Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Tillväxt

De automatiserar maximalt – och skalar upp intäkterna

Yasemin Bayramoglu 21 januari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Greger och Jenny Hillman hittade en modell som var skalbar från start.

Jenny och Greger ändrade affärsidé och gick från att rakt av byta sin tid mot pengar till att få nästan bara passiva inkomster.Fördelarna: möjlighet att skala upp intäkterna, mer frihet och ökad flexibilitet.

För ett år sedan sadlade Greger och Jenny Hillman om från att driva en gemensam webbyrå till att bygga Hillman Academy, en utbildningsportal kring digital marknadsföring för företagare.
– Vi ville få full kontroll över våra liv, styra vår tid och samtidigt ha möjlighet att göra skillnad för många. För det är vår passion – att utbilda och hjälpa. Idag är majoriteten av våra inkomster passiva. Vi byter inte tid mot pengar på samma sätt som när vi drev en byrå och gjorde saker på uppdrag. Här är det mer att vi har en tydlig plan och vidareutvecklar tjänsten, säger Greger.

LÄS OCKSÅ: 12 tips som skapar passiva inkomster

Kurserna i Hillman Academy är inte live utan inspelade och systemet är i stort sett automatiserat. I medlemskapet ingår visserligen möjligheten att ställa frågor i ett forum, som Greger och Jenny besvarar inom 48 timmar. Men många av dem har redan färdiga svar som paret kan länka till, eftersom någon redan har ställt samma fråga tidigare. Deltagarna tecknar abonnemang per månad eller år.
– Att affärsmodellen bygger på den typen av medlemskap i stället för att vi säljer enstaka kurser gör att det går att förutse intäkter från månad till månad, säger Greger.

Skalbart direkt


Portalen fyllde nyligen ett år och prognosen är att de i år kommer att nå samma intäktsnivå som med webbyrån. I framtiden tror Greger att de kommer att få en högre omsättning sett till antalet nedlagda timmar, jämfört med byrån. Dessutom kommer de att kunna skala upp affärerna mer än förut, eftersom hur mycket de kan sälja inte står i direkt proportion till hur många timmar de kan lägga ner.
– Vi är bara i början, och det är inte så att det tar stopp här. Det är skillnaden. När vi drev byrå hade vi ett visst antal projekt som vi hade möjlighet att ta varje månad. Det är inte samma begränsning här, utan direkt skalbart.

Arbetsmässigt ser dagarna sällan likadana ut och tid görs för de övriga två passionerna: musik och familj. Greger och Jenny planerar så att de kan jobba mycket i sjok och kan till exempel samla ihop och göra tio videor på en förmiddag som räcker till marknadsföring för en hel månad.
– Ju fler saker som blir automatiserade desto fler moment plockas bort från oss och det frigör tid. Även marknadsföringsmaskineriet kan man automatisera väldigt mycket. Jämfört med webbyrån är vårt arbete nu roligare, det är inte samma press och inte samma deadlines.

Större flexibilitet nu


Även om de lägger tid på att bygga, vidareutveckla och marknadsföra portalen, svara på frågor och hålla kontakt med medlemmar är största fördelen att de nu har en mycket större flexibilitet, slår Greger fast.
– Jag tycker att det är jättekul att jobba och med det här upplägget har vi möjlighet att få ut mer av tiden som vi lägger ner samtidigt som vi kan hjälpa fler företagare. Vi kan vara lediga en vecka, för att sedan kanske jobba extra hårt en annan. Det betyder inte att allt är ”hands off”, men det blir en frihet. Vi har barn, och händer det någonting eller vi vill vara med på någon utflykt, ja då kan vi det.

Greger har även sedan tidigare en saxofonskola online. Där är allt automatiserat, marknadsföring, betalningar och medlemshantering – ja, även siduppdateringarna. Även här tar han betalt per månad och för att behålla sina kunder längre ser han till att de upplever att sidan uppdateras med nya kurser varje månad och nytt material varje vecka. Det sker dock automatiskt, materialet är färdigt sedan länge och Greger har tidsbestämt när det ska bli tillgängligt helt individuellt utifrån hur länge man har varit medlem. Alltså jobbar materialet för Greger medan han kan ägna tiden åt annat.

Söker automatiseringar


I framtiden ser Greger och Jenny möjligheten att låta Hillman Academy växa ytterligare och till exempel ta in hjälp för att redigera filmer och genomföra marknadsföringskampanjer. Att bygga passiva inkomster handlar just om att se om det finns moment som går att automatisera, skala bort – eller att låta någon annan göra jobbet, säger Greger. För även om möjligheten att styra sin arbetstid är det viktigaste för paret blir de ekonomiska bitarna viktiga just därför.
– I ett växande och välmående företag finns det ännu större möjligheter för oss att vara flexibla.

Fördelarna med affärsmodellen är dessutom flera:
– Vi gillar att skapa och hjälpa till, och lärandet får mycket mer spridning när man gör det på nätet än lokalt. Flera hundra personer har gått våra utbildningar. Fråga vilken lärare som helst som gillar sitt jobb – man får en kick av att se någon lyckas.

Greger & Jenny tipsar

  • Sälj abonnemang. Då får du ett jämnare kassaflöde som du kan räkna på och förutse från månad till månad.
  • Automatisera. Marknadsföring, beställningar, betalningar, administration och onboarding av nya kursdeltagare… Automatisera och frigör tid.
  • Återanvänd. Alla ser inte din video på Facebook eller läser ditt blogginlägg. Återanvänd materialet på flera plattformar för att få maximal hävstångseffekt.
  • Jobba i sjok. Planera så att du till exempel kan skriva alla månadens nyhetsbrev på en förmiddag.
  • Schemalägg sociala medier. Skapa en innehållsplanering över vad du ska posta på dina sociala medier och förprogrammera publiceringen antingen via kanalens funktioner eller med hjälp av verktyg som Loomly eller Buffer.

AV EBBA ARNBORG


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.