<![CDATA[]]>

Så ska fler kvinnor köpa företag

Camilla Björkman

Publicerades: 23 november, 2011

Fler kvinnor startar eget – men inte lika många köper företag. Nu satsar Almi Företagspartner på ett fyraårigt projekt som ska få fler att göra just det.

Hela 40-60 procent av Sveriges företagare planerar att dra sig tillbaka inom tio år, enligt studier vid Göteborgs universitet och av Nutek. Det betyder 136 000-204 000 företag som riskerar att läggas ner om ingen köper dem, rapporterar Dagens Industri idag.

– Framförallt utanför storstäderna kan det bli ett stort problem när det inte finns tillräckligt många som kan ta över, säger Marie Ahlgren, affärsrådgivningschef vid Almi Företagspartner, till Driva Eget.

Därför drar organisationen igång satsningen Köpa Företag, med en del av den pott på 100 miljoner som regeringen avsatt till kvinnors företagande.

– Det finns många kvinnor som inte tänker tanken att de kan köpa ett företag. De har erfarenheten och kompetensen, och vill bli företagare, ändå kommer inte det alternativet upp. Då är vår roll att hjälpa till att upplysa, ge rådgivning och sen hjälpa till med finansieringen, säger Marie Ahlgren.

Hon menar att även män drar sig för att köpa företag, men att det i högre grad gäller kvinnor.

– Många kan vara rädda för att det är stora investeringar, men det går att hitta lösningar som inte kräver så mycket eget kapital.

Målet är att nå 500 kvinnor om året och satsningen är nationell. Kvinnor som är intresserade av programmet kan kontakta sitt lokala Almi-kontor.

Två kvinnor som har köpt ett företag är vinnarna i Driva Egets David-mot-Goliat-pris, Petra Abrahamsson och Camilla Erlandsson på Arbrå Ångbageri. Läs mer om köpet här och

här.

I

Driva Eget nummer 5/2011 har vi en special om generationsskiften. Läs ett smakprov här.