E-handeln tappar kraft – så fångar du den digitala kunden

Josefin Wallin

Uppdaterades: 21 september, 2022
Publicerades: 22 september, 2022

Ny E-barometer visar att e-handeln tappar kraft. Sverige befinner sig i en inflation och därmed håller kunderna hårt i pengarna. Här är därför sakerna du ska satsa på för att lära känna (och fånga) dina digitala kunder.

Vad är E-barometern? Visar aktuella trender inom svensk och digital handel. PostNord följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet blir rapporten E-barometern. Vill du läsa e-barometern i sin helhet? Då finner du den här.

Från kvantitet – till specifik kvalitet

Om man tolkar siffrorna från E-barometern kan man dra slutsatsen att storköpen går över till specifika kvalitetsinköp. Kunderna vet vad de vill ha, helt enkelt.

– Vi såg redan i våras hur uppgången i e-handeln började klinga av och den nedgång på åtta procent som E-barometern redovisade för första kvartalet följs nu upp av samma siffra för andra kvartalet. E-barometerns siffror speglar omvärldens påverkan på e-handeln i stort. E-handeln förändras från stora kvantiteter till specifika kvaliteter när konsumenterna blivit alltmer tydliga, säger Mathias Krümmel, vd, PostNord Sverige.

Dags att bli kreativ

Rapporten visar också att det är kreativitet som ska till för en ökad lönsamhet. Det blir dyrare att annonsera digitalt, konkurrensen tätnar och det är helt enkelt i vissa läge ett kanske omöjligt hårt klimat? Det är ur detta kreativitet bör födas. Det menar Per Ljungberg, VD Svensk Digital Handel. Att sälja via andras kanaler, finna en ännu mer kreativ affärsmodell och definitivt engagera dina kunder. Kanske ska den digitala världen testa på att kombinera sin affärsmodell med den fysiska? Låt kreativiteten flöda!

Läs mer: Knäck Amazonkoden (och bli rik?) – sälj på Amazon

Kunden vill ha flexibilitet i leveransen

Det man kan notera är att det finns förväntningar på själva leveransen hos kunderna. Man vill se direkt vilka leveransalternativ man har – redan innan man genomför betalningen. Dessutom ska det vara möjligt till smidiga returer. Har konsumenten blivit lite mer bekväm? Definitivt! Det är sådana här saker som man ser avgör för huruvida det blir ett köp – eller ej.

E-handel: vinnare och förlorare

”Få företag tror på ökad försäljning under hösten”

Som vi redan fastställt så ser vi att e-handeln har backat. Dagligvaror är det segment som man kan se har minskat som kraftigast med hela 28 %. Vilket kan vara en effekt av pandemin när fler och fler går över till fysiska inköp av dessa varor. Därefter följer sport, fritid, böcker och media. Men vilken bransch har då klarat sig bäst? Det är apoteksvaror samt kläder och skor. I barometern ser man också att få företag tror på ett uppsving av sin e-handel under hösten.

Sammanfattning:

  • Hos kunderna i e-handeln är det 4 av 10 som avstår från sitt köp just för att de inte kan välja den leverans de själva önskar. Med andra ord, ge dem möjligheten!
  • Kunden är benägen att betala mer för att få varan levererad på det sätt man föredrar. 32 % av de tillfrågade i barometern har gjort just det. Finns tillräckligt med alternativ i din e-handel för att göra kunden nöjd – eller kan du erbjuda något extra?
  • Kunden köper mer specifik kvalitét än kvantitet.
  • Kunden är bekväm och vill gärna se direkt i kassan vilka leveransalternativ som finns.
  • Kreativitet är A och O, men också engagemang! Du behöver finnas där kunden finns. Men inte nog med det, du måste också se till att de blir engagerade.
  • Osäker omvärld påverkar e-handeln. Kunden håller extra hårt i sina slantar.