<![CDATA[Bli en bättre säljare. Foto: Getty Images]]>

Så går du från bra till bäst – stjärnsäljarens 10 konkreta tips

Samuel Karlsson

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 16 februari, 2017

Är du en bra säljare som vill bli bäst? Då kan stjärnsäljaren Peppe Ekmarks tips  vara en guldgruva för dig.

Det är ingen tvekan om att Peppe Ekmark är en riktig stjärnsäljare. I sin bok ”Sälj bra eller sälj bäst – Hitta nyckeln till kunden” som kommer ut i dagarna berättar han som sin resa från ung och oerfaren säljare till framgångsrik säljchef. Det är en fascinerande berättelse som bjuder på många intressanta och lärorika exempel.

Det är ingen biografi i vanlig mening utan boken fokuserar på tio områden som Peppe lyfter fram som viktiga om man ska vill gå från bra till bäst. Varje område som presenteras gås igenom med praktiska råd och konkreta exempel som bygger på hans egna erfarenheter.

Här finns till exempel den smått osannolika historien hur han med kniven mot strupen lyckades bärga ett miljonavtal för sina skoputsmaskiner. Det krävdes en stor dos av kreativitet, gripa tillfället i flykten och mod för att han skulle lyckas.

– Allt är möjligt, bara man själv vill, säger han.

Den som läser boken kan ta till sig de konkreta tipsen och använda dem i sitt säljarbete från dag ett. Men det som skiljer den här boken från andra liknade alster är det avslutande kapitlet där Peppe lyfter fram vikten av att jobba med sig själv.

– Jag tror de flesta människor har saker med sig i bagaget. Jag hade det och valde att ta i tu med dem. Idag förstår jag verkligen vikten av att ha en bra balans i livet. Träna regelbundet, äta rätt och ta hand om min kropp. Och sist men inte minst, att ha med mig tankens kraft. Tänk vad mycket hjärnspöken vi har förmåga att skapa helt i onödan, säger han.

Peppe Ekmarks nya bok.

Peppe Ekmarks nya bok.

Den som träffar Peppe på ett säljmöte idag kan troligen inte ana att han lagt ner mycket tid och möda på att komma över sin egen blyghet. För att lyckas som säljare har han varit tvungen att jobba mycket med sin egen självbild och även skapa sig en uppfattning om vad han vill åstadkomma med sitt arbete. Varför är han säljare? Vad vill han åstadkomma? Vilka mål har han med sitt liv och sitt arbete?

Sälj bra eller sälj bäst är en lättillgänglig och rolig bok som fungerar som inspirationskälla och tankeställare.

Peppes tio råd för att lyckas som säljare:

1. Vinsten för kunden – hitta rätt kund. Varför ska du kontakta just den här kunden och vad kommer kunden att tjäna på att träffa dig? Vad kan du erbjuda för egenskaper, fördelar och vinster som gör att kunden når sina mål och du dina?

2. Boka kundbesök. Är du påläst innan du ringer kunden? Har du förberett samtalet och är beredd på invändningarna? Leder du samtalet eller låter du kunden ta över? Hur ska du orka boka nya möten hela tiden? Kan kunden hjälpa dig att hitta nya kunder?

3. Första mötet med kunden – hur tänker du när du träffar kunden första gången? hur kan du få kunden att fatta tycke för dig och lyssna på vad du har att säga? »People buy from people«. Hur tar du reda på att det är rätt beslutsfattare du träffar? Hur kan du ta reda på att kunden har råd att köpa? Om inte, hur kan du lösa det och ändå få en affär?

4. Behovsanalysen – kanske det viktigaste i hela sälj- processen. Hur gör du en bra behovsanalys som täcker in de frågor som du vill ha svar på, som hjälper dig att skapa förtroende för kundens behov och säkerställer ett avslut?

5. Presentationen – hur genomföra en presentation där du får kunden att berätta vad du har att erbjuda? hur vet du att kunden förstår vad du presenterar? Vad är det som gör att vissa lyckas så mycket bättre än andra? har du rätt taktik i din presentation

6. Invändningshantering – den bästa köpsignalen är de invändningar kunderna har. hur hanterar du dem? Är du förberedd? Förstår du varför kunden frågar om dessa saker? Så ser du fram emot invändningarna och vänder dem till avslut.

7. Avslutsteknik – hur går du tillväga för att få en affär? Hur kan du hjälpa kunden att vilja köpa? Vad finns det för fällor som gör att kunden vill köpa fast du inte förstått det? Är priset det viktigaste? hur kan du sälja till fullt pris och få kunden att känna sig nöjd?

8. Uppföljning – följer du upp dina möten? Varför är det så viktigt att återkomma? hur kan du skapa merförsäljning och låta kunden sälja åt dig? hur kan du fördjupa en relation och behålla kunden »för alltid«?

9. Att tänka på som säljare – vad har du satt upp för mål för dagen, veckan, månaden? hur ska du klä dig? Hur ska du uppträda? Tänker du på ditt personliga varumärke? Vad är viktigt att tänka på för att bli framgångsrik i arbetet?

10. Den personliga vinsten – vad finns det för fördelar med att bli en duktig säljare? Hur kan du tjäna ännu mer pengar? Nästa steg i din karriär. Om du satsar allt och tror på det du gör kommer du att gå hur långt som helst!