Svenskarna och internet 2022 – hur vi använder internet (och du kan tjäna pengar)

Josefin Wallin

Publicerades: 12 oktober, 2022
Foto av: Fotograf Internetstiftelsen/Kristina Alexanderson

Rapporten Svenskarna och Internet är ute – och avslöjar vad svensken gör online, vilka plattformar som är störst och vilka digitala utmaningar vi upplever. Dessa insikterna hjälper dig vässa din digitala business – och tjäna mer pengar.

11 oktober släppte Internetstiftelsen sin rapport ”Svenskarna och internet 2022”. Här får vi svart på vitt insikt i hur vi svenskar beter oss på internet. Vart finns respektive målgrupp? Vad upplever vi? Saker vi ogillar? Vad behöver vi? Vart hänger vi?

Läs också: Svenskarna och internet 2021: Så här ser svenskarnas nätvanor ut

Kanske är du inte en digital entreprenör till 100 % – men oavsett så gör de flesta företag business av något slag på internet (annars borde de göra det direkt). Att välja rätt kanaler, lösa kundernas problem och förstå hur internetanvändarna fungerar ger dig fler möjligheter till bättre affärer.

Här är vad vi snappade upp ur rapporten åt dig som är företagare.

Svenskarna och internet 2022 – för företagare

Sociala medier

  • Du kan från och med i år få en bättre inblick i, inte enbart i vart generationerna befinner sig på de olika plattformerna, utan även vad de gör där. Den insikten är GULD värd för dig som är företagare och vill arbeta med en strategisk innehållsplanering (= skapa innehåll på sociala medier som går hem).
  • Nästan alla internetanvändare hänger på sociala medier men nivån är densamma som 2021.
  • Kvinnor mer benägna att lägga upp eget innehåll.
  • 90-talisterna är mest benägna att följa företag och varumärken på sociala medier.
  • Inga sensationella nyheter i storleken på de olika plattformerna. Utan de är fortsatt följande:

Plattform vi hängt på mest det senaste året

  1. YouTube
  2. Facebook
  3. Instagram
  4. Snapchat
  5. TikTok

Plattform vi hängt mest på dagligen

  1. Facebook
  2. Instagram
  3. YouTube
  4. Snapchat
  5. TikTok

Säkerhet och internet

Fler och fler vidtar åtgärder för att känna sig trygga på nätet. Du som företagare har med andra ord mycket att vinna på att få dina kunder att känna sig trygga. Mer än hälften av internetanvändarna har exempelvis blivit utsatta för bluffsms eller bluff-mail. Detta innebär såklart att din kund blir mer skeptisk. En viktig insikt att ta med sig och respektera som företagare.

Det behöver du som e-handlare veta

Glädjande nog för dig som är e-handlare kan vi se (speciellt under pandemins första år) att folk digitaliserades i en omfattning som är anmärkningsvärd. Hela 7 av 10 pensionärer kan också handla online numer (vilket är en ökning). De kan alltså genomföra en betalning i större mån på egen hand.

  • Äldre handlar mer alkohol – yngre mer tobak.
  • Var tionde svensk handlar livsmedel online istället för i butik.
  • Vi köper mest av följande: skor, kläder, presenter och accessoarer online.
  • Fler boende i höginkomsthushåll handlar på internet (oavsett ålder)
  • Det är ungefär lika många kvinnor som män som handlar online.

Läs också: Fyra kundbehov företag och e-handel måste ha koll på

Andra nyttiga ”take aways”

  • Nästan alla internetanvändare använder sociala medier – men knappt hälften lägger upp eget material.
  • 4 av 10 internetanvändare använder sina sociala medier att följa företag eller varumärken.
  • Vi är oroliga för vår personliga integritet – det behöver ditt företag värna om och vara medveten om.
  • Krånglig teknik utmanar oss – förenkla!