Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Sommar och semester – och bluffakturor?

18 juni, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Från vänster: Peter Forsman (IIS), Ludvig Isacsson (Förenade Bolag) Anders Olofsson (polisen)
Driva Eget har träffat tre experter på fakturabedrägerier som kommer med lugnande besked: Nej, bluffakturorna ökar inte på sommaren. Men det gäller att du tar dig i akt ändå!

Nu är det sommar och ledigheten hägrar för många. Samtidigt fylls tidningarna med artiklar om att sommaren är fakturaskojarnas högtid. Men det är helt enkelt inte sant.

– Under sommarmånaderna har vi minst klagomål på hela året, säger Ludvig Isacsson, kommunikationsansvarig på företagsrådgivaren Förenade Bolag. Även statistiken på polisanmälningar visar på en dipp under sommarmånaderna.

 Anders Olofsson, kommissarie på Polisens Nationella Bedrägericenter säger att de som polisanmäler i regel bara är de som inte låtit sig lurats. Han vill gärna se att man gör en polisanmälan oavsett.

– Var tydlig i anmälan, gå igenom exakt vad som hänt och när det har inträffat. Ta med det misstänkta företagets organisationsnummer och glöm inte att bestrida fakturan snarast, säger han.

Experterna uppmanar landets företagare till höjd beredskap året om, och varnar för att "sommarplåga"-teorierna gör att man snarare slappnar av när man behöver vara som mest vaksam under höst och vinter.

Fakturaskojare som är särskilt aktiva just nu är bland andra Bolagsupplysningen som skickat ut sina myndighetsliknande talonger under hela våren, nu senast i juni.

Ett annat företag Ludvig Isacsson på Förenade Bolag vill varna särskilt för är Nordic Specialty Chemicals, som säljer omärkta, starkt koncentrerade rengöringsmedel per telefon.

En ny variant på ett flera hundra år gammalt bedrägeri står Bokningsverket/Rabattel AB för. Offren är caféer och restauranger som blir uppringda med en förfrågan om att beställa ett stort antal frukostpaket "till ett bygge i närheten" under flera månader. Men för att få uppdraget måste företagaren först betala en depositionsavgift.

– Det är en variant av de klassiska Nigeriabreven där man ska betala i förskott för att få något värdefullt, säger Peter Forsman, bedrägeriexpert och abuseansvarig på IIS.

Enligt Ludvig Isacsson är det regel snarare än undantag att en faktura kommer efter att fakturaskojaren haft kontakt med offret, och det finns då någon sorts avtal i grunden.

– Därför är det mycket viktigt att alltid bestrida ett felaktigt krav - och att göra det på rätt sätt, säger Ludvig Isacsson.

Glöm rådet att stryka ett streck över fakturan och skriva "ej beställt”. Istället ska man tänka efter vad som kan ha hänt och hur man blivit vilseledd, och ange det i bestridandet. Är man orolig för att bli stämd om man inte betalar kan man ringa tingsrätterna och fråga om företaget ifråga stämt någon tidigare.

– Men framför allt bör man såklart undvika att ingå ett "bedrägligt" avtal från början, uppmanar Ludvig Isacsson.

Som Driva Eget-läsare kan du kostnadsfritt ställa en fråga till experten Anders Nyman. Vi väljer ut frågor som vi publicerar på sajten. Vi har tyvärr inte möjlighet att ge personlig service till alla. Ställ frågan här.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.