Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från MERCELL

Partner

Så vinner du offentliga upphandlingar – här är systemet som hjälper dig

Sponsrad artikel 16 augusti, 2022 3 minuters läsning
Vinna offentliga upphandlingar med Mercell Opic

Det finns ett smart system som hjälper företag att hitta och vinna offentliga upphandlingar. Här går vi igenom hur systemet fungerar och hur du snabbt kommer igång.

Om du gillar att gå rakt på sak, så vill vi börja med våra fyra bästa tips för att komma igång med upphandlingar.

  1. Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.
  2. Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.
  3. Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).
  4. Få en kostnadsfri mini-analys här – och lär dig vilka möjligheter kring offentlig upphandling som finns i just din bransch.

Okej, låt oss då fördjupa oss i hur du med ett smart system kan hitta fler upphandlingar och öka chansen att vinna dem.

Vad skiljer de företag som vinner upphandlingar från dem som inte gör det?

Företag som vinner upphandlingar har en förmåga att:

  1. Förbereda sig och arbeta utifrån en tydlig plan
  2. Arbeta strukturerat och analysera sin marknad
  3. Skaffa sig kunskap om processerna kring den offentliga affären

Ett smart sätt att komma igång är att gå en utbildning som ger dig grunderna i offentlig upphandling.

Tips! Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.

Finns det något bra system som hjälper företagare att vinna upphandlingar, och vad kan det hjälpa till med?

Ja, att använda ett system som exempelvis OPIC analys ger dig information om din marknad och ökar dina möjligheter att vinna upphandlingar. I systemet kan du

  1. Söka vilka myndigheter som upphandlar din produkt/tjänst och när.
  2. Analysera marknaden. Vem är nuvarande leverantör? Hur ser prisbilden ut? Vad utvärderades vid förra upphandlingen? Etc.
  3. Se när det är dags att boka möte med upphandlaren.

Tips! Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.

Hur stor skillnad gör det att använda ett sådant system, och varför?

Med ett smart system för offentlig upphandling får du mer kött på benen och kan förbereda ditt möte med upphandlaren och kommande anbud. Detta system fungerar som ett komplement till många företags egna CRM-program.

Tips! Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).

Vilka smarta knep finns det för att “vinna upphandlingar” som många missar?

Det finns många knep för att vinna upphandlingar – många av våra bästa tips hittar du i guiden Hitta nya kunder med offentlig upphandling. Det kanske viktigaste knepet är att alltid träffa en upphandlare innan upphandlingen annonseras. I detta skede har du möjlighet att påverka vilka krav upphandlaren ställer i förfrågningsunderlaget.

Och bästa sättet att bli “vald” om och om igen är att bibehåll och fördjupa relationen med kunden genom hela avtalsperioden.

Hur gör jag för att komma igång med upphandlingar direkt?

Vid direktupphandlingar kan du bli kontaktad direkt av en upphandlare. Registrera dig i leverantörsregistret hos Mercell så kan 65% av landets myndigheter se att du finns och vad du erbjuder.

Här är våra fyra bästa tips för att komma igång med offentliga upphandlingar.

  1. Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.
  2. Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.
  3. Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).
  4. Få en kostnadsfri mini-analys här – och lär dig vilka möjligheter kring offentlig upphandling som finns i just din bransch.

Om Mercell
Med över 30 000 kunder är Mercell den marknadsledande lösningen inom digital upphandling. Vi är den digitala mötesplatsen som underlättar för leverantörer, inköpare och upphandlare att göra bättre affärer ihop.

Vi utvecklar ständigt molntjänsterna med feedback från våra användare. Vår resa har bara börjat. Vi hjälper dig att effektivisera varje steg under upphandlingsprocessen, från start till mål. Mercell - evolving procurement.



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.