Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Starta Eget

Starta eget företag – så kommer du igång i 10 steg

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 7 september, 2017 5 minuters läsning
Starta Eget Företag

Foto: Starta Eget Företag

Du har din idé men vet inte hur du ska gå vidare? Lugn, vi går igenom tio steg till att starta eget företag. Och du får tips av några som redan gjort resan före dig.

Steg 1: Hitta din produkt eller tjänst

För en del är det självklart från första början när de ska starta eget företag. För andra handlar det om att sålla ut den rätta idén. Oavsett vilket så gäller det att inse att för att det ska funka handlar det inte om vad du vill i första hand – utan om andra ser nyttan.

Ställ dig i kundens skor. Vilken glädje/nytta kommer kunden ha av din produkt eller tjänst? Det kanske inte bara handlar om roligaste effekterna, utan de som faktiskt gör skillnad.

Steg 2: Skriv din affärsplan

Har du någon gång tänkt söka finansiering kommer du att behöva en affärsplan. Men det kan vara bra även för att konkretisera din idé för dig själv.

  • Hur ser din produkt/tjänst ut?
  • Hur ser din målgrupp ut? Vad är kundens behov?
  • Hur ser marknaden ut idag? Finns det något som talar för ändrade beteenden/behov snart eller längre fram?
  • Vilka är dina konkurrenter och hur skiljer sig din affärsidé från deras?
  • Gör en grov budget.

Läs också:Så skriver du en affärsplan

Steg 3. Välj företagsform

Här är de vanligaste företagsformerna när du ska starta eget företag.

Enskild näringsverksamhet

Ofta förstavalet för den som startar eget företag själv. Inget startkapital krävs, men du blir samtidigt själv personligt ansvarig för alla eventuella företagslån. (Ofta föreslår man att man byter till aktiebolag när man tjänar mer än brytpunkten för statlig skatt).

Aktiebolag

Kan startas av en eller flera personer tillsammans. Kräver minst 25 000 kronor i aktiekapital. Förutsatt att man agerar rätt om man hamnar i obestånd blir man inte personligen ansvarig för mer än för aktiekapitalet.

Handelsbolag

Om ni är två eller flera som startar ihop. Kräver inte heller satsat kapital, men minst en av ägarna blir gemensamt ansvariga för eventuella skulder.

Kommanditbolag

Som handelsbolag, men bara en person är personligt ansvarig för skulderna.

Läs också:Firma eller Aktiebolag - vad ska du välja

Steg 4: Bygg ditt nätverk

Att starta eget företag är många gånger ett ensamt slit. Just därför är det viktigt att använda sin omgivning som bollplank att testa tankar och idéer på (men våga stå emot om olyckskorparna kraxar också.)

Leta upp existerande företagarnätverk i ditt närområde eller på sociala medier där du kan ställa frågor om allt du stöter på. Här kan du bygga viktiga kontakter både till kunskap och framtida kunder.

Är du helt nybörjare så skaffa dig en mentor. Någon som redan gjort resan. Det finns många som vill dela med sig av sina kunskaper, så våga fråga även sådana du inte känner.

Läs också:20 steg för att rivstarta firman

Steg 5: Kolla finansieringen

Tänker du smyga igång med små ramar eller kräver din affärsidé att du har kapital från dag ett? Det finns många bidrag att söka. Läs mer om dem här.

Det finns också mycket att tänka på innan man tar in nya delägare i företaget. Läs mer om finansiering på driva-eget.se/finansiering.

Steg 6: Gör en budget

När du testat din idé gäller det att göra en lite mer noggrann budget. Ställ samman dina förväntade kostnader och intäkter under ett år för att få ett grepp om vad som krävs för att du ska kunna gå runt med din verksamhet. Driver du enskild firma blir överskottet din ”lön”.

Driver du aktiebolag ska din lön i stället tas upp under posten personalkostnad. Glöm inte utgifter för dator, mobilabonnemang, försäkringar och så vidare. Speciellt i starten kan det uppkomma mycket utgifter bara för att komma igång. Behöver du till exempel investera i maskiner eller andra inventarier? Hyra lokal? Då är det viktigt att få en klar bild över hur stora de är – och om du har finansiering som täcker dem.

Har du inte redan koll på skatter som moms och socialavgifter så är det hög tid att du skaffar dig det nu. Använd Driva Egets smarta kalkyler för att få koll på hur mycket pengar du måste få in för att få en viss lön till exempel,

Se Driva Eget kalkyler på driva-eget.se/kalkyler.

Steg 7: Fixa sajt och webbshop

Att starta sitt företag och sedan ha ”Sajten är under uppbyggnad” ger inte den optimala starten. Försök ha en så välfungerande sajt som bara möjligt direkt för att dina kunder ska kunna förstå vad du gör, att du har rätt kompetens och hur de kan nå dig.

Även om du inte planerar att öppna en regelrätt webbshop så fundera över hur du kan paketera ditt erbjudande på webben. Även konsulter kan sälja tjänster på webben.

Många nystartade företag upptäcker snabbt att deras tänkta domännamn redan är tagna när de väl kommer till skott. Det finns de som specialiserar sig på att registrera domännamn så snart företagsnamnen blivit godkända. Förhindra det genom att registrera ditt domännamn innan du registrerar själva företaget på Bolagsverket. Internetstiftelsen, IIS, har information om var du kan registrera ditt domännamn:

Läs också: 5 snabba steg till din egen webbshop

Steg 8: Registrera företaget

När du känner dig redo och förberedd – då är det dags att registrera företaget. Visst kan du registrera tidigare också, men så snart du är registrerad för moms måste du börja momsdeklarera, även om du inte har vare sig intäkter eller utgifter. Så det är helt enkelt lättare att göra det när du verkligen är redo.

Här hittar du en enkel steg för steg-guide för hur du registrerar företaget på en kvart – direkt i din mobil. Sedan är det bara att köra!

Steg 9: Skydda ditt företag

Om du ska starta eget företag som enskild firma finns inget krav på att du måste registrera ditt företagsnamn på Bolagsverket, men det kan ändå finnas en poäng med att registrera det. Du hindrar då andra från att använda ditt företagsnamn.

När det gäller enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag gäller skyddet i det län du verkar i. För Aktiebolag och ekonomiska föreningar gäller det i hela landet. Läs mer på bolagsverket.se.

Vill du skydda din logotype gör du det på Patent- och registreringsverket, prv.se.

Steg 10: Testa din affärsidé när du ska starta eget företag

Allt börjar och slutar med din affärs­idé. Håller den? Det finns utarbetade modeller för hur man testar sin idé. Här får du veta hur du ska göra.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.