<![CDATA[]]>

Så blir du rekommenderad

Camilla Björkman

Publicerades: 12 januari, 2011

Word-of-mouth har blivit allt viktigare för detaljhandlarnas tillväxt, visar en rapport. Här är sex egenskaper som gör att fler rekommenderar din butik till andra.

Att kundrekommendationer är bra för din butik är knappast något nytt. Men nu kommer en rapport från Handelns Utvecklingsråd (HUR) som visar att kopplingen mellan rekommendationer och detaljhandelns tillväxt har blivit allt starkare.

En orsak till den ökade betydelsen sägs vara sociala medier, ett ökat mediebrus och ett försämrat förtroende för traditionell kommunikation. Med andra ord: När bruset runtom dina kunder ökar blir andras rekommendationer allt viktigare.

Vad är det då som får folk att rekommendera din butik? Föga förvånande är sortimentet det viktigaste, mer än aktiviteter av olika slag.

”Det är inget nytt utan ganska självklart, men det kan vara lätt att glömma i tider när det ständigt pratas om vikten av att konkurrera med service, skapa mervärden, upplevelser, och till och med underhållande upplevelser”, skriver författarna i studien.

De presenterar sedan en checklista med sex egenskaper som gör att dina rekommendationer ökar:

  • Upplevelse: underhållning, inspiration och överraskningar (även om detta inte är det viktigaste).
  • Status och prestige: kvalitet och renommé.
  • För allt och alla: att enkelt hitta allt under ett och samma tak.
  • Personal och service: kompetent personal som bryr sig om sina kunder och som trivs.
  • Atmosfär och stil: utseendet på lokaler såväl som det som finns och säljs.
  • Unik och utvald: kunden ska känna sig unik och utvald, men även det som säljs.

Rådet studien ger är att välja ut de delar som är viktigast för din butik, och sedan satsa på just detta.

Här kan du ladda ner rapporten, gjord av docent Johan Anselmsson och professor Ulf Johansson vid Lunds universitet, i sin helhet.