealternativ

Banker och långivare erbjuder olika villkor beroende på din bransch, omsättning och kreditvärdighet. Genom att jämföra olika erbjudanden kan du få ett bättre förhandlingsläge och undvika dolda avgifter.

2. Ha koll på ditt kreditbetyg

Ett starkt kreditbetyg ger dig tillgång till lägre räntor och fördelaktigare villkor. Se till att din kreditupplysning är korrekt, betala räkningar i tid och håll nere skuldsättningen för att förbättra din kreditvärdighet. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning).

3. Förstå dina finansieringsbehov

Lån är inte alltid den bästa lösningen. Ibland kan leasing eller factoring vara mer kostnadseffektivt och ge ditt företag bättre kassaflöde. Toborrow kan fungera som ett bollplank för att hjälpa dig hitta den finansieringslösning som passar ditt företag bäst.

4. Var förberedd med rätt dokumentation

Företag med tydliga och välordnad ekonomi har större chans att få bättre lånevillkor. Ha redo balans- och resultaträkningar, affärsplan och budget för att visa att du har kontroll över din ekonomi.

5. Förhandla aktivt

Många företagare accepterar första bästa erbjudande, men det finns ofta utrymme att förhandla. Använd de konkurrerande erbjudanden du får genom Toborrow för att få fram de allra bästa villkoren.

Hur fungerar Toborrow?

Toborrow står på din sida, inte bara för att säkerställa att du får de bästa lånevillkoren, utan även för att hjälpa dig hitta rätt finansieringslösning för just ditt företag. Oavsett om du behöver ett lån, leasing eller factoring kan vi guida dig genom processen och koppla dig till de rätta långivarna.

Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt företags finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig och se till att du får bästa möjliga villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.