Tillit är hårdvaluta för hållbara varumärken

Pia Anderson

Publicerades: 10 juni, 2019
Foto av: Adobe Stock

Tillit är det vackraste ordet jag vet. Precis så som tillit växer fram ömsesidigt mellan människor, är ordet uppbyggt tvåvägs.
Tillit blir samma ord oavsett om du läser det från höger eller från vänster.

Jag tänker att tillit börjar med att först och främst ha tillit till sig själv, till sin omgivning och till framtiden. Det är både härligt och utmanande att släppa taget och lita på sig själv, andra människor och framtiden fullt ut.

Tillit är den enda logiska valmöjligheten vi människor har. Att välja den andra vägen, kontroll, är ett totalt energiläckage. 

LÄS OCKSÅ: ATTRAHERAD AV DITT EGET VARUMÄRKE?

Hur skapar man då tillit på en arbetsplats, där medarbetarna har full tillit till sig själva, till varandra (oavsett position), till kunderna och till framtiden? Jag har precis anlitat en snickare, han har lämnat en offert på den altan vi ska bygga. Han har inte sagt till mig hur många timmar det ska ta och jag har inte frågat. Jag granskar kostnaden för en altan och inte de timmar han lägger ned.

Våga släppa kontrollen

Jag ser hur fin altanen blir och hur snabbt och bra han jobbar, en tillit växer fram och jag ser att det här kommer att bli riktigt bra. Men tilliten växer fram ömsesidigt, skulle han låta bli att dyka upp, hitta på bortförklaringar eller slarva så grusas min tillit till honom. Känner du att du måste kontrollera hur många timmar dina medarbetare eller leverantörer lägger ned?

Tillit är tvåvägs, för att medarbetare och kunder ska lita på dig behöver du lita på dem, fullt ut, och utan kontroll. Det är det första steget till tillit att själv våga släppa taget och sluta kontrollera. Att våga lita på människor tills de helt enkelt bevisar motsatsen är ett enkelt och logiskt val.

För några år sedan hade jag verkligen otur. Jag skulle sälja mitt hus och höll på och flyttstädade. Då tappar jag en olivoljeflaska på spishällen. Och hällen spricker mitt itu! Jag åkte till Ikea för att köpa en ny och installerar den. Några dagar senare faller en kolsyrepatron rakt ned över spishällen. Och spisen är trasig igen.

Hur berättar man detta på ett trovärdigt sätt för sitt försäkringsbolag? Länsförsäkringar i Uppsala lyssnade på mig, trodde på mig. Jag behövde inte ens lämna in några kvitton på spisarna. Det är en sådan skön känsla när någon verkligen visar tillit.

Kontroll kostar massor av tid och energi i onödan, för det man vill uppnå med kontroll ger precis motsatt effekt. Det är som svartsjuka, den man försöker kontrollera vill vara fri och går sin väg.

Tillit är det vackraste ord jag vet och kärnan i ett hållbart varumärke.

5 vägledande frågor till ett hållbart varumärke:

1) Har ditt företags vision ett högre syfte än att bli störst mäktigast och bäst?

2) Känner alla dina medarbetare till er vision?

3) Vägleder du dig själv och dina medarbetare genom att peka mot visionen?

4) Ger du feed-back genom att berömma medarbetarnas konkreta beteenden som tar er till visionen?

5) Låter du medarbetarna driva affärsutvecklingen inom ramen för er affärsidé och värderingar med sikte mot visionen?

Vill du vill veta hur du bygger ett hållbart varumärke kan du köpa den korta digitala introduktionskursen till modellen 5Vtill5P här.
Allt du behöver är ett wifi, telefon eller dator. Lycka till!