Bygg en digital tjänst – med Maria Norberg

Josefin Wallin

Publicerades: 26 oktober, 2022
Foto av: Sebastian Oresten

Maria Norberg är en av grundarna bakom Hidden Dreams. Hon brinner för att ersätta kostsamma eller krångliga manuella processer med en digital lösning (som kan generera pengar) – och här berättar hon hur för dig.

Nyfiken på att bygga en digital tjänst?

Att bygga en digital tjänst, som ersätter någonting som idag är krångligt eller kostsamt att göra manuellt, är någonting många entreprenörer drömmer om att göra. För att skapa en bra digital tjänst så behöver man först identifiera ett problem som den digitala tjänsten skulle kunna tänkas lösa. I den lösningen ligger möjligheten att skapa en digital produkt att tjäna pengar på.

Vi har tagit ett snack med digitaliseringsexperten Maria – och här delar hon med sig av sina bästa tips till dig.

Experten Maria Norbergs bästa tips

  • Lär dig mer om problemet och se till att du pratar med relevanta människor inom branschen där problemet du vill lösa finns.
  • Utveckla alltid lösningen med en betalande kund. Då ser du till att det finns betalningsvilja och du skapar en digital lösning där du får input av den som ska använda den.
  • Våga be om hjälp!
  • Det är viktigt att få experimentera sig framåt och att lära sig av sina misslyckanden är en naturlig del av resan!
  • Boktips – ’The Mom Test’

Vem är Maria Norberg?

Maria Norberg är en av de tre grundarna till bolaget Hidden Dreams. För drygt fyra år sedan startade hon bolaget under radarn tillsammans med Fabian Assarsson och Johan Lindblad. Därmed så vet hon har en ultimat process bör se ut för dig som vill identifiera ett problem – och därefter skapa en digital tjänst som lösning.

– Vi är alla civilingenjörer så det är en väldigt vetenskaplig och empirisk organisation, vilket jag älskar. Och från ett halvår tillbaka är jag vd! De senaste tio åren har jag arbetat inom innovation, strategi, chefskap, teknik och IT-tunga organisationer, från storbolag som Apple till mindre men snabbväxande organisationer. Jag är helt övertygad om att det är teknisk innovation som kommer utgöra grunden för samhällets fortsatta utveckling och för att tackla de utmaningar vi har och står inför och därför betyder Hidden Dreams extra mycket för mig, berättar hon.

Jag är helt övertygad om att det är teknisk innovation som kommer utgöra grunden för samhällets fortsatta utveckling och för att tackla de utmaningar vi har och står inför.

Maria Norberg till Driva Eget

Skapa en digital tjänst – hur gör jag?

Om jag är en entreprenör som drömmer om att skapa en digital tjänst som löser ett problem jag upplever själv – eller kanske i den bransch jag är verksam. Hur ska jag då gå tillväga?

– Mina bästa tips är att verkligen förstå problemet du ska lösa och marknadsdynamiken du ska in i genom att prata med relevanta människor inom den branschen. Utveckla dessutom alltid lösningen med en betalande kund, så sett har du säkrat att det faktiskt finns en betalningsvilja för produkten samtidigt som du får ovärderlig input av slutanvändaren under utvecklingsfasen. Våga be om hjälp och glöm inte att det är viktigt att experimentera sig framåt. Att lära sig av sina misslyckanden är en naturlig del av resan! Slutligen skulle jag varmt rekommendera boken ’The Mom Test’ som är vår husbok.

Digital tjänst som ersätter krånglig process?

Kan du bjuda oss på ett exempel på ett problem där en ny digital tjänst blivit en effektiv ersättare, eller lösning, på ett problem i en organisation?

– Finns så många bra exempel men för att nämna ett så vill jag rikta strålkastarljuset på FoodTech-bolag tendmill. Om exempelvis en kommun, region eller skola ska göra en upphandling av matvaror skickas underlag i form av ett excelark från upphandlaren med tusentals artiklar och listor som sedan prickas manuellt. I snitt tar en sådan upphandling 8 veckor. Väldigt tidskrävande och ineffektivt som dessutom gör det svårare för mindre aktörer att delta i upphandlingar p.g.a. resursbrist. Därför drog Carl Hultberg (vd) och vi igång tendmill med en lösning där samma upphandling tar ca 1–2 dagar och där bara ett litet antal artiklar måste kollas manuellt. En smart lösning som idag används av bland annat Findus, Svensk Cater, Fontana m.fl!

Nischat till en specifik bransch eller kundtyp? Går det att föreställa en digital lösning som är tillräckligt enkel? Finns det en tydlig målgrupp för lösningen? Kommer lösningen effektivisera och skapa värde? Finns det en lucka på marknaden? Om svaret är ja på dessa frågor så har du en bra början och möjligtvis ett problem värt att lösa! 

Maria Norberg, Hidden Dreams

”Stresstesta” ditt problem så här

Vilka problem skulle du säga är problem som är värda att stanna vid och analysera. För att därefter eventuellt ta det vidare för att hitta en digital lösning på. Finns det någonting som du tycker kännetecknar dessa typer av kommersiella problem?

– Vi riktar oss B2B, vilket vi anser är en enklare nisch än konsumentprodukter då konsumenter är mer oförutsägbara än företag. Så utifrån det perspektivet finns det tusentals om inte miljontals grejer som kan förbättras inom olika branscher och industrier. För att avgöra om det faktiskt är värt att försöka så kan du undersöka om problemet är: nischat till en specifik bransch eller kundtyp? Går det att föreställa en digital lösning som är tillräckligt enkel? Finns det en tydlig målgrupp för lösningen? Kommer lösningen effektivisera och skapa värde? Finns det en lucka på marknaden? Om svaret är ja på dessa frågor så har du en bra början och möjligtvis ett problem värt att lösa! 

Finns det problem som kan kännetecknas av att inte vara enkla eller möjliga att hitta en kommersiell och digital lösning för?

– Problem som kretsar kring projektledning, ledarskap eller organisationsstruktur. Dessa problem är otroligt vanliga och svåra att hantera. För både organisationen och de som jobbar där, det tror jag alla kan känna igen sig i. Däremot så måste man bena ut vad det faktiska grundproblemet är. Om det exempelvis grundar sig i knackigt ledarskap så skulle en digital smart produkt tyvärr inte kunna rädda det.

Läs mer: 6 digitala trender 2022 – så får ditt företag försprång

Har du erfarenhet av en krånglig arbetsprocess som du tror det kan finnas en digital lösning på? Dela med dig av den till Maria och Hidden Dreams här för chansen att vara med på en spännande startupresa. Vilket du gör här –stänger 31 okt 2022.