Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva Eget

Tre steg till försäljningsrekord med din kampanj inför Black Friday

Pernilla Säfström 18 november, 2021 4 minuters läsning
Slå försäljningsrekord med din kampanj inför Black Friday

Foto: Slå försäljningsrekord med din kampanj inför Black Friday

Missa inte detta gyllene tillfälle att nå rekordnivåer i din försäljning med en kampanj inför Black Friday! Med de här tre stegen skapar du en lyckad kampanj som får kunderna att handla av just dig.

Läs också: 4 bästa tipsen inför Black Friday – så spar ditt företag stora pengar

1. Planera din försäljningsstrategi

Välj ut ett erbjudande att locka med i din kampanj inför Black Friday. Som småföretagare kan det vara svårt att konkurrera med de stora kedjornas vinstmarginaler. Du kan istället välja en eller flera smarta strategier för utvalda produkter.

  • Rea ut gamla produkter från ditt lager
    Passa på att sälja av ditt gamla lager till rabatterat pris inför Black Friday. Kunden upplever att den gör ett fynd samtidigt som du får mer plats på hyllorna.
  • Satsa på bästsäljare
    En bra strategi kan vara att öka försäljningen genom att utnyttja dina bästsäljande produkter, och marknadsföra dem än mer. I det fallet kan du med fördel välja en kampanj där du bygger upp en förväntan kring ditt erbjudande. Eftersom det är just eftertraktade produkter med förväntad åtgång kan du använda dig av begränsade rabatter och skapa ett buzz kring åtgången genom metoder som "först till kvarn".
  • Skapa paketerbjudande tillsammans med andra företag
    Skapa ett bredare erbjudande i din kampanj inför Black Friday genom att sätta din produkt i ett vidare sammanhang och få större räckvidd på köpet genom de andra företagens upptagningsområden. Säljer du t ex tvål kan den utgöra en del i en "presentkorg" som julklapp tillsammans med handdukar från ett annat företag och badolja från ett tredje.
  • Satsa på merförsäljning
    För att öka det genomsnittliga försäljningsvärdet per kund och höja din vinst kan du satsa på merförsäljning. Du kan till exempel använda dig av lockpris på en vara men när du väl lockat in kunden till kassan (fysiskt eller digitalt) kan du arbeta med tilläggsprodukter. Kunden som då anser sig ha gjort ett fynd i och med lockpriset är förmodligen mer benägen att även köpa en tilläggsprodukt.
  • Gratis på köpet
    Använd dig av erbjudanden som gratis frakt eller gratisprodukt på köpet för att locka till dig kunder som du kan exponera dina produkter för – utan att behöva sänka priset på dem.

2. Planera din marknadsföringsstrategi

Hur bra din försäljningsstrategi än är, krävs det även att den lockar till köp. Här är några tips:

  • Bygg upp en förväntan
    Lägg ut en "teaser" flera veckor innan Black Friday, som antyder att något häftigt är på gång. Följ upp en vecka innan Black Friday. På så sätt skapar du en nyfikenhet och känsla av "det här vill jag vänta på!" Kombinera gärna med nästa punkt;
  • Skaffa prenumeranter till dina nyhetsbrev och dina mailutskick för framtida merförsäljning
    För att lyckas med en kampanj via e-post krävs förstås att du har prenumeranter. Slå två flugor i en smäll och uppmana till att teckna sig med sin mailadress för att ta del av de erbjudanden du har i din kampanj!
  • Använd dig av influencers och smarta shoppinglistor
    Alla vill vi ha hjälp att sålla bland mängden erbjudanden på marknaden. Utnyttja det genom att låta influencers skapa shoppinglistor inför Black Friday där de såklart rekommenderar dina produkter eller tjänster. Denna typ av kampanj fungerar extra bra i sociala medier. Du kan till exempel inleda ett samarbete med en microinfluencer vars konto stämmer överens med ditt företags profil.

Läs mer: Här lär vi dig förstå varför du följer influencers

  • Skapa en "must have"-känsla
    Under Black Friday förväntar sig kunden fantastiskt bra erbjudanden. Att bara ge 10 % eller till och med 20 % räcker oftast inte vid detta tillfälle. Du kan istället anspela på begränsat utbud genom "först till kvarn" och "nästan slutsåld" för att skapa en känsla av popularitet och snabb åtgång. Vi vill inte missa tillfället att roffa åt oss något som alla andra verkar vilja ha.
  • Öka lojaliteten hos dina kunder och din personal
    Att ge sig in i prispressarkriget med konkurrenterna kanske inte är det rätta för dig och din kundkrets? Istället passar det kanske bättre att använda tillfället till att vårda dina relationer genom att skänka en del av intäkterna till välgörande ändamål, eller sticka ut på något annat sätt?

Läs ovanstående exempel utförligare här: Är detta tidernas bästa Black Friday-kampanj?

3. Organisera din försäljning inför Black Friday

Planera för försäljningsrekord! Att den produkt du erbjuder i kampanjen tar slut i lager eller att din sajt kraschar får bara inte hända.

  • Var redo!
    Se till att du och dina leverantörer är redo för ett ökat tryck i verksamheten, med tillräcklig bemanning och servicenivå.
  • Väl fungerande webshop
    Se till att din hemsida fungerar, är användarvänlig och har analysverktyg kopplat till sig så att du kan följa upp kampanjen.
  • Mobilanpassning
    Går din kampanj främst i sociala medier – se då till att sajten är mobilanpassad för att inte tappa beställningar.
  • Smidiga returer
    Gör det enkelt och smidigt att returnera, såväl i butiken som på nätet. Det är idag en förväntad hygienfaktor och en bra försäkring för att få återkommande kunder.

Lycka till med din kampanj inför Black Friday!

Läs också:10 sätt att tjäna pengar under Black Friday



Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.