Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Rekrytering, Personal & Anställda

”Utan flyktingarna hade vi aldrig utvecklats så mycket”

13 mars, 2018 2 minuters läsning
flyktingar, anställa

Foto: Muhmad Hamed till höger tillsammans med kollegan Johnny Vercoutre.

När flyktingarna kom, kom även räddningen för Abbe och Lisa. Äntligen kunde de anställa personal! Det blev starten på en härlig resa mot framgång.

Abbe Jacobson och hans fru Lisa Wohlfahrt, driver Mölle krukmakeri & café vid Kullabergs fot i Skåne. Här har de i 20 år sålt keramik som blivit efterfrågad på många finrestauranger. När de 2003 drog igång sin restaurang, där de bland annat serverar napolitansk pizza, hade de svårt att hitta personal.

– Det är väl inte drömjobbet för alla svenskar, konstaterar Abbe.

Samtidigt kom det 150 syriska flyktingar till trakten. Abbe och Lisa ordnade en välkomstmiddag för dem. När en av de nyanlända, Muhamad Hamed, frågade om de kände till något jobb lät de honom provjobba.

– Han var jätteduktig, supertrevlig, social och pratade bra engelska, så han fick börja direkt.

Anställa flera flyktingar


Sedan dess har flera nyanlända i olika långa perioder arbetat på Mölle Krukmakeri & café.

– Det har varit vår smala räddning att de här människorna verkligen har velat jobba, att vi kunnat hitta dem här ute där det är ont om folk i vår bransch. Annars hade vi inte utvecklats så mycket som vi gjort. En av våra pizzabagare är lektor i engelsk historia, hur konstigt är inte det?

Visst blir det kulturkrockar. Samtidigt blir det lärdomar och ögonöppnare åt båda håll.

– Vi är väldigt lika och samtidigt väldigt olika, vilket skapar en mängd både komiska och vansinniga problem. Från språk till hur en svensk reagerar på service: kan man blinka med ögat till en stor kille med skägg och väst? Det har varit en otroligt färgrik resa.

Abbe berättar att de jobbar under stor press många gånger med många hundra gäster på en dag.
– En gång vände jag mig till en av pizzabagarna och beklagade stressen. Han var helt svettig när han tittade på mig och sa: ”Det är inte värre än bombningarna.”

Att lönen subventioneras är rättvist, tycker Abbe, eftersom det är mycket man som arbetsgivare måste lära ut, inte minst när det gäller att förklara en helt ny lagstiftning med bland annat kassaregister och Skatteverket.

LÄS OCKSÅ: Satsa på nyanlända – en chans som alla tjänar på

– Det kräver mer än att anställa en utbildad svensk, men det har gett otroligt mycket. Under våra tjugo år i branschen har vi aldrig någonsin haft mer lojal personal. Vi bryr oss inte om nationalitet, bara personen platsar, säger Abbe.

Muhamad Hamed är väldigt glad för anställningen han fick.

– Det betydde mycket för mig för det kom vid en tid när jag verkligen behövde ett jobb för att hjälpa min familj och mig själv. Jag ville få komma ut i samhället och det var en bra möjlighet för mig att öva upp min svenska, säger han.


ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.